Bariery w działalności firm MSP
Zbyt wysokie koszty pracy, opóźnienia w regulowaniu należności od kontrahentów, niejasne przepisy to tylko niektóre z barier w prowadzeniu małych i średnich firm.
Jakie jeszcze problemy dostrzegają polscy przedsiębiorcy z sektora MSP?
Według projektu badawczego „Badania nad Przedsiębiorstwem” BCC i Instytutu GfK Polonia, przedsiębiorcy wskazują wiele barier, które ograniczają ich działalność.
Dla 62 proc. małych i średnich firm najpoważniejszą barierą są zbyt wysokie koszty pracy. – Dla małej firmy zatrudnienie nowego pracownika to poważna decyzja, która może zaważyć na istnieniu całego przedsiębiorstwa – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Kolejną barierą w małych i średnich firmach są podatki i zawiłe przepisy, które dla niektórych polskich przedsiębiorców są trudne do zrozumienia. Uznało tak 42 proc. badanych.
Ważną barierą rozwoju są opóźnienia w regulowaniu należności od kontrahentów. Uważa tak 30 proc. przedsiębiorców. 23 proc. małych i średnich firm widzi zagrożenie w szarej strefie i nieuczciwej konkurencji. Trudny dostęp do źródeł finansowania odczuwa 17 proc. małych i średnich przedsiębiorstw.
- Mała firma ma bardzo ograniczony wpływ na zewnętrzne bariery rozwoju. Jednak można wiele zrobić, aby ograniczyć ich wpływ na funkcjonowanie organizacji. Najważniejsza jest aktualna wiedza, znajomość przepisów, przygotowanie systemu zarządzania tak, aby minimalizować negatywny wpływ i wykorzystywać pojawiające się szanse – mówi Aneta Grzyb-Hejduk z Akademii PARP.
Szkolenia Akademii PARP z zakresu prawa takie, jak „Podatek VAT”, „Podatek PIT”, „Podatek CIT” pomogą zrozumieć zawiłe przepisy. Dzięki szkoleniu „Praktyczne zarządzanie personelem w MSP” przedsiębiorcy nauczą się efektywnie zarządzać ludźmi. Umiejętności planowania i reagowania na symptomy kryzysu można nabyć przechodząc „Zarządzanie firmą w sytuacji kryzysu”, „Zabezpieczenie transakcji handlowych”, „Jak założyć własną firmę?” oraz „Biznesplan”. Wiadomości na temat możliwości dalszego rozwoju przedsiębiorstwa oraz wchodzenia na nowe rynki znajdują się w szkoleniach „Jak rozwijać własną firmę?”, „Techniki sprzedaży” oraz w najnowszym „ABC Eksportera”.
– Właśnie dla przedsiębiorstw z sektora MSP powstała Akademia PARP. Portal stanowi doskonałe kompendium wiedzy prawnej, podatkowej, marketingowej, sprzedażowej. Właściciele i pracownicy tych firm znajdą także informacje na temat zarządzania i zdobędą umiejętności menedżerskie – dodaje Aneta Grzyb-Hejduk. Wszystkie szkolenia zostały przygotowane przez polskich ekspertów, a zawarte
w nich przykłady i case study oparte są na rodzimych firmach.
Akademia PARP to portal edukacyjny dający nieograniczony dostęp do wiedzy biznesowej. 30 szkoleń on-line jest dostępnych pod adresem www.akademiaparp.gov.pl. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.
ostatnia zmiana: 2011-12-05