Z roku na roku coraz więcej przedsiębiorców zmaga się z problemem nieterminowych spłat zobowiązań przez swoich kontrahentów. Jak wynika z badania wywiadowni gospodarczej DunTrade D&B odsetek terminowo regulowanych płatności zmniejszył się w ciągu ostatnich trzech lat aż o 13 proc. Firmy coraz częściej traktują kredyt kupiecki jako sposób finansowania bieżącej działalności, tym samym zwlekając z uregulowaniem płatności wobec kontrahentów. W ten sposób wzrasta ryzyko zatorów płatniczych, które nie tylko są przeszkodą w rozwoju tych ostatnich, lecz wręcz w momencie utraty płynności finansowej, mogą zagrozić istnieniu przedsiębiorstwa.
Jak w takim razie, będąc wierzycielem, radzić sobie z zatorami płatniczymi? Przede wszystkim należy świadomie zarządzać swoją płynnością finansową. Przedsiębiorcy umiejętnie korzystający z kredytów lub faktoringu nie muszą obawiać się nieterminowo regulowanych faktur. - Warto sobie uświadomić, że jest to coś więcej niż jedna przeterminowana faktura, chociaż od takiej zator zazwyczaj się zaczyna – mówi Marcin Ledworowski z Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.
O zatorach płatniczych mówi się wtedy gdy firma A nie płaci firmie B, która w rezultacie nie ma środków aby zapłacić firmie C... Taki łańcuszek może się ciągnąć w nieskończoność. Przyczyną zatorów jest przede wszystkim to, co dzieje się na początku tego swoistego domina – kłopoty finansowe lub niechęć do „pozbywania” się pieniędzy, które przecież cały czas „pracują”. Niezależnie od tego co sprawia, że firma A nie płaci, kolejni kontrahenci, mogą mieć problemy z utrzymaniem się na rynku. Dlatego właśnie tak ważne jest aby unikać opóźnień w płatnościach i jak najwcześniej korzystać z usług instytucji oferujących zarządzanie wierzytelnościami. Dzięki temu unikniemy kłopotów z płynnością finansową i staniemy się rzetelnymi partnerami biznesowymi dla naszych kontrahentów.
Jak się zabezpieczać przed opóźnieniami?
Po pierwsze należy uważnie przyjrzeć się kontrahentowi, czyli przede wszystkim sprawdzić czy nie jest wpisany do Rejestru Dłużników BIG. – Przedsiębiorcy powinni zdawać sobie sprawę, że pobieranie informacji o kontrahencie z Biura Informacji Gospodarczej nie stawia ich w złym świetle, a wręcz przeciwnie – mówi Marcin Ledworowski z BIG InfoMonitor. – Świadczy to o tym, że dbamy nie tylko o własne interesy, ale również o interesy naszych partnerów biznesowych – dodaje. Następnym krokiem powinno być ustalenie zasad współpracy, czyli zdefiniowanie poza cenowych warunków handlowych umowy jak np. terminy płatności, dopuszczalne opóźnienia czy konsekwencje niedotrzymania ustaleń. Efektem pozytywnej weryfikacji kontrahenta i ustalenia zasad współpracy jest udzielenie kredytu kupieckiego.
Rozsądek nakazuje, aby w stosunku do kontrahentów kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Ważne jest również by pamiętać, że na rynku istnieje kilka produktów finansowych, które pomagają w zarządzaniu ryzykiem związanym z udzielaniem kredytu kupieckiego. Są to ubezpieczenie kredytu, monitoring i windykacja należności przez zewnętrzną firmę, sprzedaż należności wymagalnych z dyskontem do firm zajmujących się obrotem wierzytelnościami oraz zawarcie umowy faktoringu pełnego z instytucją finansową. Ten ostatni produkt daje nie tylko pewność zapłaty przez odbiorcę, ale jest elastycznym narzędziem finansowania bieżącego pozwalającym w świadomy sposób zarządzać płynnością finansową firmy.
Faktor bezpieczeństwa
Najogólniej mówiąc faktoring to jedna z form finansowania bieżącej (operacyjnej) działalności przedsiębiorstwa, w której należności firmy zamieniane są na gotówkę. Faktoring ułatwia planowanie przepływu gotówki, a co za tym idzie może w istotny sposób wspomóc firmę w uniknięciu kłopotów finansowych spowodowanych np. zatorami płatniczymi. W tej usłudze faktorant (klient) sprzedaje swoje wierzytelności faktorowi (bankowi lub wyspecjalizowanej instytucji), a w zamian otrzymuje zaliczki na poczet niezapłaconych jeszcze faktur. Dzięki takiemu rozwiązaniu przedsiębiorca nie musi czekać na swoje pieniądze do terminu zapadalności faktury. Zaraz po podpisaniu umowy faktoringowej otrzymuje on środki, które może zainwestować w rozwój firmy lub przeznaczyć na spłatę swoich zobowiązań. Faktoring stosowany jako stały element strategii finansowej pozwala na efektywne zarządzanie płynnością finansową firmy.
