Goniące terminy, rekrutacje „na wczoraj”, raport dla zarządu… Jak jeszcze w tym wszystkim znaleźć czas na odpowiadanie kandydatom? Klauzula „Odpowiemy tylko wybranym osobom” jest wygodna, ale w dobie employer brandingu nie jest już dobrą strategią.
Pracodawcy
zaczynają sobie zdawać z tego sprawę, bo jak wynika z badania przeprowadzonego
na zlecenie eRecruitera*, ¾ zapytanych firm wysyła informację zwrotną do
kandydatów. Jednak diabeł tkwi w szczegółach, bo okazuje się, że aż połowa badanych
odpowiada wyłączenie osobom, które chcą zaprosić na rozmowę kwalifikacyjną. Ze
wszystkimi kandydatami, którzy przesłali aplikację kontaktuje się natomiast
tylko 17% z nich.
Wykres 1. Którym kandydatom biorącym udział w procesie rekrutacji wysyłają Państwo informację zwrotną o przebiegu rekrutacji?
Źródło: eRecruiter, BSK* N=384
Za mało czasu, za dużo aplikacji
Brak odpowiedzi kandydatom rekruterzy tłumaczą głównie tym, że mają zbyt dużą liczbę aplikacji do przetworzenia i nie mają już czasu by odpisywać na maile. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że spora grupa HR-owców, bo 4 na 10, wskazała, że nie ma po prostu takiego zwyczaju. Podobna grupa jako problem wskazała brak odpowiedniego narzędzia, które mogłoby ułatwić taki proces.
Jak
jednak przekonuje Olga Hil, Specjalista HR w Fiege Sp. z o.o., warto
kontaktować się z kandydatami, co dzięki wsparciu systemu do zarządzania
rekrutacjami wcale nie musi być czasochłonne.
- Dla mnie komunikacja z Kandydatami to warunek profesjonalnej rekrutacji.
Dzięki systemowi eRecruiter jestem w stanie efektywnie zarządzać komunikacją ze
wszystkimi aplikującymi, a co najważniejsze personalizować odpowiedzi, a
wszystko to zajmuje kilka chwil. – mówi. Dbanie o dobry kontakt z
kandydatami jest zatem w interesie rekrutera, bo w ten sposób może mieć w
przyszłości przewagę konkurencyjną nad innymi head hunterami, ale również w
interesie firmy, która może pokazać się jako dobry pracodawca.
Wykres 2. Dlaczego kandydaci aplikujący do Państwa firmy nie mogą liczyć na informację zwrotną lub wyłącznie wybrani kandydaci mogą liczyć na informację zwrotną?
Źródło: eRecruiter, BSK* N=318
- Stosując system do rekrutacji
on-line, możemy tak dopasować go do naszych potrzeb, by różne wiadomości
automatycznie wysłać do różnych grup kandydatów. To oczywiście rozwiązanie
najbardziej optymalne, ale jeśli nie mamy takiego systemu warto wykorzystać
zwykły autoresponder w skrzynce pocztowej. Taki sposób kontaktu będzie może mniej
wygodny, ale z pewnością warto z niego skorzystać i zmienić dotychczasowe
przyzwyczajenia w relacjach z kandydatami. To się po prostu opłaca. Warto przypomnieć tu badania brytyjskiej
firmy SHL, które pokazują, że blisko 1/5 kandydatów zaprzestała korzystania z
produktów czy usług firmy, która w ogóle nie odpowiedziała na przesłaną
aplikację - zauważa Marcin Sieńczyk, odpowiedzialny w
Grupie Pracuj za rozwój systemu do rekrutacji on-line eRecruiter.
źródło: grupapracuj.pl