Konkurencyjne ceny, szeroki asortyment, oszczędność czasu i nerwów – z punktu widzenia klientów to podstawowe zalety robienia zakupów przez Internet. Nowoczesny handel opiera się na działaniach w sieci, dlatego coraz więcej właścicieli sklepów i dostawców usług decyduje się na przeniesienie biznesu do wirtualnego świata.
Internet dla wielu użytkowników przestał być jedynie miejscem rozrywki. Wiele osób, chcąc zaoszczędzić czas stracony na czekanie w banku lub na poczcie, płaci rachunki elektronicznymi przelewami. Klienci, przed zakupem konkretnych produktów, zamiast pytać o zdanie sąsiada, przeglądają opinię internautów.
Dlatego też właściciele sklepów lub innych firm handlowych coraz częściej decydują się na działalność e-commerce. - Jest to rozwiązanie dobre zarówno dla przedsiębiorców z ugruntowaną pozycją na rynku, którzy chcą rozszerzyć swoją działalność, jak i właścicieli nowych firm, marzących o sukcesie w biznesie - mówi Jakub Wietrzyk, specjalista od nowych technologii wfirma.pl.
Od czego zacząć?
Jeśli postanowisz prowadzić działalności e-commerce, pierwszy etap rozwoju firmy będzie wyglądał podobnie jak
w przypadku tradycyjnego handlu. Wszystko zaczyna się od pomysłu oraz zbadania zapotrzebowania rynku
i określenia konkretnego asortymentu.
Ponadto istotna jest grupa odbiorców, do której skierowane są produkty z oferty Twojego sklepu. Ważny jest ich wiek, zainteresowania oraz pochodzenie, jeśli bierzesz pod uwagę sprzedaż zagraniczną. Na samym początku należy również wybrać, czy chcesz zaoferować - sprzedaż usług czy towarów. Oprócz wszystkich czynników zewnętrznych, warto pamiętać o własnych predyspozycjach, upodobaniach i wiedzy.
Dlatego profil działalności powinien być dostosowany zarówno do obecnej sytuacji na rynku, jak i wiedzy czy kompetencji jej właściciela. Będąc mechanikiem samochodowym o wiele łatwiej będzie Ci prowadzić sklep z częściami motoryzacyjnymi niż internetową aptekę.
Nie zapomnij o dopełnieniu wszystkich niezbędnych formalności:
● rejestracja działalności gospodarczej,
● założenie osobnego dla firmy rachunku bankowego i powiadomienie o tym Urzędu Skarbowego,
● w przypadku sprzedaży międzynarodowej założenie konta na PayPal,
● wystąpienie o numer REGON i NIP,
● złożenie w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT oraz wybór rodzaju opodatkowania,
● wystąpieniem o koncesję, jeśli oferta Twojego sklepu twego wymaga,
● zgłoszenie ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.
Plusy i minusy
W Internecie można kupić wszystko - zaczynając od produktów spożywczych, poprzez ubrania, środki czystości, kosmetyki, meble, bilety, a kończąc na mieszkaniach, domach i środkach transportu. Podstawową korzyścią, wynikającą z handlu w sieci jest dostęp do nieograniczonej grupy klientów. Kosmetyczka z Gdańska może zaopatrywać swój salon w twoim sklepie kosmetycznym, którego siedziba znajduje się w Rzeszowie.
Oczywiście nie wszyscy użytkownicy Internetu od razu będą znali twój sklep. Wszystko tak naprawdę zależy od późniejszych działań marketingowych, jednak dostęp do oferty będzie o wiele łatwiejszy w sieci niż w tradycyjnym sklepie, ulokowanym w konkretnym miejscu.
Drugim plusem prowadzenia działalności e-commerce jest mobilność uwarunkowana jedynie dostępem do sieci. Możesz prowadzić swój biznes z każdego miejsca na ziemi, nie stresując się faktem, że jeśli nie otworzysz sklepu o ustalonej godzinie, stracisz kilku klientów, którzy właśnie o tej porze mieli zamiar coś od ciebie kupić. Jednak - tak jak w tradycyjnym biznesie - nie możesz zaniedbywać kontaktów z usługobiorcami, zapominać o dotrzymywaniu terminów transakcji i wysyłki produktów.
- Świat wirtualny wymaga od przedsiębiorcy elastyczności i szybkiej reakcji na potrzeby klienta - mówi Jakub Wietrzyk z wfirma.pl. - Dlatego właściciel, który nie śledzi aktualnych nowinek i trendów w branży, bardzo szybko wypada z rynku - radzi ekspert.
Z formalnego punktu widzenia na początku prowadzenia działalności e-commerce jest również oszczędność na wynajmie biura czy zatrudnieniu dodatkowych pracowników. Jednak w miarę jak firma będzie się rozwijać, a Ty będziesz myślał o rozszerzeniu działalności, lokal i dodatkowe ręce do pracy prędzej czy później będą potrzebne.
Z drugiej strony największymi minusami handlu w Internecie jest zmaganie się
z przyzwyczajeniami dużej liczby klientów. Wciąż wielu z nich podczas zakupów najbardziej docenia możliwość dokładnego obejrzenia i "dotknięcia" produktu. Dlatego jeśli rozpoczniesz handel w Internecie, musisz zadbać o rzetelny opis towaru lub usługi i dobre zdjęcia.
Jeśli podane dane będą niezgodne z prawdą, możesz nie tylko stracić zaufanie klientów, ale również wiarygodność wśród konkurencji, która bardzo szybko to wykorzysta. Kontrahenci obawiają się również o los zakupionych towarów podczas przesyłki oraz sam koszt paczki. Niestety przedsiębiorca nie ma realnego wpływu na te utrwalone przez lata schematy myślenia.
Właściciel działalności e-commerce może jednak przekonać do swojej oferty wciąż wahających się konsumentów ceną, która niejednokrotnie jest kilka razy niższa od tej przedstawionej
w sklepie z "sąsiedztwa".