91% przedsiębiorców uważa, że umiejętność przemawiania jest
niezbędna w biznesie – wynika z sondażu przeprowadzonego wśród
przedsiębiorców przez Stowarzyszenie Profesjonalnych Mówców*. Jednak
zaledwie 46 proc. z nich uważa, że tą umiejętność posiada. 25 proc. osób
stwierdziło, że nie potrafi przemawiać, a 29 proc. nie było w stanie
siebie ocenić. Ponad połowa, bo 54 proc. lubi występować przed większą
publicznością. Co trzeci przedsiębiorca woli unikać takich sytuacji.
Pomimo tego, że zdecydowana większość uważa, że umiejętność przemawiania
jest niezbędna, niewiele osób rozwija się w tym zakresie. Tylko 29
proc. uczestniczy w szkoleniach, albo konferencjach, podczas których
ćwiczy swoją prezentację. 38 proc. nie robi
nic, by poprawiać umiejętność przemawiania, a 33 proc. twierdzi, że
trenuje we własnym zakresie.
Matematyka przemówień
- Większość polskich przedsiębiorców nie potrafi ciekawie i
skutecznie przemawiać, pomimo tego, że umiejętność ta może przynieść
konkretne zyski – mówi Jerzy Zientkowski ze Stowarzyszenia
Profesjonalnych Mówców w Polsce. Rachunek jest prosty. Podczas
konferencji, targów lub eventu często na sali są setki osób. Przekonanie
zaledwie procenta więcej, żeby kupiły ich produkt oznaczałoby dla firmy
dodatkowe przychody. - Koncentrujemy się na działalności biznesowej,
nie zdając sobie sprawy z tego, jak ważna jest umiejętność skutecznej
sprzedaży. Nikt w szkołach nie uczy komunikacji, nigdzie nie dostaniemy
do ręki narzędzi do oceny jej efektywności, dlatego większość
prezentacji jest po prostu nieskuteczna, czy nawet wprost – nudna
– mówi organizator II edycji Festiwalu Inspiracji, podczas której
wystąpią najlepsi profesjonalni mówcy w Polsce. Jej celem będzie
zainspirowanie uczestników do ciekawszych prezentacji i podrzucenie
pomysłów na interesujące wystąpienia.
Lista najczęściej popełnianych błędów jest długa - Od niezwykle
popularnego powerpointa, przeładowanego tekstem, czytanego, nic nie
wnoszącego, przez brak definicji przesłania, zbyt wiele informacji,
niezbadanie i brak zrozumienia potrzeb odbiorców, po brak zrozumienia
efektywności komunikacji, sposobów jej mierzenia i poprawy – dodaje
Jerzy Zientkowski.
Z myjni na mównicę
Przedsiębiorca, który zechce zwiększyć skuteczność swojej
prezentacji powinien więcej czasu poświęcić na szkolenia i praktykę
prezentacji. Wielu prezesów, CEO czy właścicieli firm zdaje sobie
sprawę, że te umiejętności stanowią dodatkową przewagę konkurencyjną,
ale ze względu na 'kryzys' oraz brak czasu, odkłada szkolenia i
ćwiczenia na później. Nauczyć może się tego każdy – Jestem najlepszym
przykładem tego, że ktoś, kto spędził siedem lat jako programista,
pracując w przerobionej na biuro myjni samochodowej i mając niewiele
wspólnego z przemawianiem, może nauczyć się skutecznej prezentacji.
Cytując Raplha W. Emersona – „wszyscy wielcy mówcy byli na początku
słabymi mówcami” – dodaje Jerzy Zientkowski.
II edycja Festiwalu
Inspiracji, która odbędzie się 28 września w budynku Biblioteki
Narodowej w Warszawie będzie dobrą okazję do tego, by podpatrzeć jak
robią to najlepsi, uświadomić sobie swoje błędy oraz wprowadzić
elementy, które wzbogacą przemowę. Uczestnicy będą mogli również
poćwiczyć swoją prezentację w kuluarach i rozwijać swoje umiejętności
networkingowe.
Jeśli przedsiębiorca nie czuje się pewnie podczas prezentacji i
nie ma czasu na szkolenie, może prezentacje biznesowe również
wyoutsourcować, oddając je w ręce profesjonalisty. - Budzi się powoli w
biznesie świadomość faktu, że konferencja, event czy choćby szkolenie
nie mogą być ciągiem nudnych prezentacji w „power poincie”, że sprzedaż
musi być skuteczna i że warto sięgać po mówców profesjonalnych spoza
własnej organizacji – podsumowuje Jerzy Zientkowski.
*Sondaż został przeprowadzony wśród 150 przedsiębiorców w terminie 9-13 sierpnia 2012 roku