Dane z najnowszego raportu “Młodzi na rynku pracy. Jak jej szukają? Gdzie ją znajdują?” opublikowanego przez platformę rekrutacyjną Absolvent.pl jasno wskazują na to, że połowa osób między 18 a 30 rokiem życia znajduje zatrudnienie głównie za pomocą dwóch źródeł - rodziny i znajomych oraz internetu. To cenna informacja dla firm szukających pracowników. Gdzie można wykorzystać w rekrutacji zarówno nowe technologie, jak i sieć znajomych? Odpowiedź jest prosta, na portalach społecznościowych.
Z przeprowadzonych przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research na zlecenie Absolvent.pl badań wynika, że aż 86% badanych ma swój profil na platformie Facebook. Co więcej, 15% z tych osób jest w ciągłym kontakcie z tym serwisem. Dotyczy to przede wszystkim użytkowników smartfonów. Prawie 60% deklaruje, że sprawdza swoje konto kilka razy w ciągu dnia. Czy aktywne działanie na Facebooku może pomóc w znalezieniu pracy? Skrócił się dystans między firmami, a kandydatami do pracy. Fajny, kreatywny pomysł na pokazanie swojej osoby w połączeniu z dostępem do strony na Facebooku danej firmy umożliwia sprytnej i zdeterminowanej osobie na zrobienie szumu wokół siebie i pokazanie się z dobrej strony. Umiejętne korzystanie z tego portalu w kontekście poszukiwania pracy przynieść może sporo korzyści, których jest chyba więcej niż zagrożeń. Facebook osobom kreatywnym i konsekwentnym otwiera nowe możliwości i poszukiwanie pracy raczej ułatwia. - twierdzi Michał Sławiński, Social Media Director w The Digitals.
Wiarygodne, ale czy skuteczne?
Studenci i absolwenci za wiarygodne i skuteczne źródła informacji o rynku pracy uważają przede wszystkim rodzinę, znajomych (wiarygodne wg 64 proc., skuteczne wg 59 proc.) oraz internet (wiarygodne wg 40 proc., skuteczne wg 54 proc.). Nie ufają natomiast informacjom z portali społecznościowych np. Facebooka (wiarygodne wg 14 proc., skuteczne wg 13 proc.). Zaskakujące jest to, że mimo iż wiele młodych osób śledzi na Facebooku strony pracodawców, przekazuje sobie informacje na temat ofert pracy i praktyk, klika w posty dotyczące nowych rekrutacji, to jednak nadal w ich głowach Facebook nie jest źródłem, które wybierają, gdy myślą o zdobywaniu wiarygodnych i rzetelnych informacji na temat firm i możliwości rozwoju kariery zawodowej. W naszej ocenie, to się zmieni. W Absolvent.pl widzimy, że Facebook jest bardzo skutecznym narzędziem dotarcia do młodych ludzi, także w tematach związanych z rekrutacją i budowaniem kariery zawodowej. - tak na temat danych odnośnie portali społecznościowych wypowiada się Katarzyna Godlewska z Absolvent.pl
Szef naszym znajomym
Studenci i absolwenci mają bardzo dużą sieć kontaktów. Blisko 70 proc. osób w wieku od 18 do 30 lat ma na Facebooku ponad 200 osób w gronie znajomych. Z naszych badań wynika, że młodzi ludzie nie widzą nic niestosownego w zaproszeniu do swojej wirtualnej sieci kontaktów np. szefa czy kolegów z pracy. Zaledwie 35 proc. badanych ma na platformie Facebook wyłącznie swoich znajomych. Pozostałe 65 proc. osób ma poza kontaktami prywatnymi, także te zawodowe. Według Katarzyny Godlewskiej odpowiedzialnej za rozwój marki Absolvent.pl, Sieć kontaktów, którą budujemy od swoich najmłodszych lat, to olbrzymia wartość i potencjał, także podczas poszukiwania pracy. Ten sam fakt potwierdził w swoim badaniu Facebook Data Team, który pokazał, że pomimo iż każdy z nas dzieli się najchętniej informacjami ze swoim najbliższym gronem przyjaciół, to jednak luźne i szerokie grono znajomych dostarcza nam najwięcej informacji, w tym o możliwościach rozwoju własnej kariery zawodowej.
Pieniądze wciąż motywują
Aż 80 proc. badanych zmieniłoby pracę ze względu na zarobki. W czasach kryzysu młodzi oczekują również możliwości podnoszenia swoich kwalifikacji (37 proc.) i stabilnej formy zatrudnienia (34 proc.). Dla co 4 badanego istotny jest elastyczny czas pracy oraz dogodna lokalizacja firmy. Natomiast co 5 ankietowany byłby skłonny zmienić pracę ze względu na lepszą atmosferę w firmie. Tym samym można pokusić się o hipotezę, że młode pokolenie, wchodzące obecnie na rynek pracy, nadal jest raczej motywowane brakiem (pieniędzy, mieszkania, pracy, perspektyw, środków do życia), a tym samym skoncentrowane na rozwiązaniu bieżących problemów. W rezultacie rzadziej spotykane jest myślenie w kategoriach rozwoju i osiągania długofalowych celów. Niestety, taka postawa zwykle ma również swoje negatywne konsekwencje w wymiarze gospodarczym, hamując zrównoważony rozwój i innowacyjność. - komentuje dr Agnieszka Maciuk - Grochowska z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Cel raportu
Głównym celem badania była chęć sprawdzenia, jakie źródła wykorzystują obecnie studenci i absolwenci przy poszukiwaniu pracy oraz praktyk. Które są według nich skuteczne i wiarygodne, a które nie spełniają już swoich funkcji. Zapoczątkowany przez Absolvent.pl cykl raportów, ściśle związanych z procesem rekrutacji młodych ludzi i rynkiem pracy, na który wkraczają, systematycznie prowadzone obserwacje i wnikliwe ankiety pozwolą przewidzieć trendy, które będą dominować w tym obszarze. Korzyści odniosą zarówno pracodawcy, jak i osoby aktywnie poszukujące nowych wyzwań zawodowych.