Ogólny obraz przedsiębiorstwa tworzy się na podstawie każdego pojedynczego procesu.
„Całościowe spojrzenie" i „pojedynczy proces" - zestawienie tych dwóch określeń brzmi paradoksalnie, ale czasem właśnie paradoksy decydują o skutecznym zarządzaniu.
Sukcesy firmy zależą od pracy zespołowej. Truizm? A jednak wiele osób mówi „firma to ja". I co gorsze, działa w myśl tego powiedzenia. Choć teraz firma funkcjonuje dobrze, kiedy ich zabraknie, może dojść do zakłóceń pracy. Z drugiej strony w cytowanym powiedzeniu tkwi prawda - to ode mnie również zależy, jak firma będzie wyglądać. Dlatego sprawą niezwykłej wagi jest wpajanie ludziom zasad współzależności i współodpowiedzialności, bo ich zrozumienie i przestrzeganie prowadzi do tego, że każdy proces w przedsiębiorstwie może odbywać się prawidłowo.
O jakie procesy chodzi? O niemal każdą czynność w firmie. Nie wystarczy zatroszczyć się o właściwy marketing czy dobry dział sprzedaży, żeby przedsiębiorstwo funkcjonowało na optymalnym poziomie. Najlepszą pracę kilku działów może popsuć... recepcjonistka. Począwszy zatem od obsługi centrali telefonicznej czy od osób odbierających zwykle telefony, przez
Oto te, o których prawidłowość należy zadbać:
- stały trening dostosowany do potrzeb,
- systematyczne obserwowanie konkurencji i porównywanie jej efektów pracy ze swoimi,
- obmyślenie strategii gry w zależności od zmieniających się wa¬runków i potrzeb,
- ciągłe przewidywanie zmian,
- dobór właściwych zawodników czy graczy, stała rekrutacja i utrzymywanie zawodników rezerwowych oraz stworzenie systemu, który pozwoli działać w każdej trudnej czy nietypowej sytuacji,
- utrzymywanie określonej dyscypliny i wyrabianie zdrowych przyzwyczajeń,
- przeprowadzanie sprawdzianów formy i umiejętności,
- monitorowanie indywidualnych postępów zawodników,
- życzliwa ocena krytyczna działań zawodników,
- mowy motywacyjne i akcje poprawiające samopoczucie członków zespołu,
- ciągle uczenie się na podstawie błędów i porażek,
- system nagród rzeczowych i wzmocnień psychologicznych sprzężony z wynikami pracy drużyn.
Fragmenty z książki "Sukces firmy".
Autor: Iwona Majewska-Opiełka.
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.