Kilka wskazówek, jak być optymistą:
- Jeśli masz skłonność do pesymizmu, przyznaj się do tego przed sobą i podejmij działania, aby zmienić postawę na bardziej pozytywną.
- Bądź świadomy/-a siebie. Czy postrzegasz siebie jako osobę "doświadczoną" czy "starą"? To duża różnica i w rezultacie może zaważyć na wyniku rozmowy. Tylko od Ciebie zależy, jak się zaprezentujesz.
- Postaw sobie realistyczne cele i nagradzaj siebie, po ich osiągnięciu. Takim celem może być wysłanie pięciu aplikacji dziennie lub nawiązanie pięciu nowych kontaktów.
- Szukanie pracy to kwestia uporu i szczęścia. Na pewno gdzieś tam jest Twoja wymarzona praca, tylko Ty jeszcze jej nie znalazłeś/-aś. Dzięki wytrwałości na pewno ją zdobędziesz.
- Wyobraź sobie, z kim chciał(a)byś pracować, gdzie ta praca będzie i co będziesz tam robić. Podczas rozmowy łatwiej będzie Ci wyobrazić sobie siebie w pracy na danym stanowisku. Twoje nastawienie będzie widoczne i jest duża szansa, że udzieli się pracodawcy.
Strategia poszukiwania pracy w trudnych czasach
Poszukiwanie pracy to wyzwanie w każdych czasach, a tym większe w czasach spowolnienia gospodarczego. W tej sytuacji spokój, cierpliwość i proaktywne nastawienie na pewno pomoże - zaleca Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl.
Określ swoje cele - Poświęć czas i energię tylko tym ofertom, którymi jesteś naprawdę zainteresowany/-a.
Skoncentruj się na branżach, które się rozwijają - Aplikuj do firm w dobrej kondycji finansowej.
Zwiększ zakres poszukiwań - Jeśli myślisz o zmianie branży, to może okazać się dobry moment. Sprawdź, jakie umiejętności się w niej liczą i przeanalizuj umiejętności wymagane przez firmę, do której aplikujesz.
Networking - budowanie sieci kontaktów
Networking jest jedną z najważniejszych strategii w szukaniu pracy. Poniżej kilka wskazówek, jak podszkolić umiejętności networkingowe:
- Bądź na bieżąco - Bądź gotowy/-a poznawać nowych ludzi. Nigdy nie wiadomo, gdzie i kogo poznasz. Każda znajomość może okazać się później cennym kontaktem.
- Zacznij już teraz - Efektywny networking to podtrzymywanie kontaktów przez cały czas, nawet jak masz dobrą pracę.
- Najważniejsze są wizytówki - Jeśli właśnie zmieniasz pracę i nie masz aktualnych wizytówek, rozważ ich wydrukowanie. Przygotuj również wizytówki elektroniczne.
- Pamiętaj o podstawach - Uśmiechaj się, nawiązuj kontakt wzrokowy i uważnie słuchaj swoich rozmówców.
- Bądź proaktywny/-a - Jeśli usłyszysz "Przykro mi, lecz w tej chwili nie mamy wolnych etatów", skorzystaj z szansy i zadaj kolejne pytania. Czy w najbliższej przyszłości pojawią się nowe możliwości? Czy słyszał Pan/-i o dostępnych ofertach w branży?, Czy słyszał Pan/Pani z kim warto się skontaktować? Twoja wytrwałość pokaże prawdziwe zainteresowanie, a rozmówca może wpaść na nowe pomysły.
- Zrewanżuj się - Kiedy zdobędziesz już wymarzoną pracę, pamiętaj o tym, żeby odwzajemnić przysługę i pomóc komuś innemu.
- Pozostań w kontakcie - Po każdej rozmowie podziękuj mailem lub telefonicznie. Daj znać tym, którzy Ci pomagają, napisz jak idą Twoje poszukiwania, czy ich sugestie zadziałały. Poinformuj ich
o znalezieniu pracy.