Kobiety nie boją się prowadzenia własnej firmy i coraz odważniej wkraczają do świata biznesu. Firma to dla nich szansa na niezależność. Zwłaszcza, że wbrew stereotypom, macierzyństwo nie przeszkadza im w prowadzeniu działalności gospodarczej. Pokazały to badania „Przedsiębiorczość kobiet” przeprowadzone na zlecenie serwisu księgowości on-line superksiegowa.pl na grupie 1013 kobiet.
Co zaskakujące, kobiety nie traktują własnej firmy jako drogi do miejsca na liście 100 najbogatszych Polaków. Tylko 17% badanych kobiet uważa, że prowadząc własną działalność można zarobić więcej. Większą motywacją do założenia biznesu jest szansa na niezależność, wskazana przez 75% badanych. Ważne są również: możliwość realizacji własnych pomysłów (60%), elastyczny czas pracy (53%), praca na własny rachunek (46%) oraz możliwość sprawdzenia się i rozwoju (36%).
Aż 90% kobiet wierzy w sens przedsiębiorczości i uważa, że należy zachęcać wszystkie Panie (nawet te zakładające rodziny) do prowadzenia własnej firmy. Badania obaliły też stereotyp mówiący o tym, że kobiety myślące o macierzyństwie nie są zainteresowane zakładaniem działalności gospodarczej ze względu na komplikacje z tym związane, np. brak możliwości pogodzenia obowiązków rodzinnych z zawodowymi. Zaledwie 37% ankietowanych uważa, że macierzyństwo może stanowić przeszkodę w prowadzeniu własnej firmy.
Z badania wynika także, że kobiety przyglądają się własnym firmom dokładnie i skrupulatnie. Łatwo wskazać im czynniki utrudniające działalność gospodarczą. Za takie ankietowane uznały wysokie podatki oraz konieczność odprowadzania składek ZUS (60%). Urzędową biurokrację wskazała prawie co druga osoba. Bariery mają więc głównie wymiar zewnętrzny i leżą poza kontrolą badanych. Własne ograniczenia (brak doświadczenia, kontaktów biznesowych, predyspozycji, specyficznych umiejętności) mają dla kobiet mniejsze znaczenie. Niewątpliwie barierą rozwoju przedsiębiorczości wśród kobiet są przepisy prawne, postrzegane przez większość jako skomplikowane i zawiłe. Uważa tak aż 92% osób. Wśród przedsiębiorczyń, odsetek ten był nieco niższy (86%).
Kobiety posiadające własną firmę są oswojone z gąszczem przepisów, ale skarżą się na brak możliwości odwołania od decyzji urzędnika, czy też całkowity brak odpowiedzialności niekompetentnego urzędnika, który wprowadził nas w błąd . Z kolei zawiłe i skomplikowane prawo jest największą barierą rozpoczęcia działalności – zauważa Patrycja Strzelecka, Dyrektor Zarządzająca spółki SuperKsiegowa SA.
Najlepszym sposobem motywowania do założenia firmy jest podnoszenie wiedzy i świadomości kobiet poprzez edukację, szkolenia, konferencje (49%), kampanie informacyjne/promocyjne (31%) i fachowe doradztwo (26%). Respondentki, pytane o to skąd czerpią inspirację do zmiany w swoim życiu, odpowiadały odpowiednio: udział w szkoleniach (45%), uczestnictwo w konferencjach (39%), research informacji na portalach dedykowanych kobietom. Na dalszych pozycjach wymieniono: prasę ekonomiczną, kobiecą, media społecznościowe, programy telewizyjne i radio. Wniosek? W pierwszej kolejności należy edukować i inspirować kobiety do działania.
Projekt został zrealizowany w ramach cyklu analiz SuperKsięgowej dotyczących mikroprzedsiębiorczości w Polsce - „Mały biznes od podszewki”.
Badanie „Przedsiębiorczość kobiet” zostało przeprowadzone przez Instytut 4P Research Mix na zlecenie firmy SuperKsięgowa SA – właściciela pierwszego w Polsce systemu księgowości online czwartej generacji dla mikroprzedsiębiorców. Badanie przeprowadzono wśród uczestniczek Kongresu Kobiet, w dniach 14-15 września 2012. Jego celem było poznanie opinii Polek na temat przedsiębiorczości i warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Źródło: http://superksiegowa.pl/