„Załóż własną firmę” – promocja przedsiębiorczości na UJ
Dział: Kraków, Własna firma
Dzięki porozumieniu zawartemu w 2007 roku przez Urząd Miasta Krakowa (UMK) z Uniwersytetem Jagiellońskim, studenci UJ mieli możliwość uczestniczenia w specjalnie dla nich przygotowanych prezentacjach wyjaśniających „tajniki” zakładania własnej firmy.
Zajęcia prowadzili pracownicy Punktu Obsługi Przedsiębiorcy UMK*, a stroną organizacyjną przedsięwzięcia zajęło się uniwersyteckie Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu (CITTRU)**, mające w swej misji promowanie nowatorskiej przedsiębiorczości.
Na przestrzeni roku akademickiego 2007/2008 odbyło się 17 spotkań, w których wzięło udział ponad 450 studentów różnych wydziałów, m.in. Biotechnologii, Biologii i Nauk o Ziemi, Fizyki, Filologii oraz Filozofii. Prezentacje odbywały się w godzinach zajęć dydaktycznych, tak by informacje trafiły nie tylko do osób zainteresowanych i przekonanych już do rozwoju własnej działalności biznesowej, ale także do tych, którzy nie mieli kontaktu z tymi zagadnieniami. W ich trakcie przedstawiona została specjalnie przygotowana projekcja: „6 powodów dla których warto otworzyć działalność gospodarczą w Krakowie”. Pracownicy POP-u rozpowszechniali także materiały informacyjne (ulotki, poradniki) oraz odpowiadali na szereg pytań dotyczących możliwości rejestracji i prowadzenia własnej firmy.
Wojciech Łaptaś, szef Punktu Obsługi Przedsiębiorcy, tak ujmuje założenia tej inicjatywy: Celem spotkań ze studentami było skłonienie ich do zastanowienia się nad pracą na własny rachunek i w konsekwencji ułatwienie niezdecydowanym podjęcia decyzji o otwarciu firmy. Wprawdzie w ankietach rozdawanych studentom – kontynuuje Łaptaś - zdarzały się takie wpisy jak prośba przyszłego archeologa by „nie męczyć biednych studentów”, ale w większości przypadków osoby biorące udział w zajęciach przyznawały, że uzyskane wiadomości pomogą im w myśleniu o własnej firmie i przyszłym jej stworzeniu.
O sensie prowadzenia takich działań świadczą też głosy pracowników naukowych UJ, którzy „odstąpili” swe godziny dydaktyczne pro-przedsiębiorczym prezentacjom. Dr Roman Sosnowski prowadzący na filologii romańskiej kurs „Komunikacja w przedsiębiorstwie” uważa, że: Szkolenie było bardzo przydatne, rzeczowe i świetnie poprowadzone. Spotkało się też z żywym zainteresowaniem studentów. Przedstawicielka Punktu Obsługi Przedsiębiorcy bardzo ciekawie przedstawiła wszystkie istotne informacje i nowości dotyczące zakładania działalności gospodarczej w Krakowie, a potem wyczerpująco odpowiedziała na szereg pytań studentów.
Warto podkreślić – na co zwracają uwagę współorganizatorzy szkoleń z CITTRU, że młodzi ludzie mają mnóstwo interesujących pomysłów, ogranicza ich jednak bariera niewiedzy, formalności
i zawiłości prawnych. Jak podsumowuje Katarzyna Maziarka, koordynatorka akcji ze strony CITTRU: Nawet jeśli ktoś nie zdecyduje się na założenie firmy, po takich spotkaniach zrobi to z większą świadomością i znajomością realiów, a nie tylko opierając się na stereotypach i zasłyszanych opiniach.
Koniec roku akademickiego to nie koniec wspólnych działań Punktu Obsługi Przedsiębiorcy i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od października br. ruszy kolejna edycja spotkań. Jesteśmy zdeterminowani, aby realizować te działania cyklicznie, na pewno przez kilka najbliższych lat – podsumowuje plany Wojciech Łaptaś z krakowskiego urzędu.
ostatnia zmiana: 2016-09-02