Networking to współpraca przedsiębiorców polegająca przede wszystkim na
wzajemnym rekomendowaniu swoich usług, wymianie wiedzy oraz kontaktów.
Organizacja BNI zajmuje się promocją współpracy networkingowej na
świecie. Sami członkowie BNI mówią, że to robienie biznesu po
znajomości, w dobrym tego słowa znaczeniu.
W zeszłym roku entuzjaści
networkingu na świecie przekazali sobie prawie 7 mln rekomendacji
wartych ponad 3 miliardy euro. Swój sukces BNI zawdzięcza aktywności 140
tys. członków, zgromadzonych w ponad 6 tys. grup na całym świecie.
Również w Polsce networking zdobywa coraz większą popularność, o czym
świadczą dane z ubiegłego roku.
– Dzięki rekomendacjom przedsiębiorcy
należący do BNI zarobili 6,3 mln zł w 2011 roku – przedstawia dane
Grzegorz Turniak, prezes BNI Polska. – Jeden członek BNI, przekazuje
średnio 35 rekomendacji rocznie, z których średnia
wartość przychodu wynosi ok. 600 zł z każdej. Każde spotkanie w ramach
BNI zaczyna się od autoprezentacji, potem następuje wymiana
rekomendacji, które zazwyczaj zamieniają się w umowy – tłumaczy Grzegorz
Turniak.
Międzynarodowy Tydzień Networkingu (MTN) jest
organizowany w Polsce już po raz piąty. W zeszłorocznych obchodach MTN
wzięło udział ponad 500 uczestników i ponad 50 partnerów. Tegoroczny MTN
będzie trwał od 6 do 10 lutego. W 9 polskich miastach, w których
działają grupy BNI – Wrocław, Warszawa, Katowice, Kraków, Łódź, Lublin,
Poznań, Białystok i Bydgoszcz – będą odbywały się otwarte spotkania,
konferencje i wykłady.
Przedsiębiorcy będą mogli dowiedzieć się więcej
na temat idei networkingu i poznają zasady
rządzące światem rekomendacji. Będzie można także rozszerzyć grono
potencjalnych partnerów biznesowych i klientów. Warto przygotować gruby
plik wizytówek, bo z dużym prawdopodobieństwem wiele z tych kontaktów
zaowocuje w przyszłości.
– Obserwujemy, że w Polsce pojawia się w
ostatnich latach coraz więcej wydarzeń mających na celu nawiązywanie
nowych kontaktów – zauważa Grzegorz Turniak. – Przede wszystkim z dwóch
powodów. Z jednej strony, osoby ze starszego pokolenia mają nadal niski
poziom zaufania. Rzadko są członkami różnych organizacji, ale pokolenie
wychowane po 1989 roku niewiele odstaje od Zachodu.
Poszukuje miejsc do
networkingu. Z drugiej strony, to chęć promocji organizacji łączących
Polaków,
którzy chcą się poznawać, działać wspólnie. Poprzez Międzynarodowy
Tydzień Networkingu staramy się stworzyć taką szansę – mówi prezes BNI
Polska.
Rekomendacje przyspieszają firmyCzłonkowie BNI przyznają, że rekomendacje zdobyte w ramach organizacji, przynoszą wiele korzyści.
–
Należę do BNI ponad 6 lat – mówi Przemysław Gąsiorowski z firmy Team
Brokers, działającej w branży poligraficznej. – Networking daje mi po
pierwsze okazję do rozwoju osobistego, a po drugie nowe kontrakty: od
małych zleceń poprzez usługi dla firm korporacyjnych. Widzę realny
przyrost sprzedaży o około 30- 40 proc. w każdym kolejnym roku.
W
pierwszym roku był to obrót na poziomie 60 tys. zł. BNI to nie tylko
liczby,
ale również źródło pewnych dostawców i pomysłów na poprowadzenie
biznesu, a to nie jest przeliczalne – podkreśla Przemysław Gąsiorowski.
– Prawie każdy przedsiębiorca buduje swój
biznes
w oparciu o kontakty – zauważa Joanna Piec- Gajewska z agencji Kobold
Public Relations. – Mocną stroną BNI jest to, że wszystko jest
sprawdzone. Dzięki temu późniejsze rozmowy i negocjacje są prowadzone w
większym zaufaniu i pewności, co przekłada się na skuteczność.
Podczas
spotkań BNI mamy możliwość porozmawiania z managerami działającymi w
różnych dziedzinach, nierzadko świetnymi fachowcami.
Dzięki temu możemy
szybko zweryfikować swoje pomysły biznesowe, skonsultować wiele decyzji
oraz zdobyć potrzebną wiedzę i
nieustannie rozszerzać swoje kompetencje. Jako firma korzystamy także z
usług innych członków BNI i rekomendowanych firm, które są sprawdzone i
można na nich polegać – mówi Joanna Piec- Gajewska.
