70% polskich firm z sektora MŚP uważa, że zdobycie funduszy na wdrożenie innowacji jest trudne. Najczęstszymi wymienianymi przez nie przeszkodami są skomplikowane procedury przyznawania dofinansowania (79%) oraz niejasne kryteria rozpatrywania wniosków (50,8%). Pomimo tego, aż 39,7% polskich przedsiębiorców zamierza pozyskać fundusze na wdrożenie innowacji, wynika z najnowszego raportu Agencji Rozwoju Innowacji S.A., która dziś debiutuje na rynku NewConnect.
Niebieski laser, wycieraczka samochodowa, świetlówka, kamizelka kuloodporna, walkie-talkie, wykrywacz min czy projektor kinowy to tylko kilka rewolucyjnych wynalazków, dzięki którym polscy innowatorzy zmienili życie miliardów ludzi na całym świecie. Nie byłoby to jednak możliwe bez ich determinacji oraz pieniędzy. Okazuje się, że zarówno wówczas, jak i dziś rodzimi wynalazcy, a także przedsiębiorcy napotykają na spore trudności w tym zakresie. Z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie Agencji Rozwoju Innowacji S.A. przez Agencję Praktycy.com wynika, że aż 69,3% badanych małych i średnich firm napotyka na duże lub bardzo duże trudności w pozyskaniu finansowanie na innowacje.
W efekcie, dotychczas jedynie 12,2% z nich udało się wprowadzić nowoczesne rozwiązania technologiczne dzięki zdobytym funduszom z zewnętrznych źródeł.
Zdobycie funduszy wciąż nie jest łatwe
Zdecydowana większość (79% respondentów) spośród małych i średnich firm twierdzi, iż najbardziej zniechęcające w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych na innowacje są skomplikowane procedury jego przyznawania. Kolejną trudnością są niejasne kryteria rozpatrywania wniosków (50,8%). Z kolei w samym procesie wdrażania innowacji: wysokie ryzyko niepowodzenia takiego projektu (29,8%) oraz duże koszty wdrożenia nowoczesnych technologii (25,8%) to czynniki, które często już na samym początku odstraszają od takiej inwestycji. Przedsiębiorcy widzą też problem w dużej liczbie firm, z którymi muszą konkurować o środki na innowacje (23,4%), a także małej, według nich, liczbie instytucji finansujących (22,6%).
Nadal liczymy na pomoc Unii
Mimo tego, że przedsiębiorcy zauważają problemy z pozyskaniem finansowania zewnętrznego, to 42,4% z nich uważa, że najlepszą jego formą jest kapitał z programów pomocowych UE. – Skomplikowane i bardzo restrykcyjne procedury przez jakie muszą przejść właściciele firm, nie wszystkich jednak odstraszają. Tak duża popularność dofinansowań z funduszy UE wynika najprawdopodobniej z bezzwrotnego charakteru tego kapitału. Oczywiście przedsiębiorca w tym wypadku również musi zainwestować własne środki, lecz przeważnie większą część finansuje Unia Europejska. Nierzadko jest to nawet 70% budżetu całego projektu. To powoduje, że ten rodzaj kapitału zewnętrznego jest nadal bardzo popularny – mówi Szymon Gawryszczak z Agencji Rozwoju Innowacji S.A. Dla części badanych ważne były również zwolnienia i ulgi podatkowe – 18%. Taka pomoc jest istotna zwłaszcza w początkowej fazie wdrażania innowacji. Dzięki niej łatwiej jest również pozyskać inwestorów, gdyż wymagany jest niższy nakład kosztów.
Co mogą zmienić innowacje w polskich firmach?
Badani przedsiębiorcy najchętniej inwestowaliby w innowacje procesowe (technologiczne) - 35% oraz produktowe - 27,7%. Ponad 60% respondentów stwierdziło, że wprowadzenie nowych metod produkcji lub świadczenia usług oraz polepszenie jakości i funkcjonalności produktów jest kluczowe dla rozwoju ich firm. – Wdrożenie nowoczesnych technologii w tych obszarach przynosi najbardziej zyskowne efekty dla przedsiębiorstw. Dlatego też największa część przedsiębiorców planuje inwestycje właśnie w tym obszarze – tłumaczy Szymon Gawryszczak z ARI S.A. Zdecydowanie rzadziej respondenci planują wprowadzać nowatorskie rozwiązania organizacyjne – 12,4% oraz marketingowe – 8,8%.
Polscy przedsiębiorcy chcą być innowacyjni, jednak nadal napotykają na duże przeszkody w pozyskaniu funduszy. Główne problemy pozostają od lat takie same: skomplikowane procedury i niejasne kryteria oceny wniosków. Programy pomocowe, np. z UE oraz zwolnienia i ulgi podatkowe są wciąż kluczowym rodzajem pomocy przy wdrażaniu innowacji.
źródło: Praktycy.com