Myślisz o pracy w innym kraju Europy? Dla każdego z 32 krajów – wszystkich 27 krajów UE oraz Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii – znajdziesz najważniejsze dane o rynku pracy, informacje, gdzie jest praca, jak aplikować, ile się zarabia, jak dorobić na studiach i co załatwić w pierwszych tygodniach. Ogólne porady o szukaniu pracy, CV i twoich prawach: Jak znaleźć pracę za granicą – 10 poradników »
| Państwo | Bezrobocie (15-74) | Bezrobocie młodych (15-24) | Zatrudnienie (20-64) | Płaca minimalna |
|---|---|---|---|---|
| Austria | 5,7% (2025; UE: 6,0%) | 11,5% (2025; UE: 15,2%) | 77,6% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
| Belgia | 6,2% (2025; UE: 6,0%) | 17,4% (2025; UE: 15,2%) | 72,8% (2025; UE: 76,1%) | 2 234 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Bułgaria | 3,5% (2025; UE: 6,0%) | 13,1% (2025; UE: 15,2%) | 77,0% (2025; UE: 76,1%) | 620 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Chorwacja | 4,9% (2025; UE: 6,0%) | 18,3% (2025; UE: 15,2%) | 74,4% (2025; UE: 76,1%) | 1 050 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Cypr | 4,4% (2025; UE: 6,0%) | 13,5% (2025; UE: 15,2%) | 81,3% (2025; UE: 76,1%) | 1 088 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Czechy | 2,8% (2025; UE: 6,0%) | 10,4% (2025; UE: 15,2%) | 82,9% (2025; UE: 76,1%) | 923 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Dania | 6,4% (2025; UE: 6,0%) | 13,8% (2025; UE: 15,2%) | 79,8% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
| Estonia | 7,5% (2025; UE: 6,0%) | 20,7% (2025; UE: 15,2%) | 81,7% (2025; UE: 76,1%) | 946 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Finlandia | 9,7% (2025; UE: 6,0%) | 21,8% (2025; UE: 15,2%) | 76,3% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
| Francja | 7,7% (2025; UE: 6,0%) | 19,8% (2025; UE: 15,2%) | 75,4% (2025; UE: 76,1%) | 1 867 € miesięcznie (lipiec 2026); stawka krajowa: 12,31 € za godzinę (2026) |
| Grecja | 8,9% (2025; UE: 6,0%) | 19,1% (2025; UE: 15,2%) | 71,0% (2025; UE: 76,1%) | 1 073 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Hiszpania | 10,5% (2025; UE: 6,0%) | 24,9% (2025; UE: 15,2%) | 72,4% (2025; UE: 76,1%) | 1 425 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Holandia | 3,9% (2025; UE: 6,0%) | 8,8% (2025; UE: 15,2%) | 83,4% (2025; UE: 76,1%) | 2 338 € miesięcznie (lipiec 2026); stawka krajowa: 14,99 € za godzinę od 1.07.2026 (od 21 lat) |
| Irlandia | 4,7% (2025; UE: 6,0%) | 11,8% (2025; UE: 15,2%) | 80,2% (2025; UE: 76,1%) | 2 391 € miesięcznie (lipiec 2026); stawka krajowa: 14,15 € za godzinę (2026) |
| Islandia | 4,5% (2025; UE: 6,0%) | 9,5% (2025; UE: 15,2%) | 85,8% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
| Liechtenstein | 2,0% (średnia roczna 2025; źródło: Office of Statistics) – 416 osób zarejestrowanych jako bezrobotne na koniec sierpnia 2026 | 1,8% (2025, wiek 15–24 lata; źródło: Office of Statistics) | 78,3% (2022; Office of Statistics/Eurostat, dane podane przez rząd w maju 2024) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe (GAV) w poszczególnych branżach |
