Wiedza

Coraz częściej osoby prowadzące firmy rozumieją, że zainwestowane w szkolenia pieniądze zwracają się z nawiązką. Zafascynowani wol­norynkową gospodarką biznesmeni doskonalą się przede wszystkim w zarządzaniu firmą, dopiero potem w zakresie kierowania ludźmi, a na końcu uczą się, jak kierować sobą. Tymczasem wiadomo, że najważniejsi są dla firmy liderzy właściwie kierujący sobą, gdyż tylko tacy potrafią poprowadzić innych. Kadry zaś szkoli się głównie w zakresie doskonalenia technik i umiejętności, pomijając potrzebę doskonalenia charakteru. Wiedza i uczenie się są podstawą rozwoju przedsiębiorstwa.

 

Rynek szkoleń funkcjonuje w Polsce od niedawna. Zdarza się więc, że zarówno oferujący, jak i kupujący kursy nie do końca rozumieją potrzeby kadr w tym zakresie. Czasem też firmy szkoleniowe nie mają odpowiednich kwalifikacji, by zaspokoić te potrzeby. Ponieważ i u nas szkolenia stały się już lukratywnym biznesem, firmy prześcigają się w proponowaniu klientom koncepcji o najrozmaitszym rodowodzie i nie zawsze sprawdzonej skuteczności. W polskiej ofercie jest wszystko - od Total Quality Management, przez reenginering, lear-ning organization, po kierowanie w zgodzie z wartościami naturalnymi. Jest zarządzanie kryzysem, zmianą, czasem i... zasobami ludzkimi (co za niezręczne określenie pracujących ludzi), a także budowanie zespołu, więzi, kultury firmy. Uczy się komunikacji, technik sprzedaży, negocjacji, twórczego myślenia i rozwiązywania problemów, a przy okazji także pokonywania zwykłych torów przeszkód. Do tego mamy jeszcze obiecujące sukces techniki NLP, a także kursy... malowania, śpiewu i tkania. Niezły groch z kapustą jak na początkujących w dziedzinie szkoleń. Dodatkowo prasa fachowa oraz dzienniki i tygodniki publikują zaskakujące nieraz wypowiedzi wątpliwych autorytetów w psychologii, zarządzaniu czy dziennikarstwie. Nic dziwnego, że osoby zajmujące się w firmach dostarczaniem wiedzy nie zawsze radzą sobie z tym zadaniem w najlepszy sposób. Jak wybierać? Kogo i dlaczego? To pytania, na które wielu specjalistów szuka odpowiedzi.

 

Fragmenty z książki "Sukces firmy".

Autor: Iwona Majewska-Opiełka.

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

 
Polityka Prywatności