Badania przeprowadzone na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wskazują, że ponad 40% młodych Polaków, w wieku od 18 do 29 lat deklaruje, że chciałoby prowadzić własną firmę. Najbardziej otwarci na przedsiębiorczość są studenci i absolwenci wyższych uczelni, którzy uważają że brakuje im wiedzy na temat prowadzenia działalności gospodarczej.
Najsłabiej poinformowane w zakresie możliwości podjęcia działalności gospodarczej są osoby najmłodsze w wieku od 18 do 23 lata (25,6%). Brak wiedzy oraz dostępu do kapitału finansowego mogą zniechęcać studentów, absolwentów do podejmowania przedsiębiorczych inicjatyw. Z drugiej strony często wymogi formalne przekładają się na ocenę prowadzenia działalności gospodarczej, jako złożonego, skomplikowanego procesu wymagającego różnego rodzaju działań (rozliczenia finansowe np. z urzędem skarbowym, z ZUS, z podwykonawcami, pracownikami, zdobycia finansowania czy zapewnienia płynności finansowej).
Fakty i mity
Obecnie założenie firmy to kilka kliknięć myszką i złożenie odpowiednich dokumentów w ZUSie oraz Urzędzie Skarbowym. Pozornie wydaje się, że to skomplikowane, ale dzięki możliwości rejestracji firmy przez Internet oszczędzamy sporo czasu. Osoba chcąca rozpocząć działalność gospodarczą powinna złożyć wniosek o wpis do CEIDG, wypełniając elektroniczny formularz dostępny na www.ceidg.gov.pl lub BIP Ministerstwa Gospodarki. Rejestracja jest bezpłatna. Na podany adres otrzymamy informację potwierdzającą złożenie wniosku lub powiadomienie o błędach, które powinniśmy poprawić. Gotowy wniosek podpisujemy – korzystając z profilu zaufanego (www.epuap.gov.pl), podpisu elektronicznego lub drukując wniosek i składając go w stosownym urzędzie. Jeszcze szybszym sposobem na założenie własnej działalności jest zgłoszenie swojego start upu w wybranym inkubatorze przedsiębiorczości, który zajmuje się wszystkimi niezbędnymi formalnościami.
Nie każdy rodzi się marketerem i ma gotowy przepis na sukces swojej firmy. Księgowości oraz podstaw związanych z obowiązkami finansowymi nie uczą w szkole. Jeśli comiesięczne rozliczenia z urzędami mają spędzać sen z powiek, warto skorzystać z rozwiązań, które oferują akademickie inkubatory. Każdy młody przedsiębiorca dostaje się tam pod skrzydła profesjonalistów. Inkubatory dbają o sprawy formalne, zapewniają miejsce do pracy i uczą jak rozwijać swój biznes. Wiele inkubatorów przygotowuje dla swoich „podopiecznych” pakiety szkoleń.
Postaw na swoim
Kapitał na własny biznes można pozyskać biorąc udział w konkursie organizowanym w ramach Narodowego Programu Przedsiębiorczości. Test z przedsiębiorczości wystartował 19 listopada, a zakończy się 18 grudnia 2012 roku. Udział w nim jest prosty. Wystarczy wejść na www.parp.gov.pl/npp, zalogować się i rozwiązywać zadania. Część z nich będzie miała charakter formalno-prawny, inne to case studies. Kolejnym etapem będzie przygotowanie biznesplanów. Dla młodych przedsiębiorców przygotowany został również fan page Programu http://www.facebook.com/NarodowyProgramPrzedsiebiorczosci. Na Facebooku będzie można śledzić wszystkie etapy konkursu oraz wziąć udział w dodatkowych aktywnościach (sondaże, quizy).
Działania skierowane do młodych przedsiębiorców będzie wspierać Polska Przedsiębiorcza, partner Programu. „Przedsiębiorczość jest szczególnie atrakcyjna dla młodych osób. Właśnie wtedy mamy więcej odwagi na spełnianie marzeń, które w połączeniu z ciężką pracą i czasami brakiem rozsądku mogą okazać się globalnym sukcesem. Młodzi przedsiębiorcy, którzy wezmą udział w Narodowym Programie Przedsiębiorczości będą mogli dalej realizować swoje pomysły w takich przedsięwzięciach jak Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości czy AIP Business Linki o których więcej będzie można się dowiedzieć za pośrednictwem kampanii w 2013 roku. – mówi Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej.
źródło: Narodowy Program Przedsiębiorczości PARP