Celem projektu jest zainteresowanie obywateli sprawami gminy i zachęcenie ich do uczestniczenia w życiu publicznym m.in. w wyborach lokalnych, wzmocnienie i u wyborców, i u wybieranych poczucia współodpowiedzialności za decyzje podejmowane w dniu wyborów.
I edycja projektu odbyła się w latach 2002-2006
Przed wyborami samorządowymi 2002 roku, wspólnie z „Gazetą Wyborczą” i Stowarzyszeniem Gazet Lokalnych, przeprowadziliśmy akcję informacyjną, zachęcającą do udziału w wyborach samorządowych.
Zbieraliśmy obietnice wyborcze składane przez startujących w wyborach w 2002 roku kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów. W sumie zebraliśmy obietnice 257 kandydatów, 116 z nich wygrało wybory. W roku 2006 (maj–czerwiec) sprawdzimy, czy obietnice złożone przez zwycięskich kandydatów w wyborach 2002 roku w gminach uczestniczących w projekcie zostały zrealizowane.
II edycja projektu - 2006–2010
Naszym celem jest inicjowanie publicznych debat o sprawach ważnych dla lokalnych społeczności. Chcemy zachęcić i przygotować organizacje pozarządowe, które będą uczestnikami akcji do prowadzenia spotkań z udziałem mieszkańców i kandydatów do władz samorządowych, w czasie których dyskutowane będą lokalne problemy z perspektywy różnych środowisk, z możliwością zaprezentowania argumentów za i przeciw konkretnym rozwiązaniom, ale też z dążeniem do znalezienia płaszczyzny porozumienia.
W akcji będą mogły uczestniczyć organizacje nie działające dla zysku (m.in. stowarzyszenia, fundacje, studenckie i szkolne koła naukowe i samorządy, izby gospodarcze, zrzeszenia branżowe) z całej Polski, które zarejestrują się na stronie internetowej akcji www.maszglos.pl. Informacja i zaproszenie do udziału w akcji zostanie rozesłana do organizacji pozarządowych, mediów lokalnych, do urzędów gmin i powiatów, odpowiednich portali internetowych, wyższych uczelni.
W ramach akcji
· Działa strona internetowa www.maszglos.pl, służąca do rejestracji uczestników, zamieszczania informacji dla nich pomocnych, pobierania materiałów promocyjnych. Będzie także forum wymiany informacji i doświadczeń między uczestnikami akcji. Rozpoczęcie akcji: 24 kwietnia 2006
· Odbędą się spotkania informacyjno-szkoleniowe dla przedstawicieli organizacji i instytucji uczestniczących w akcji. Uczestnicy dowiedzą się jak prowadzić spotkania publiczne, diagnozować problemy, przeprowadzić udaną debatę i jak angażować społeczność lokalną do udziału w dyskusji. Szkolenia odbędą się w dwóch turach: maj-czerwiec i sierpień-wrzesień. Uczestnicy szkoleń dostaną zestaw materiałów informacyjnych i promocyjnych (plakaty, nalepki itp).
· Zostaną przeprowadzone debaty w środowiskach lokalnych w dwóch turach – analiza problemów (czerwiec-lipiec) oraz spotkanie z kandydatami (wrzesień-październik).
· Odbędzie się spotkanie podsumowujące w Warszawie dla przedstawicieli 50 organizacji uczestniczących w akcji. Spotkanie przygotowane zostanie w oparciu o relacje i sprawozdania uczestników projektu oraz obserwacje trenerów i organizatorów akcji. Będzie to podsumowanie doświadczeń związanych z realizacją zadań w gminach jak i dyskusja nad przyszłością projektu i zakresem działań w gminach po wyborze nowych władz.
Kontynuacja działań w latach 2007 – 2010
Co roku w rocznicę wyborów, będziemy zachęcać organizacje do prowadzenia publicznych debat z udziałem mieszkańców i przedstawicieli miejscowych władz, poświęconych najważniejszym problemom lokalnym i trudnościom w ich rozwiązywaniu
Partnerami akcji są: Forum Darczyńców w Polsce, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Polska Zielona Sieć, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS, Związek Biur Porad Obywatelskich.
Organizatorzy: Fundacja im. Stefana Batorego, Stowarzyszenie Szkoła Liderów