Ośrodek analityczny THINKTANK rozpoczął przyjmowanie zgłoszeń do programu „GLOBALNA FIRMA. Strategie wspierania eksportu i ekspansji zagranicznej polskich firm”. W projekcie mogą brać udział zarówno firmy już zaawansowane w ekspansji jak i te, które ją rozważają. Celem programu jest stworzenie miejsca refleksji nad tym, jak skuteczniej wspierać polski eksport i ekspansję polskich firm w świecie.
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie www.global.mttp.pl
Projekt GLOBALNA FIRMA zainaugurował 18 stycznia 2013 r. wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, podkreślając wagę tego rodzaju inicjatyw dla rozwoju przedsiębiorczości. Przesłanie do uczestników inauguracji programu skierował również Prezydent Bronisław Komorowski, podkreślając że projekt może liczyć na jego poparcie, a zbudowana platforma wymiany wiedzy i doświadczeń może przyczynić się do wzrostu eksportu w Polsce.
Uczestnikami programu mogą zostać firmy, które już prowadzą ekspansję zagraniczną lub dopiero ją planują. GLOBALNA FIRMA będzie platformą dialogu o sposobie, w jaki polskie firmy mogą skuteczniej eksportować i inwestować na rynkach zagranicznych. W ramach programu będą prowadzone badania i dyskusje oraz dialog społeczny, którego celem jest wypracowanie lepszych form wsparcia interesów polskich firm w świecie. Jednocześnie inicjatywa tworzy przestrzeń stałej wymiany wiedzy i doświadczeń firm, które są już obecne za granicą przez eksport i inwestycje z przedsiębiorstwami, które się do tego przygotowują. Program ma także na celu budowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorców, inspirowanie przedsiębiorczości oraz zachęcanie firm, zwłaszcza z sektora MSP, do ekspansji zagranicznej.
Kilkuset uczestniczących w inauguracji przedsiębiorców i przedstawicieli instytucji – m.in. Ryszard Florek (Fakro), Adam Mokrysz (Mokate), Krzysztof Krystowski (Bumar), Adam Sawicki (KGHM), Janusz Dedo (HSBC) i Dariusz Fabiszewski (Cisco) zwracało uwagę na konieczność dopasowania narzędzi wsparcia do realnych potrzeb firm, a także na wagę mocniejszego zaangażowania się polityków w konkretne wsparcie ekspansji polskich firm. Wiele przedsiębiorstw jest w stanie podbijać zagraniczne rynki, jednak eksport i ekspansja nie jest priorytetem polskiej polityki gospodarczej, a brak wsparcia państwa powoduje, że są często na rynkach zagranicznych w gorszej sytuacji od konkurentów.
Dodatkowe informacje o programie GLOBALNA FIRMA oraz wnioski z badań horyzontu globalnego polskich firm można pobrać na stronie: www.global.mttp.pl