Uczestnictwo w
BNI, a co za tym idzie stały napływ rekomendacji, zapewnia także firmą
zwiększoną widoczność na rynku. Networking gwarantuje rozwój biznesu –
od 8 tys. zł do 100 tys. rocznie dzięki nowym kontraktom (według
wyliczeń BNI). Dzięki BNI można się także wiele nauczyć w zakresie
autoprezentacji i autopromocji, chociażby dzięki organizowanym
warsztatom. Zachęcająca jest także możliwość brania udziału w wielu
konferencjach i targach bezpłatnie.
Płeć ma znaczenieTematem
przewodnim tegorocznego MTN jest
hasło: ,,Networking w biznesie a płeć”. Z badań założyciela BNI Ivana
Misnera wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni, w równym stopniu
doceniają współpracę i wzajemne rekomendacje, ale prezentują inne style w
kontaktach biznesowych.
Okazuje się, że mężczyźni kierują się w
biznesie emocjami a kobiety zachowują profesjonalizm i doceniają przede
wszystkim kompetencje. Kobiety, przy większej liczbie obowiązków
domowych, są lepiej zorganizowane i bardziej efektywne. Spędzają mniej
czasu na networkingu od mężczyzn a mimo wszystko mają lepsze wyniki
jeżeli chodzi o liczbę rekomendacji.
– Kobiety są bardziej
nastawione na relacje i poznanie drugiej osoby. Zazwyczaj przed decyzją
wolą wypróbować jakąś usługę lub produkt. Większą
też wagę przywiązują do kompetencji partnera – tłumaczy wyniki badań
Grzegorz Turniak. – Mężczyźni natomiast polegają na osiągnięciach innych
osób i istotny jest dla nich przede wszystkim charakter potencjalnego
partnera.
Badania BNI wykazały także, że bardzo istotne znaczenie
odgrywa miejsce, w jakim networking się odbywa. Pomimo tego, że za
pośrednictwem Internetu prowadzi się dziś wiele istotnych rozmów
biznesowych, to warto wziąć pod uwagę, że networking online jest
skuteczny tylko w 27 proc. przypadków. Bezpośrednie spotkania biznesowe
przynoszą zdecydowanie lepsze efekty – 82 proc. przypadków kończy się
porozumieniem.
– Wyniki tych badań potwierdzają, jak ważne są bezpośrednie spotkania, których uczestnicy są
nastawieni na wzajemne poznawanie siebie i swoich
biznesów
– zauważa Grzegorz Turniak. – Potrzebne są skuteczne sposoby
poprawiające autoprezentację, komunikację interpersonalną. Tego
wszystkiego uczy BNI. Zapraszam wszystkie osoby, które chcą poznać
tajniki nawiązywania dobrych relacji w biznesie do udziału w spotkaniach
otwartych MTN – informuje prezes BNI Polska.
***Informacje o MTN:Międzynarodowy
Tydzień Networkingu jest organizowany po raz piąty Polsce a po raz
szósty na świecie. W tym roku MTN będzie się odbywał od 6 do 10 lutego.
Celem MTN jest pokazanie społeczeństwu networkingu jako narzędzia
niezbędnego do osiągnięcia sukcesu w obecnych realiach biznesowych.
Wydarzenie jest wspierane przez ponad 80 partnerów – Izby Gospodarcze,
Klub Biznesu, Stowarzyszenia Profesjonalistów. MTN jest otwarty na gości
spośród szerokiego środowiska biznesu, członków innych organizacji
networkingowych, studentów, przedstawicieli prasy i zainteresowanych
grup ze wszystkich szczebli biznesu i polityki.
Harmonogram MTN:
Białystok – 8 lutego, 7:00- 9:15, Centrum Asturia, ul. Sienkiewicza 4
Bydgoszcz – 9 lutego, 17:00-20:00, Bydgoska Szkoła Wyższa, ul. Unii Lubelskiej 4C, aula
10. lutego, 7:00- 9:00, Hotel "Pod Orłem", ul. Gdańska 14
Katowice – 8 lutego, 8:00, Euro – Centrum (Restauracji Belcanto),
ul. Ligocka 103
Kraków - 7 lutego, 7:00- 9:00, Hotel Hilton Garden Inn, ul. Konopnickiej 33
Lublin - 6 lutego, 17:00-20:00, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, ul. Bursaki 12, aula 018
7 lutego, 7:00- 9:00 Hotel Focus, ul. Skowronkowa 2 (przy Warszawskiej)
Łódź - 16 lutego, 7:00- 9:15, Restauracja "Cammino", ul. Karskiego 5 (CH Manufaktura)
Poznań - 7 lutego, 7:00- 9:15, Restauracja "La Avangard", ul. Franciszka Ratajczaka 30
Warszawa - 8 lutego, 17:00-20:00, Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej, ul. Koszykowa 79
9 lutego, 7:00- 9:00, Restauracja "Nei Fiori", ul. Dąbrowskiego 69 (okolice metra Racławicka)
Wrocław - 7 lutego, 7:00- 9:15 Restauracja "Przystań", ul. Księcia Witolda 2
Więcej informacji o otwartych spotkaniach i konferencjach podczas MTN na stronach:
http://www.tydziennetworkingu.pl/ i
http://bnipolska.pl/