2 proc. młodych Polaków zakłada firmy

Dział: Własna firma

Aż 83% badanych deklaruje brak podejmowania w ostatnich latach przedsiębiorczych działań, w tym prowadzenie własnej firmy, doszkalanie się w dziedzinie przedsiębiorczości czy kreatywność w życiu codziennym - wynika z badań przeprowadzonych przez MillwardBrown SMG/KRC na zlecenie Fundacji Polska Przedsiębiorcza.

Mimo, iż 48 proc. pytanych deklaruje chęć rozpoczęcia działalności gospdarczej to tylko 2 proc. faktycznie decyduje się na własny biznes.

Celem badania było przedstawienie szans oraz zagrożeń wpływających na rozwój przedsiębiorczości, zdefiniowanie potrzeb edukacyjnych w zakresie ekonomii czy zarządzania, a także problemów dotykających początkujące firmy.

W ankiecie przeprowadzonej dla fundacji Polska Przedsiębiorcza młodzi Polacy odpowiedzieli także na pytanie, co skłoniłoby ich do założenia własnej firmy. Najważniejszym bodźcem do rozpoczęcia własnego biznesu są dla młodych osób trudności ze znalezieniem pracy 18 proc., trudna sytuacja gospodarcza to czynnik istotny dla 11,5 proc. ankietowanych, łatwość uzyskania kredytu skłoniłaby do założenia firmy 10,5 proc. pytanych a możliwość pozyskania dotacji 7,4 proc. Dla wielu Polaków naturalną konsekwencją utraty pracy jest właśnie praca na własny rachunek.

Z badań wynika również, że aż 25,6 % badanych wymieniło podatki i skomplikowane przepisy jako czynniki zniechęcające do założenia firmy. Nadmierna biurokracja(10,3 %), duża konkurencja (9,9%) oraz problemy z kredytem (6,9%) to zdaniem młodych Polaków pozostałe bariery w zakładaniu działalności. Ciekawe, że oprócz obaw rynkowych i kompetencyjnych istotna jest obawa o nieuczciwość kontrahentów. Zauważalna jest potrzeba przeprowadzenia zmian prawnych, w szczególności uproszczenie przepisów podatkowych i rachunkowych, obniżenie pozapłacowych kosztów pracy, „zero okienka” przy zakładaniu firmy czy bardziej elastyczne prawo.

Dla wielu młodych przedsiębiorców brak finansowania jest główną barierą nie podejmowania inicjatywy biznesowej. Właśnie łatwo dostępne finansowanie oraz dofinansowanie z Unii Europejskiej uznawane jest za najbardziej przyjazne dla rozwoju przedsiębiorczości, gdyż większość osób ma wrażenie, że są to dotacje bezzwrotne. Równie ważne są szkolenia, wiedza oraz pomoc mentorów i doradców.

Młode osoby zapytano także o branże, na które ich zdaniem warto stawiać przy zakładaniu własnej firmy. Za najbardziej atrakcyjne młodzi Polacy uznali : budownictwo i nieruchomości (25,1 proc.), handle i sprzedaż (22,3 proc.), nowe technologie i telekomunikację (15,7 proc.), medycynę i farmację (14,8 proc.).

Wyniki badania potwierdzają  jak ważne jest wsparcie dla wszystkich tych, którzy chcą zrealizować swoje marzenie na biznes, zarówno w postaci zmian instytucjonalnych, jak pomocy bezpośredniej  w postaci warsztatów czy wsparcia merytorycznego.

Przedstawione dane choć mało optymistyczne to nie mogą zaskakiwać. Warto bowiem przypomnieć, że według raportu „Doing business 2010” przygotowanego przez Bank Światowy na 183 krajów objętych badaniem nasz kraj zajął 72 miejsce pod względem warunków prowadzenia własnego biznesu. Wyprzedziły nas między innymi takie kraje jak Rwanda, Białoruś czy Gruzja.

A przecież Polska w badaniach Eurobarometru klasyfikowana jest na 2. miejscu pod względem przedsiębiorczości. Polacy mają ogromne pokłady przedsiębiorczości, których nie realizują ze względu na liczne bariery i ograniczenia. Ogromnym problem w rozwoju kraju są także niskie nakłady na innowacyjność. Polska Przedsiębiorcza i AIP Group przekonują, że warto być przedsiębiorczym, stawiać na innowacje oraz brać sprawy w swoje ręce.

Źródło: mambiznes.pl

ostatnia zmiana: 2010-06-02
Komentarze
Polityka Prywatności