| Litwa | 6,9% (2025; UE: 6,0%) | 14,1% (2025; UE: 15,2%) | 80,0% (2025; UE: 76,1%) | 1 153 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Luksemburg | 6,5% (2025; UE: 6,0%) | 21,6% (2024, najnowsze dostępne dane) | 73,9% (2025; UE: 76,1%) | 2 771 € miesięcznie (lipiec 2026); stawka krajowa: 2 771,33 € (niewykwalifikowani) / 3 325,59 € (wykwalifikowani) miesięcznie od 1.06.2026 |
| Łotwa | 6,9% (2025; UE: 6,0%) | 14,8% (2025; UE: 15,2%) | 78,2% (2025; UE: 76,1%) | 780 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Malta | 3,1% (2025; UE: 6,0%) | 9,6% (2025; UE: 15,2%) | 83,6% (2025; UE: 76,1%) | 994 € miesięcznie (lipiec 2026); 229,44 € tygodniowo dla pracowników od 18 lat (2026) |
| Niemcy | 3,8% (2025; UE: 6,0%) | 7,1% (2025; UE: 15,2%) | 81,1% (2025; UE: 76,1%) | 2 343 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Norwegia | 4,5% (2025; UE: 6,0%) | 14% (2025; UE: 15,2%) | 79,5% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe; prawnie wiążące płace minimalne w 9 branżach, np. sprzątanie: 236,54 NOK za godzinę (od czerwca 2025) |
| Polska | 3,1% (2025; UE: 6,0%) | 12,2% (2025; UE: 15,2%) | 78,8% (2025; UE: 76,1%) | 4 806 zł brutto miesięcznie (2026; ok. 1 119 €) |
| Portugalia | 6,0% (2025; UE: 6,0%) | 19,5% (2025; UE: 15,2%) | 79,6% (2025; UE: 76,1%) | 1 073 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Rumunia | 6,1% (2025; UE: 6,0%) | 26,1% (2025; UE: 15,2%) | 69,0% (2025; UE: 76,1%) | 825 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Słowacja | 5,4% (2025; UE: 6,0%) | 15,3% (2025; UE: 15,2%) | 78,1% (2025; UE: 76,1%) | 915 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Słowenia | 3,9% (2025; UE: 6,0%) | 12,1% (2025; UE: 15,2%) | 78,3% (2025; UE: 76,1%) | 1 482 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Szwajcaria | 4,9% (2025; UE: 6,0%) | 8,8% (2025; UE: 15,2%) | 82,4% (2025; UE: 76,1%) | brak krajowej – płace minimalne w kantonach Bazylea-Miasto, Genewa, Jura, Neuchâtel i Ticino (Genewa: 24,59 CHF za godzinę, 2026) |
| Szwecja | 8,8% (2025; UE: 6,0%) | 24,3% (2025; UE: 15,2%) | 81,8% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
| Węgry | 4,4% (2025; UE: 6,0%) | 13,9% (2025; UE: 15,2%) | 81,1% (2025; UE: 76,1%) | 906 € miesięcznie (lipiec 2026) |
| Wielka Brytania | 4,9% (2025, wiek 16+; źródło: ONS) | 15,0% (2025, wiek 16–24; źródło: ONS) | 75,1% (2025, wiek 16–64; źródło: ONS) | 12,71 £ za godzinę od 21 lat (National Living Wage, kwiecień 2026) |
| Włochy | 6,1% (2025; UE: 6,0%) | 20,6% (2025; UE: 15,2%) | 67,6% (2025; UE: 76,1%) | brak – płace minimalne ustalają układy zbiorowe |
Dane: Eurostat (ludność na 1 stycznia 2026; stopa bezrobocia i wskaźnik zatrudnienia 2025; płace minimalne – lipiec 2026); Wielka Brytania – Office for National Statistics; Liechtenstein – krajowy urząd statystyczny. Informacje o krajach: EURES – warunki życia i pracy, publiczne służby zatrudnienia i oficjalne strony rządowe wymienione przy każdym kraju. Przepisy, progi i kwoty mogą się zmieniać – przed wyjazdem sprawdź oficjalne źródła. Aktualizacja: październik 2026.