Oprócz finansowania wierzytelności faktoring może łączyć się również z pakietem dodatkowych usług takich jak zarządzanie wierzytelnościami, monitorowanie i egzekwowanie płatności oraz przejęcie ryzyka wypłacalności dłużnika. Właśnie ta ostatnia usługa stała się podstawą do wyróżnienia dwóch rodzajów faktoringu – niepełnego i pełnego. W przypadku tego pierwszego to faktorant nadal jest odpowiedzialny za wypłacalność dłużnika, co de facto oznacza, że jeśli płatność nie następuje, faktor może upomnieć się o zwrot wypłaconej zaliczki. Inaczej jest w przypadku faktoringu pełnego, gdzie ryzykiem niewypłacalności dłużnika obarczany jest faktor.
- Faktoring może być z powodzeniem wykorzystywany zarówno w czasie prosperity, jak i w czasie dekoniunktury, pozwalając przedsiębiorcom w spokoju prowadzić działalność biznesową – mówi Marcin Ledworowski z BIG InfoMonitor. W okresie spowolnienia gospodarczego zaostrza się polityka kredytowa banków wobec firm, którym coraz trudniej jest pozyskiwać dodatkowe finansowanie. W faktoringu te kryteria oceny są znacznie mniej rygorystyczne, a co za tym idzie usługa jest znacznie łatwiej dostępna. Warto o tym pamiętać i nie bać się sięgać po takie rozwiązania.
– Faktoring w czasach dekoniunktury jest jak kamizelka ratunkowa – pozwala utrzymać się na powierzchni – mówi Dariusz Steć, Członek Zarządu BRE Faktoring. – Firma otrzymuje niemal natychmiastowe finansowanie, dzięki czemu może sobie pozwolić na wydłużenie okresów płatności przez kontrahentów. Faktoring jest rozwiązaniem stabilnym i dopasowanym do potrzeb związanych z bieżącym finansowaniem sprzedaży, co jest szczególnie istotne w czasach tak dużej niepewności na rynku, z którą mamy do czynienia obecnie – dodaje.
Wiarygodność popłaca
– Większość przedsiębiorców wie, często nawet z własnego doświadczenia, że opóźnienia w płatnościach stanowią utrudnienie w prowadzeniu biznesu – mówi Marcin Ledworowski z BIG Infomonitor. – Co więcej, jak wynika z badania BIG InfoMonitor Wskaźnik Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej przeprowadzonego w maju tego roku, co druga firma prognozuje wzrost zatorów płatniczych – dodaje. Ten przewidywany spadek moralności płatniczej obserwujemy już od ponad trzech lat. Jak wynika z raportu wywiadowni gospodarczej DunTrade D&B w 2008 roku niemal co drugie zobowiązania regulowane było terminowo, a w 2011 – co trzecie. Zwiększył się również odsetek płatności przeterminowanych o ponad cztery miesiące – z 5,6 proc do 8,6 proc. To wszystko efekt stale pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju – coraz więcej firm odwleka moment spłaty swoich zobowiązań, a co za tym idzie coraz więcej firm narażonych jest na zatory płatnicze.
Biorąc pod uwagę obecną sytuację ekonomiczną oraz to, że w dzisiejszych czasach rzetelny partner biznesowy jest na wagę złota, firmy, które terminowo spłacają swoje zobowiązania mogą i powinny wykorzystywać ten fakt w relacjach z kontrahentami. Sposobem na „pochwalenie” się swoją solidnością w regulowaniu płatności, a co za tym idzie wiarygodnością biznesową jest uzyskanie Certyfikatu Firmy Wiarygodnej Finansowo. Taki tytuł, wraz z potwierdzającymi go dokumentami i materiałami wspierającymi promocję właściciela przyznaje BIG InfoMonitor, w ramach Programu Firma Wiarygodna Finansowa. Przed przyznaniem Certyfikatu BIG weryfikuje rzetelność danej firmy, co sprawia, że jest on jeszcze bardziej wiarygodnym potwierdzeniem, że dany przedsiębiorca to partner, któremu – pod względem finansowym – można zaufać. Przed przyznaniem Certyfikatu BIG weryfikuje rzetelność danej firmy, jest on więc faktycznym, wiarygodnym potwierdzeniem, że dany przedsiębiorca to partner, któremu – pod względem finansowym – można zaufać.
Do października Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo (którego wartość cennikowa to 2 tys. zł) można uzyskać od BIG InfoMonitor bezpłatnie, biorąc udział w konkursie „Licencja na Zaufanie w Małej Firmie”. Wystarczy przesłać krótki opis firmy i jej działalności, opisując dobre praktyki związane z wiarygodnością finansową na adres konkurs@big.pl. Więcej informacji na stronie BIG: http://www.big.pl/licencjanazaufanie oraz na fan page konkursu: http://apps.facebook.com/brylantowaafera/.
źródło: Clear Communication Group