Rejestracja domeny przed założeniem firmy
Domena, czyli adres internetowy strony WWW jest nieodłącznym elementem wizerunku firmy. Odpowiednio dobrana, zarówno do profilu firmy, jak i odbiorców przynosi wymierne korzyści przedsiębiorstwu.
Domena z użyciem słów bezpośrednio kojarzących się z przedsiębiorstwem lub jego nazwą jest bardzo atrakcyjna nie tylko dla firmy. W Sieci coraz częściej dochodzi do przestępstw związanych z przechwytywaniem oraz wykorzystywaniem ich przez osoby trzecie, najczęściej w celu osiągnięcia korzyści materialnych.
Zagrożenia dla domeny
Jednym z najważniejszych zagrożeń jest cybersquatting. Jest to praktyka rejestracji domen znanych marek w celu późniejszego odsprzedania ich po zawyżonej cenie osobom, firmom, które mogłyby chcieć je zarejestrować. Wchodząca na rynek firma lub nowy produkt znanej marki to idealna pożywka dla działań cybersquatterów. Jeśli przedsiębiorstwo nie zarejestruje domen przed rozpoczęciem działalności, nazwy zawierające słowa bezpośrednio kojarzące się z firmą bardzo szybko mogą paść łupem internetowych przestępców. Sytuacja ta odnosi się nie tylko do adresów w najpopularniejszych rozszerzeniach, takich jak .pl, .com czy .eu.
Cybersquaterzy często rejestrują wszelkie możliwe kombinacje nazw przedsiębiorstwa, produktu z różnego rodzaju końcówkami, np. regionalnymi i funkcjonalnymi. Najbardziej zagrożone są w tym przypadku firmy, które zakupiły tylko jedną domenę, a następnie rozpoczęły jej promocję, bez zabezpieczenia pozostałych wariantów. Takim przykładem może być serwis Allegro.pl. Domena alegro.pl została zarejestrowana przez inny podmiot i jest zaparkowana jest w systemie reklamowym, a jej właściciele korzystają na popularności serwisu aukcyjnego.
Domeny, które posiadają cybersquatterzy najczęściej zamieszczane są w systemach reklamowych, gdzie oczekują na ewentualne odkupienie. Zakupu adresów internetowych wystawionych na aukcjach mogą dokonać wszyscy, niekoniecznie osoby, które mają prawo do domeny na mocy prawa o znaku handlowym. Może się zdarzyć, że niezabezpieczone domeny trafią w ręce nieuczciwej konkurencji, a w konsekwencji pod adresem znajdzie się witryna zawierająca konkurencyjną ofertę, lub treści negatywnie wpływające na wizerunek przedsiębiorstwa.
Rejestracja w fazie projektu
Dlatego należy pamiętać, aby wprowadzając na rynek nowy produkt lub zakładając firmę, już w fazie projektu zarejestrować pakiet domen z nową nazwą. To bardzo rozsądny zabieg, który zabezpiecza adres firmowej strony WWW. Planując rozpoczęcie nowych działań należy upewnić się, czy wybrana nazwa dla firmowej domeny jest wolna oraz niezwłocznie ją zarejestrować. Jest to niezwykle istotne, ponieważ rejestracja dokonywana jest na zasadzie pierwszeństwa i po zakończeniu projektu może okazać się, że domena jest już zajęta. Obecnie znalezienie domeny zarówno chwytliwej, atrakcyjnej dla odbiorcy, jak i dopasowanej do działalności, nie jest proste. Dlatego, jeśli wybrana nazwa firmy lub produktu jest wolna, należy niezwłocznie ją zarejestrować. Konsekwencje związane z utratą domeny mogą być dla przedsiębiorstwa bardzo uciążliwe, a także wpłynąć na wyniki sprzedażowe.
Wśród polskich firm zwiększa się świadomość tego, jak ważna jest dla przedsiębiorstwa domena. Świadczy o tym fakt, że coraz częściej dokonują one rejestracji domeny z dużym wyprzedzeniem. Tendencja ta widoczna jest szczególnie jeśli chodzi o media. Telewizja TVN rejestruje domeny z nazwami swoich projektów (najczęściej seriali) z kilku- lub kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. Domena związana z serialem „39 i pół” (www.39ipol.pl) została zakupiona niemal 6 miesięcy wcześniej, a stacją TVN Warszawa (www.tvnwarszawa.pl) aż 16 miesięcy przed rozpoczęciem projektu. Jest to doskonałe zabezpieczenie adresów internetowych przed działaniami cybersquatterów.
