Dla kogo własny biznes?
Firmę może założyć praktycznie każdy. Wystarczy mieć dobry pomysł na biznes i wkład finansowy lub pozyskać fundusze z Urzędu Pracy. Wiele osób zdecydowało się podjąć ryzyko w czasach kryzysu.
Od jesieni 2008 r. zarejestrowało się w Polsce prawie 400 tys. firm. Początkujący przedsiębiorcy zaczynają od handlu lub usług w małej firmie na rynku lokalnym, wynika z raportu PBS DGA.
Wiele osób nie przestraszyło się widma kryzysu i postawiło na własną działalność gospodarczą.
Kim są właściciele mikro firm, którzy podjęli ryzyko?
Pierwsza grupa współczesnych przedsiębiorców to młodzi, pewni siebie ludzie, gotowi podjąć wyzwania. Często jeszcze w okresie studiów decydują się na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Firmę w prosty sposób może założyć student w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Za niewielką opłatą, dostanie do dyspozycji m. in. lokal, obsługę prawną,
czy też szkolenia. – Studenci chętnie biorą udział w szkoleniach z zakresu zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W Akademii PARP najpopularniejsze wśród początkujących przedsiębiorców są dwa tematy: „Jak założyć własną firmę?” oraz „Jak rozwijać firmę - systemy zarządzania dla MSP” – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP.
Z drugiej strony mamy grupę pracowników w wieku 50+. Są to osoby, które aktywnie poszukują pracy, ale bez efektów. Często nie są nawet zapraszani na rozmowy kwalifikacyjne.
A przecież w tym wieku jeszcze nie czas na emeryturę. Alternatywą dla permanentnego stanu bezrobocia jest założenie własnego biznesu. Osoby, które w dojrzałym wieku zakładają firmę, zazwyczaj działają na rynku lokalnym, są mniej skłonne do ryzyka niż młodzi, ale za to mają większe doświadczenie.
Nie wystarczy z powodzeniem przebrnąć przez formalności, ciężka praca zaczyna się dopiero po zarejestrowaniu firmy. Uczestnicy szkoleń Akademii PARP, po zapoznaniu się z problematyką zakładania własnej firmy, chętnie sięgają po kolejne tematy. Dlaczego? Chcą się dowiedzieć, jak rozwijać firmę, jak ją promować i jak budować przewagę na rynku. - Problemy z założeniem firmy, to nic w porównaniu z wyzwaniami, jakie czekają przedsiębiorców w trakcie codziennej pracy - mówi Aneta Grzyb-Hejduk. Przedsiębiorcy z każdym dniem orientują się, że potrzeba im coraz więcej wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin - prawa, finansów, księgowości, zarządzania ludźmi, marketingu, sprzedaży. Sięgając do szkoleń Akademii PARP, mają szansę w szybki i łatwy sposób zdobyć potrzebną wiedzę.
Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 18 dedykowanych szkoleń internetowych w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie
i specjalistyczne, marketing i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszyscy pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.
ostatnia zmiana: 2010-03-01