Polscy przedsiębiorcy nie potrafią przemawiać

Dział: Własna firma

Przeładowanie slajdów tekstem, brak dialogu z publicznością, brak przesłania i za dużo informacji – to główne błędy polskich przedsiębiorców w czasie prezentacji – twierdzą eksperci ze Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce, organizatorów II edycji Festiwalu Inspiracji. Do nieumiejętnego przemawiania przyznaje się co czwarty przedsiębiorca.

91% przedsiębiorców uważa, że umiejętność przemawiania jest niezbędna w biznesie – wynika z sondażu przeprowadzonego wśród przedsiębiorców przez Stowarzyszenie Profesjonalnych Mówców*. Jednak zaledwie 46 proc. z nich uważa, że tą umiejętność posiada. 25 proc. osób stwierdziło, że nie potrafi przemawiać, a 29 proc. nie było w stanie siebie ocenić. Ponad połowa, bo 54 proc. lubi występować przed większą publicznością. Co trzeci przedsiębiorca woli unikać takich sytuacji. Pomimo tego, że zdecydowana większość uważa, że umiejętność przemawiania jest niezbędna, niewiele osób rozwija się w tym zakresie. Tylko 29 proc. uczestniczy w szkoleniach, albo konferencjach, podczas których ćwiczy swoją prezentację. 38 proc. nie robi nic, by poprawiać umiejętność przemawiania, a 33 proc. twierdzi, że trenuje we własnym zakresie.

Matematyka przemówień

- Większość polskich przedsiębiorców nie potrafi ciekawie i skutecznie przemawiać, pomimo tego, że umiejętność ta może przynieść konkretne zyski – mówi Jerzy Zientkowski ze Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców w Polsce. Rachunek jest prosty. Podczas konferencji, targów lub eventu często na sali są setki osób. Przekonanie zaledwie procenta więcej, żeby kupiły ich produkt oznaczałoby dla firmy dodatkowe przychody. - Koncentrujemy się na działalności biznesowej, nie zdając sobie sprawy z tego, jak ważna jest umiejętność skutecznej sprzedaży. Nikt w szkołach nie uczy komunikacji, nigdzie nie dostaniemy do ręki narzędzi do oceny jej efektywności, dlatego większość prezentacji jest po prostu nieskuteczna, czy nawet wprost – nudna – mówi organizator II edycji Festiwalu Inspiracji, podczas której wystąpią najlepsi profesjonalni mówcy w Polsce.  Jej celem będzie zainspirowanie uczestników do ciekawszych prezentacji i podrzucenie pomysłów na interesujące wystąpienia.

Lista najczęściej popełnianych błędów jest długa - Od niezwykle popularnego powerpointa, przeładowanego tekstem, czytanego, nic nie wnoszącego, przez brak definicji przesłania, zbyt wiele informacji, niezbadanie i brak zrozumienia potrzeb odbiorców, po brak zrozumienia efektywności komunikacji, sposobów jej mierzenia i poprawy – dodaje Jerzy Zientkowski.

Z myjni na mównicę

Przedsiębiorca, który zechce zwiększyć skuteczność swojej prezentacji powinien więcej czasu poświęcić na szkolenia i praktykę prezentacji. Wielu prezesów, CEO czy właścicieli firm zdaje sobie sprawę, że te umiejętności stanowią dodatkową przewagę konkurencyjną, ale ze względu na 'kryzys' oraz brak czasu, odkłada szkolenia i ćwiczenia na później. Nauczyć może się tego każdy – Jestem najlepszym przykładem tego, że ktoś, kto spędził siedem lat jako programista, pracując w przerobionej na biuro myjni samochodowej i mając niewiele wspólnego z przemawianiem, może nauczyć się skutecznej prezentacji. Cytując Raplha W. Emersona – „wszyscy wielcy mówcy byli na początku słabymi mówcami” – dodaje Jerzy Zientkowski.
II edycja Festiwalu Inspiracji, która odbędzie się 28 września w budynku Biblioteki Narodowej w Warszawie będzie dobrą okazję do tego, by podpatrzeć jak robią to najlepsi, uświadomić sobie swoje błędy oraz wprowadzić elementy, które wzbogacą przemowę. Uczestnicy będą mogli również poćwiczyć swoją prezentację w kuluarach i rozwijać swoje umiejętności networkingowe.

Jeśli przedsiębiorca nie czuje się pewnie podczas prezentacji i nie ma czasu na szkolenie, może prezentacje biznesowe również wyoutsourcować, oddając je w ręce profesjonalisty. - Budzi się powoli w biznesie świadomość faktu, że konferencja, event czy choćby szkolenie nie mogą być ciągiem nudnych prezentacji w „power poincie”, że sprzedaż musi być skuteczna i że warto sięgać po mówców profesjonalnych spoza własnej organizacji – podsumowuje Jerzy Zientkowski.

*Sondaż został przeprowadzony wśród 150 przedsiębiorców w terminie 9-13 sierpnia 2012 roku

opublikowano: 2012-08-17
Komentarze
Polityka Prywatności