Polskie przedsiębiorstwa w sieci
Polskie firmy wciąż przekonują się do działań w internecie. Badania pokazują, że ponad 1/3 polskich wciąż nie ma swojej witryny www. Zaniedbanie czy przemyślana strategia?
Według badań GUS (www.stat.gov.pl) tylko 65% firm posiada swoją firmową stronę internetową. Wynik ten i tak nie przedstawia jednak pełnej skali zjawiska, albowiem w badaniu wzięto pod uwagę, przedsiębiorstwa zatrudniające dziesięciu lub więcej pracowników. Można zatem przyjąć, z dużym marginesem błędu, że gdyby zbadano mniejsze firmy, odsetek ten spadłby poniżej 50%. Dane Eurostatu z kolei przyznają Polsce 53 punkty. Znajdujemy się za liderem stawki – Szwecją – o ponad 30 punktów z tyłu. Wyprzedzają nas również między innymi Niemcy, Dania, Finlandia i Wielka Brytania (kolejno 78, 84, 81 i 75 punktów). Najbliżej naszego wyniku znalazła się Hiszpania i Malta (odpowiednio 49 i 57). warto też powiedzieć, że znajdujemy się 12 punktów poniżej europejskiej średniej wynoszącej 65.
Co stoi za tak niskim wynikiem polskich przedsiębiorstw? Jest to szczególnie zaskakujące w kontekście digitalizacji polskich firm. Prawie wszystkie, bo aż 94%, posiada dostęp do internetu. W ponad 3/4 przypadków jest to dostęp szerokopasmowy. O opinię zapytaliśmy Marcelinę Thiel, Junior Sales Specialist z wrocławskiego Internet Works (www.internetworks.pl) „Wielu klientów, zwłaszcza z niewielkich, rodzinnych firm, ma bardzo wiele obaw dotyczących zamawiania i obsługi stron internetowych. Często firmie wydaje się, że koszty stworzenia strony są bardzo wysokie a jej obsługa jest szalenie skomplikowana. Ważne jest, by w tym momencie obalić fałszywe mity i wytłumaczyć, że nowoczesne systemy zarządzania treścią pozwalają edytować zawartość strony z łatwością porównywalną do tworzenia prostych dokumentów w edytorze tekstu. Jeśli zastanowić się nad jednorazowymi kosztami, to są porównywalne ze średniej wielkości akcją rozdawania ulotek. W przeciwieństwie do folderów, strona jest formą trwałą – broszury skończą się po miesiącu, a strona może działać latami, wciąż zdobywając dla firmy nowych klientów”.
Dla przeciętnego użytkownika sieć jest pierwszym miejscem poszukiwania informacji na temat produktów i usług. W najnowszym sondażu przeprowadzonym przez GUS (Badanie: Cele korzystania z internetu w sprawach prywatnych) ta pozycja znalazła się już na drugim miejscu i została wyprzedzona tylko przez „Korzystanie z poczty elektronicznej”. Oprócz kontaktu z klientami i budowania wizerunku, sieć pozwala też skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi. W 2005 roku, w badaniu wykonanym przez Gemius (www.gemius.pl), robienie zakupów przez internet deklarowało niewiele ponad 40% respondentów. To samo badanie przeprowadzone ostatnio, wykazało wzrost popularności tego sposobu nabywania dóbr i usług o ponad połowę i osiągnęło ostateczny wynik 66%. Badania przeprowadzone w czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia wykazały, że blisko 1/3 prezentów, które znalazły się pod choinką, zostały zakupione za pośrednictwem internetu.
Niezależnie od tego, czy firmie zależy na budowaniu swojego wizerunku czy informowaniu o produktach sieć wydaje się być doskonałym do tego celu medium. Jeśli przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż swoich dóbr i usług w sieci, może liczyć na udział w rynku, wartym tylko w zeszłym roku 4,5 miliarda złotych. Firmy, które wciąż nie mają swoich witryn w sieci, świadomie lub nie, skazują się na niższe obroty, skromniejsze zyski oraz spowalniają swój naturalny rozwój, który napędza większa sprzedaż.
Kacper Szczepanowski
ostatnia zmiana: 2009-07-16