EWOLUCJA JAKOŚCI
- Należy badać, czy klienci są zadowoleni, i wciąż myśleć, by byli i by jakość naszych usług była coraz wyższa.
- Każdy klient powinien być traktowany jak wieczne źródło dochodu.
DOINFORMOWANIE
- Oddzielna komórka zajmująca się działalnością PR oraz zbieraniem i przetwarzaniem informacji płynących z zewnątrz ułatwia zrozumienie zewnętrznych wpływów.
- Udział w konferencjach oraz zaangażowanie w działalność organizacji społecznych i biznesowych jest znakomitym sposobem na doinformowanie i kontrolowanie zależności i wpływów.
- Chcąc doprowadzić do autentycznego zaangażowania pracowników w działalność firmy, trzeba się troszczyć o ludzi, a także o ich poczucie przynależności do firmy. Wspólne spotkania, symbole łączące ludzi z firmą - takie jak stroje, znaczki, logo, nawet hymn przedsiębiorstwa - mogą w tym pomóc.
CAŁOŚCIOWE SPOJRZENIE
- Sprawdź, czy w twojej firmie dba się o każdy proces, który jest niezbędny do optymalnego funkcjonowania całości przedsiębiorstwa. Czasami dobrze jest w tym celu zatrudnić firmę z zewnątrz, ponieważ jesteśmy nieraz zbyt przywiązani do własnych rozwiązań, by mocje właściwie ocenić.
- W przyjrzeniu się wszystkim procesom bardzo pomaga kompleksowe badanie kultury firmy.
WIEDZA
- W firmie powinna być komórka zajmująca się szkoleniami. Może to być nawet jedna osoba.
- Szkolić trzeba systematycznie, należy jednak starannie wybierać firmy i współtworzyć z nimi programy.
- Lepiej jest koncentrować się na celach kursu i tym, co on da, niż na konkretnym rozkładzie zajęć.
- Sztywność programu nie jest dowodem kompetencji, ale braku wiedzy. Dobry trener jest elastyczny: podkreśla jedne tematy, omija inne - w zależności od zauważonych potrzeb słuchaczy.
- Dobry szef firmy daje się namówić osobie zajmującej się szkoleniami także na przeszkolenie siebie.
WSPÓŁZARZĄDZANIE
- Warto pytać o zdanie podwładnych i szeregowych pracowników, a także prosić ich o udział w zarządzaniu. Na tym polega prawdziwe współzarządzanie, dzięki któremu zwiększa się potencjał twórczy firmy.
- Osobom przygotowanym należy przekazywać prawo podejmowania decyzji i związaną z nim odpowiedzialność.
- Prawdziwe partnerstwo kreują liderzy.
WARTOŚCI W FIRMIE
- Jeżeli w twoim przedsiębiorstwie nie ma jeszcze misji, zachęcam do pracy nad jej powstaniem.
- Jeżeli misja firmy jest jedynie sloganem reklamowym, warto zacząć wcielać ją w życie.
Fragmenty z książki "Sukces firmy".
Autor: Iwona Majewska-Opiełka.
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.