Mniejsze przedsiębiorstwa powinny brać przykład z działań największych firm, które mają na celu zabezpieczenie domen związanych z działalnością przestępców internetowych. Chwytliwa nazwa odgrywa istotną rolę nie tylko w przypadku domen internetowych. Jednak w ich przypadku może determinować sukces w Internecie. Jeżeli w fazie projektu, przed wypuszczeniem nowego produktu na rynek, domeny z użyciem nazwy są zajęte - warto rozważyć jej zmianę.
Pakiet firmowych domen
Korzystnie jest również upewnić się, że wybrana nazwa występuje w kilku rozszerzeniach. Zakup pakietu domen z różnymi końcówkami (np. polską, europejską lub globalnymi) to nie tylko zabezpieczenie adresu firmowego serwisu przed zagrożeniami. To również gwarancja, że internauta, czyli potencjalny klient firmy bez przeszkód trafi do serwisu WWW z ofertą przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorstwo powinno zarejestrować najbardziej popularne wśród Internautów rozszerzenia (.pl, .com, .com.pl, .eu), a także wszystkie, kojarzące się bezpośrednio z działalnością firmy. Dokonując wyboru adresów, które powinny znaleźć się w firmowym portfolio warto zainwestować w domeny z rozszerzeniami związanymi z lokalizacją przedsiębiorstwa oraz zasięgiem jej działań. Jeśli nazwa firmy składa się z kilku członów należy zarejestrować domeny, z wszystkimi wariantami kolejności. Nie należy również zapominać o adresach WWW zawierających literówki nazwy głównej.
Mała cena, ale duża korzyść
Rejestracji pakietu domen jako zabezpieczenia firmowego adresu WWW sprzyja niewątpliwie niska cena rejestracji usług. Rejestracja pakietu nazw nie wiąże się z barierami finansowymi. Domeny w pierwszym roku użytkowania kosztują nie więcej niż kilka lub kilkanaście złotych.
Niektórzy rejestratorzy domen (np. nazwa.pl) umożliwiają testowanie usługi przez pierwszy rok całkowicie za darmo. Dzięki temu firma może upewnić się, czy wybrana nazwa dla strony WWW jest odpowiednia, bez ponoszenia kosztów. Przedłużenie domen na kolejny okres abonamentowy to również niewysoki koszt. Ceny wahają się od 50 do 100 zł, w zależności od rodzaju domen: globalne - 50 zł, .pl - 100 zł, funkcjonalne - 75 zł regionalne oraz .eu - 50 zł.
Kiedy domena jest już zajęta
Zdarza się jednak, że firmy nie zabezpieczą w porę domen, w których użyto słów budzących skojarzenia z przedsiębiorstwem. W grę wchodzi ich odkupienie, jednak często jest to kosztowne rozwiązanie. Obserwowane transakcje na rynku domen doskonale obrazują jaką wartość może mieć odpowiednia nazwa użyta w adresie internetowym. Najdroższa domena na świecie sex.com, osiągnęła cenę 14 mln USD, diamond.com - 7,5 mln USD. Na rodzimym rynku domeny również uzyskują bardzo wysokie ceny.
Wystarczy wspomnieć transakcje kiedy to w lutym 2009 adres kino.pl został sprzedany aż za 150 tys. zł, historia.pl warta była 61 tys zł. Dodatkowo firma nie może mieć pewności, że domena, która została odkupiona od dotychczasowych właścicieli, nie będzie kojarzona z poprzednią działalnością. W takim przypadku oprócz kosztów zakupu firma poniosłaby straty związane ze zmianą wizerunku wcześniej funkcjonującej pod nią strony WWW.
Zdarza się, że firmy nie mają możliwości odebrania na drodze sądowej domeny, w której użyto ich nazwy, a dotychczasowy właściciel nie jest zainteresowany sprzedażą. W takim wypadku przedsiębiorstwa często decydują się na promocję zupełnie nowego adresu WWW. Najczęściej jest to domena o zbliżonym brzmieniu lub podobnej budowie. Na taki krok zdecydowali się wydawcy dziennika Metro, do którego strony prowadzi obecnie adres www.emetro.pl, a także właściciele telefonii Play promując adres www.playmobile.pl.
Takie rozwiązanie niesie ze sobą pewne korzyści dla przedsiębiorstwa, ale posiada także negatywne strony. Można bowiem wyłącznie snuć przypuszczenia jakie straty finansowe przynosi firmom utrata klientów, którzy po wpisaniu do przeglądarki adresu z użyciem nazwy szukanej marki, trafią na zupełnie inną stronę WWW.
Źródło: mambiznes.pl
ostatnia zmiana: 2011-01-03