Jak wynika z danych Hays Poland, 48 proc. Polaków deklaruje obawy związane z negatywnym wpływem sztucznej inteligencji na ich perspektywy zawodowe. Plasuje to Polskę na podium państw o najbardziej pesymistycznej postawie. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Obawy związane ze zmianami, jakie zachodzą na rynku pracy wskutek automatyzacji, mogą stanowić jeden z powodów, dla których zdecydowana większość polskich specjalistów chciałaby wziąć udział w szkoleniach z zakresu AI.
Na tle przebadanych krajów europejskich Polska znajduje się na piątym miejscu pod względem wykorzystania AI w miejscu pracy. Przyznaje się do tego 46 proc. specjalistów – więcej niż m.in. w Irlandii, Holandii czy Francji.
Specjaliści na całym świecie chcą poszerzać kompetencje w zakresie AI. W Polsce odsetek ten wynosi 85 proc.
W Polsce jedynie 53 proc. firm objętych badaniem zadeklarowało, że oferuje pracownikom szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja już teraz zmienia sposób funkcjonowania wielu organizacji i działów. Wpływa także na zapotrzebowanie na określone kompetencje oraz dostępność ofert pracy dla osób z mniejszym doświadczeniem zawodowym. To właśnie zadania przewidziane na stanowiskach tego typu najczęściej są automatyzowane.
Specjaliści na całym świecie dostrzegają, że świat pracy znajduje się na granicy rewolucji i nierzadko budzi to w nich skrajne emocje. Podczas gdy niektórzy upatrują w AI przede wszystkim pozytywnych rezultatów, nowych możliwości i szans na mniej obciążającą pracę, inni wyrażają przede wszystkim obawy o zawodową przyszłość.
Profesjonaliści używają AI, więc wiedzą, co potrafi
Jak wynika z opracowania Hays Poland „Sztuczna inteligencja w miejscu pracy. Polska na tle innych krajów 2025”, Polska uplasowała się na drugim miejscu na liście państw o najbardziej pesymistycznej ocenie wpływu AI na perspektywy zawodowe. Specjaliści i menedżerowie zapytani o to, czy wskutek rozwoju sztucznej inteligencji na rynku będzie mniej możliwości zatrudnienia w 15 proc. odpowiedzieli „zdecydowanie tak”, a w 33 proc. – „tak”. Większym pesymizmem wykazali się wyłącznie Węgrzy.
Czy
obawiasz się, że wskutek rozwoju AI na rynku pracy będzie mniej
możliwości zatrudnienia?
Perspektywa pracowników w Polsce
Zdecydowanie tak |
13% |
Tak |
53% |
Nie |
29% |
Zdecydowanie nie |
5% |
Źródło: opracowanie Hays Poland „Sztuczna inteligencja w miejscu pracy. Polska na tle innych krajów 2025”
Po
drugiej stronie skali znaleźli się głównie profesjonaliści z
Ameryki Środkowej i Południowej – Chilijczycy, Brazylijczycy i
Meksykanie. Pesymiści w tych państwach stanowili kolejno 15, 18 i
19 proc. Badaniem Hays zrealizowanym na przełomie 2024 i 2025 roku
zostało objętych ponad 45 tys. pracowników i pracodawców w 23
krajach.
Z czego może wynikać tak wysoki odsetek osób zaniepokojonych rozwojem AI? Na tle przebadanych krajów europejskich Polska znajduje się na piątym miejscu pod względem wykorzystania AI w miejscu pracy. Przyznaje się do tego 46 proc. specjalistów – więcej niż m.in. w Irlandii, Holandii czy Francji.
– Polacy coraz chętniej korzystają z narzędzi sztucznej inteligencji w życiu prywatnym i zawodowym. Znają obecne możliwości AI i wiedzą, że już teraz z powodzeniem mogłaby wykonywać część ich zadań w pracy. U wielu osób może to budzić obawy o przydatność posiadanej wiedzy i kompetencji w niedalekiej przyszłości – podkreśla Łukasz Grzeszczyk, Dyrektor Wykonawczy na region Europy Środkowo-Wschodniej w Hays i dodaje – Jeśli ktoś dochodzi do wniosku, że czysto teoretycznie sztuczna inteligencja już teraz mogłaby wykonywać 30-40% jego codziennych zadań, to zaczyna zadawać sobie pytanie, w jakim horyzoncie czasowym może to wpłynąć na jego sytuację zawodową.
