
93 proc. polskich pracowników biurowych popiera wprowadzenie skróconego czasu pracy – wynika z badania portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it przeprowadzonego pod koniec czerwca br. Główne motywacje Polaków to chęć spędzania większej ilości czasu z rodziną i bliskimi (62,3 proc.), dodatkowy czas na rozwój pasji i hobby (48,3 proc.) oraz odpoczynek i regenerację (47,4 proc.). Ponadto, ponad połowa uważa, że zmiana byłaby korzystna nie tylko dla nich, ale i dla firmy. Sceptycy obawiają się za to, że w praktyce będą pracować tyle samo oraz, że skrócony czas pracy utrudni wykonanie zadań służbowych w stosownym czasie.

Przed rozpoczęciem zatrudnienia w branży gastronomicznej oraz innych sektorach niezbędne jest uzyskanie orzeczenia sanitarno-epidemiologicznego, potocznie nazywanego książeczką sanepidowską. Obecnie całą procedurę można przeprowadzić online dzięki platformie Ksiazeczka-Sanepidowska.pl.

73 proc. polskich przedsiębiorstw planuje zatrudnienie pracowników dorywczych w III kwartale tego roku. To najwyższy wynik w historii badania „Wskaźnik Pracy Dorywczej”, realizowanego od 2023 roku na zlecenie Agencji Pracy Natychmiastowej Tikrow. Największe zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych odnotowano
w branży produkcyjnej.

Jabra, wiodąca na świecie marka profesjonalnych rozwiązań audio, ogłosiła dziś wyjątkową współpracę z Happiness Research Institute, której celem było sprawdzenie, czy sztuczna inteligencja może wpływać na coś więcej niż tylko poprawę wydajności. Globalna inicjatywa bada związek między generatywną AI (GenAI) a dobrym samopoczuciem w pracy i życiu codziennym. Choć większość rozmów na temat AI koncentruje się na wydajności, prawdziwy potencjał tej technologii może leżeć w obszarze bardziej ludzkim – szczęściu.

Dla wielu młodych to pierwszy kontakt z dorosłością. Pierwsze pieniądze. Pierwsze decyzje. I – niestety – pierwsze pułapki.

Decyzja o przekazaniu obsługi kadrowo-płacowej na zewnątrz to duży krok w stronę porządkowania procesów personalnych i odciążenia organizacji. Jednak to, czy outsourcing przyniesie oczekiwane korzyści, zależy przede wszystkim od właściwego wyboru partnera. Rynek usług HR rozwija się dynamicznie, a oferty różnią się zakresem, jakością obsługi i standardami bezpieczeństwa. Jak więc podejść do wyboru dostawcy usług, aby zadbać o interesy firmy i pracowników?

Coraz więcej młodych ludzi szuka sposobów na zdobycie doświadczenia zawodowego, które można łączyć z nauką, życiem osobistym i innymi zobowiązaniami. Jednym z modeli, który im to umożliwia, jest sprzedaż bezpośrednia — elastyczna forma działalności oparta na mikroprzedsiębiorczości, oferująca nie tylko źródło dochodu, ale także praktyczną szkołę biznesu. W Polsce w tym sektorze działa około 800 tysięcy osób, a jego rola w edukacji przedsiębiorczej młodego pokolenia systematycznie rośnie.

Najmłodsi pracownicy (pokolenie Z) częściej niż starsi koledzy stosują zaimki zgodne z preferencjami osób niebinarnych i transpłciowych w polskich organizacjach – wynika z badania portali pracy rocketjobs.pl i justjoin.it, które analizuje zmiany w komunikacji zawodowej. Jednocześnie, co czwarta z osób w wieku 25-34 lata deklaruje, że nie stosuje zaimków, które ich zdaniem stoją w sprzeczności z płcią biologiczną. Niejasna jest też kwestia feminatywów w środowisku korporacyjnym – ponad 45 proc. kobiet oczekuje ich używania, ale blisko 37 proc. wciąż woli formy męskie.

Wraz ze wzrostem średniej długości życia rynek pracy znajduje się w momencie dość sporej różnorodności pokoleniowej. Każde pokolenie aktywne na rynku, czyli generacja X, Y i Z wnosi swój wkład, tworząc nieco odmienne środowisko współpracy. Jest to również wyzwanie dla menedżerów, którzy muszą pogodzić w firmie różne pokolenia. Jak to zrobić? Wystarczy poznać ich podejście do pracy i zrozumieć, czego oczekują.

Niemal połowa pracowników korzystających z AI (47 proc.) nie wie, jak osiągnąć poziom produktywności wymagany przez ich pracodawców - podaje „Raport Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy” Manpower Group & rocketjobs.pl. Ponadto aż 3/4 z nich uważa, że narzędzia AI zamiast ułatwić pracę, zwiększyły ich obciążenie i wpłynęły negatywnie na efektywność. Presja na jej osiągnięcie ze strony pracodawców pogarsza kondycję psychiczną pracowników.

Analitycy rynku pracy są zgodni: rok 2025 będzie czasem dalszych zmian. Część z nich będzie zależała od lokalnych nastrojów i koniunktury, ale wiele będzie miało charakter globalny. Great Place To Work® przeanalizował dane dotyczące amerykańskiego rynku pracy, aby nakreślić prawdopodobne trendy. Są punkty styczne z prognozami dla polskiego rynku.

Menedżerowie z pokolenia millenialsów to globalnie najbardziej obciążona grupa pracowników - podaje „Raport Trendów 2025. Wynagrodzenia i rynek pracy” Manpower Group & rocketjobs.pl. Ponad połowa z nich (53 proc.) przyznaje, że doświadcza umiarkowanego lub wysokiego poziomu stresu w środowisku pracy. Wśród przyczyn nadmiernego obciążenia wymienia się presję na nieustanny wzrost efektywności związany z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Cyberbezpieczeństwo, AI, machine learning i software development – te obszary IT, według „Przeglądu Wynagrodzeń i Trendów na Rynku Pracy 2025”, autorstwa Michael Page, notują obecnie największe zapotrzebowanie na specjalistów. Chętnych do pracy nie brakuje. W Polsce kierunki techniczne wciąż cieszą się dużą popularnością, co zapewnia nieustanny napływ talentów na rynek. W obliczu wyzwań, przed jakimi stoi sektor IT, firmy rezygnują jednak z mniej doświadczonych pracowników i koncentrują się na ekspertach w swoich dziedzinach.

Studiujesz i myślisz o pracy na wakacje? Program stażowy The Lidl Way to Career 2025 to nie tylko zwykła praca wakacyjna, ale kompleksowa ścieżka rozwoju. Poza wynagrodzeniem oferuje możliwość sprawdzenia, jak działa jedna z największych handlowych sieci w Polsce. To propozycja, która zdecydowanie wyróżnia się na tle innych ofert stażowych dla studentów dostępnych na polskim rynku.

Firma Mooveno, dostawca aplikacji typu all-in-one dla aut firmowych, przeprowadziła, pierwsze w Polsce badanie mobilności handlowców, analizując, w jaki sposób korzystają oni z aut służbowych jako narzędzia i miejsca pracy. Wyniki pokazują nie tylko codzienne wyzwania i koszty związane z eksploatacją pojazdów, ale także wskazują, jak pracodawcy mogą lepiej wspierać swoich pracowników, zwiększając ich komfort i efektywność. Analiza ukazuje również poziom gotowości firm i handlowców do wdrażania nowoczesnych rozwiązań mobilnych, które integrują kluczowe usługi
w jednej aplikacji.