Niedziele i święta są co do zasady dniami wolnymi od pracy. W wielu branżach – gastronomii, hotelach, kinach, ochronie czy transporcie – praca w te dni jest jednak dozwolona. Wtedy za przepracowaną niedzielę lub święto należy ci się inny dzień wolny, a jeśli pracodawca go nie da – dodatek 100% za każdą godzinę. Od 2025 r. dniem wolnym jest też Wigilia.
Spis treściDni wolne od pracy to niedziele i święta wymienione w ustawie o dniach wolnych od pracy. Świąt w 2026 r. jest 14:
Wigilia jest dniem ustawowo wolnym od pracy od 1 lutego 2025 r. W 2026 r. wypada w czwartek. Święta przypadające w sobotę (w 2026 r. 15 sierpnia i 26 grudnia) dają prawo do innego dnia wolnego – wyjaśniamy to na stronie Normy i wymiar czasu pracy.
„Praca w niedzielę lub święto” to w przepisach praca między 6:00 w tym dniu a 6:00 następnego dnia, chyba że pracodawca ustalił inną godzinę. Jeśli więc kończysz sobotnią zmianę w barze o 2:00 w nocy, to nie jest jeszcze praca w niedzielę.
Kodeks wylicza przypadki, w których praca w niedziele i święta jest dozwolona. Najważniejsze z nich:
Jeśli twoja praca nie mieści się w żadnym z tych punktów, pracodawca nie może ci planować pracy w niedziele i święta.
W sklepach i innych placówkach handlowych obowiązuje osobna ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Co do zasady w niedziele i święta sklepy są zamknięte, a pracownicy nie mogą w nich pracować przy handlu – wyjątkiem są nieliczne niedziele handlowe w roku oraz placówki wyłączone z zakazu (ustawa wylicza je w osobnym katalogu).
Od 2025 r. handlowe są trzy kolejne niedziele przed Wigilią. Pracownik handlu może jednak pracować najwyżej w dwie z tych trzech niedziel. Jeśli pracujesz w sklepie w grudniu, jedną z tych niedziel pracodawca musi ci zostawić wolną.
Pracodawca musi dać ci inny dzień wolny w ciągu 6 dni kalendarzowych przed lub po tej niedzieli. Jeśli to niemożliwe – do końca okresu rozliczeniowego. Dopiero gdy i to się nie uda, należy ci się dodatek 100% wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w niedzielę.
Za pracę w święto przysługuje inny dzień wolny w okresie rozliczeniowym. Jeśli pracodawca nie może go udzielić – dodatek 100% za każdą godzinę pracy w święto. Do pracy w święto, które wypada w niedzielę (np. Wielkanoc), stosuje się zasady jak za niedzielę.
Jeśli regularnie pracujesz w niedziele, co najmniej raz na 4 tygodnie musisz mieć niedzielę wolną. Nie dotyczy to systemu pracy weekendowej – tam niedziele i święta są twoimi zwykłymi dniami pracy, więc nie dostajesz za nie dodatkowego dnia wolnego.
Uwaga: jeśli w niedzielę lub święto, które nie jest dla ciebie dniem pracy według grafiku, pracujesz w nadgodzinach, należy ci się dodatek 100% za nadgodziny. Więcej na stronie Nadgodziny.
Przykład 1. Ola pracuje jako kelnerka w restauracji. W grafiku ma pracę w niedzielę 14 czerwca 2026 r. Pracodawca daje jej wolną środę 10 czerwca – to mieści się w 6 dniach przed niedzielą, więc wszystko jest zgodnie z prawem. Dodatek za niedzielę jej się nie należy, bo dostała dzień wolny.
Przykład 2. Kuba pracuje w hotelu w Boże Ciało (4 czerwca 2026 r.). Ma miesięczny okres rozliczeniowy. Pracodawca powinien dać mu inny dzień wolny do końca czerwca. Jeśli tego nie zrobi, Kuba dostanie dodatek 100% za każdą godzinę przepracowaną w święto.
Masz wątpliwości, czy możesz pracować w niedzielę? Bezpłatnych porad udziela Państwowa Inspekcja Pracy: 801 002 006 (telefon stacjonarny) lub 459 599 000 (komórka), pon.–pt. 9:00–15:00.
Podstawa prawna: art. 133 § 3–4, 151¹ § 1 pkt 1 lit. b i c, 151⁹–151¹² Kodeksu pracy (tekst jednolity: Dz.U. 2026 poz. 1245) – Kodeks pracy w ISAP; ustawa z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy; ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (art. 7).