Polacy chcą się uczyć sztucznej inteligencji. Pracodawcy? Nie zawsze to ułatwiają
Ekspert Hays zauważa, że te obawy mogą mieć pozytywny skutek – chęć pogłębiania swoich umiejętności.
– Obserwujemy, że obawy związane z rozwojem AI mogą mieć pozytywne konsekwencje. Profesjonaliści często deklarują chęć nabywania nowych umiejętności, związanych ze sztuczną inteligencją, a także pogłębiania kompetencji miękkich, których technologia najprawdopodobniej nigdy nie będzie w stanie zastąpić. W ten sposób, zamiast biernie czekać na rozwój sytuacji, podejmują działania, które mają ich przygotować na nadchodzące zmiany – zauważa Łukasz Grzeszczyk.
Potwierdzają to wyniki badania Hays. Specjaliści na całym świecie deklarują chęć poszerzania kompetencji w zakresie AI. W Polsce odsetek osób twierdzących, że chciałoby wziąć udział w programach upskillingu i reskillingu, przygotowujących do wdrożenia sztucznej inteligencji w miejscu pracy, wynosi 85 proc. W skali świata uplasowało to Polskę w drugiej połowie stawki.
Co na to pracodawcy? W Polsce szkolenia z zakresu AI oferuje co druga organizacja objęta badaniem (53 proc.). Chociaż nie jest to mało, to pozostawia pole do poprawy, ponieważ w wielu wysoko rozwiniętych gospodarkach odsetek ten jest wyraźnie wyższy. Nie jest to jednak regułą – pracodawcy w Polsce oferują takie szkolenia częściej od ankietowanych firm we Francji, Holandii czy Zjednoczonym Królestwie.
Czy firma oferuje pracownikom szkolenia z wykorzystania sztucznej inteligencji?
Perspektywa
pracodawców w wybranych krajach
|
Tak |
Nie |
Kanada |
74% |
26% |
Japonia |
64% |
36% |
Stany Zjednoczone |
63% |
37% |
Czechy |
62% |
38% |
Hiszpania |
61% |
39% |
Chiny |
59% |
41% |
Polska |
53% |
47% |
Holandia |
48% |
52% |
Francja |
44% |
56% |
Zjednoczone Królestwo |
37% |
73% |
Źródło: opracowanie Hays Poland „Sztuczna inteligencja w miejscu pracy. Polska na tle innych krajów 2025”
Polscy
pracodawcy mogliby zatem zrobić więcej, aby jeszcze lepiej
przygotować się na wyzwania przyszłości. Nie ma bowiem
wątpliwości, że brak proaktywnych działań oraz przemyślanej
strategii szkoleniowej w zakresie AI docelowo może osłabić
konkurencyjność organizacji.
– Inwestowanie w rozwój pracowników zajmujących stanowiska najbardziej zagrożone automatyzacją pozwoli wykorzystać ich potencjał i znajomość organizacji. Zaoferowanie im możliwości zwiększenia swoich kompetencji o aspekt AI lub całkowitego przekwalifikowania, obok rekrutacji może stanowić drugi filar strategii zaspokajania potrzeb kompetencyjnych firmy – podsumowuje Łukasz Grzeszczyk.
O opracowaniu
Publikacja Hays Poland „Sztuczna inteligencja w miejscu pracy. Polska na tle innych krajów 2025” została opracowana na podstawie danych uzyskanych w badaniach przeprowadzonych na przełomie 2024 i 2025 roku wśród ponad 45 tys. specjalistów, menedżerów oraz pracodawców w 23 krajach. Wyniki zostały pierwotnie opisane w krajowych edycjach raportów płacowych Hays. Celem opracowania jest przedstawienie szans i zagrożeń, jakie profesjonaliści i firmy dostrzegają we wdrażaniu sztucznej inteligencji w miejscu pracy. Publikacja jest dostępna tutaj.