Dla osoby, która do tej pory nie zajmowała się „papierkową robotą”, formalności związane z zakładaniem działalności gospodarczej mogą wydawać się nie do przebrnięcia. Jednak od początku 2012 roku droga do własnego biznesu jest o wiele krótsza.
1. Jaki jest pierwszy krok do założenia własnej działalności gospodarczej?
Każdy przedsiębiorca
planujący rozpocząć prowadzenie firmy powinien uzyskać wpis do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej(CEIDG). Dzięki zmianom
wprowadzonym na początku tego roku jest to pierwszy i zarazem ostatni krok do
otwarcia swojej firmy. Formularz CEIDG-1, czyli wniosek o wpis do ewidencji
możemy złożyć na dwa sposoby.
Pierwszy – wygodniejszy - to wypełnienie za pośrednictwem Internetu formularza elektronicznego w dowolnej gminie na terenie Polski. Drugi – tradycyjny - to złożenie osobiście pisemnego wniosku w gminie lub za pośrednictwem poczty. W przypadku korzystania z listu poleconego podpis wnioskodawcy musi być poświadczony przez notariusza. Jest to koszt ok. 20 złotych.
2. Jeśli zdecydujemy się na wypełnienie wniosku w sieci, gdzie możemy znaleźć elektroniczną wersję formularza CEIDG-1?
Dokument możemy
wypełnić i złożyć za pośrednictwem strony www.ceidg.gov.pl. Aby nasz wniosek był
ważny powinniśmy potwierdzić go podpisem elektronicznym lub bezpłatnym,
zaufanym profilem ePUAP. Formularz ten możemy również opatrzyć podpisem
osobistym (przy zasadach podobnych jak przy dowodach osobistych).
Wnioskodawca otrzyma na swój adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia dokumentu przez system teleinformatyczny CEIDG. Jeśli pojawią się błędy albo będzie brakować niektórych informacji, system poinformuje nas o tym drogą mailową.
3. Czym różni się podpis elektroniczny od ePUAP, i który sposób jest korzystniejszy dla początkującego przedsiębiorcy?
Podpis elektroniczny to kompletny zbiór naszych danych, który służy do identyfikacji jego właściciela. Jest on zabezpieczony kluczem przed nieautoryzowanym użyciem lub zmianą treści. ePUAP natomiast to zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej, który zawiera informacje identyfikujące właściciela konta. Ponadto w tym przypadku profil użytkownika powinien zostać potwierdzony przez jeden z uprawnionych organów publicznych, np. ZUS. Takie potwierdzenie jest bezpłatne. Wybór należy do przedsiębiorcy.
4. Przed wprowadzeniem obecnych zmian, przyszły właściciel firmy musiał odwiedzić kilka urzędów i złożyć dużą liczbę wniosków. Jak teraz wygląda droga pozyskiwania wszystkich, potrzebnych dokumentów?
Obecnie dzięki
wypełnieniu formularza CEIDG-1 pomijamy wiele przystanków, które wcześniej były
niezbędne do otwarcia własnej działalności. Nasza firma automatycznie zostaje
zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej,
dzięki czemu otrzymuje numer REGON. Ponadto w tym samym czasie naczelnik urzędu
skarbowego dostaje aktualizację lub wniosek o przyznanie NIP.
Już na etapie wypełniania CEIDG-1 przedsiębiorca decyduje się na konkretną formę opodatkowania od osób fizycznych. Nie musi składać w ZUS-ie zgłoszenia o podatniku składek, ponieważ te informacje znajdują się również w tym jednym dokumencie. Na wniosku do ewidencji działalności gospodarczej można także aktualizować takie dane jak zmiana adresu lub nazwiska przedsiębiorcy.
5. Na co powinniśmy uważać wypełniając formularz CEIDG-1?
Dokument ten jest czytelny i przygotowany dla osób, które dopiero
rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Warto jednak dwa razy sprawdzić, czy posiadamy
przy sobie wszystkie potrzebne do jego wypełnienia dane. Ponadto dokładnie uzupełnijmy
oświadczenia
i zgłoszenia do urzędu skarbowego, ZUS, GUS i KRUS.
Jeśli kilka lat wcześniej
byliśmy właścicielami działalności gospodarczej, istniejemy już w ewidencji,
dlatego nie jest nam potrzebne ponowne wypełnianie formularza, wystarczy
jedynie aktualizować dane. Nasz wniosek będzie nieważny jeśli dotyczy
rozpoczęcia działalności nieobjętej przepisami ustawy, np. działalności
wytwórczej w rolnictwie, wynajmowanych przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków
domowych.
Jeśli pojawią się błędy, na ponowne złożenie wniosku mamy 7 dni roboczych. Gdy nie dotrzymamy tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.
6. Jakie inne zmiany zostały wprowadzone w tym roku?
Od dnia 1 stycznia 2012 roku przedsiębiorca ma prawo do ustalenia zakresu pełnomocnictwa i wpisanie swojego pełnomocnika w CEIDG. Jednak sam wpis pełnomocnika do ewidencji nie oznacza automatycznego ustanowienia pełnomocnictwa.
Wniosek powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące tej osoby oraz zakres spraw do jakich będzie upoważniony. Ponadto pamiętajmy o określeniu rodzaju udzielonego pełnomocnictwa, czy jest ono ogólne, czy szczególne. Przyznanie go obarczone jest opłatą w wysokości 17 zł.
7. Czy Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej może posłużyć nam jako swoista baza danych o innych przedsiębiorcach?
Jak najbardziej.
Jeśli już będziemy prowadzić własny biznes w CEIDG możemy sprawdzić
potencjalnego kontrahenta biznesowego. Dowiemy się np. czy ma on prawo do
funkcjonowania w obrocie gospodarczym, czy nie utracił lub ma ograniczoną
zdolność prawną, czy jego firma nie jest w stanie upadłości i jaka jest
sytuacja finansowa firmy.
Wskazówek udzieiła Anna Hugiel-Lazarowicz, ekspert prawa podatkowego z wfirma.pl