Praktyki i staże za granicą - czy warto?

Dział: praca.studentnews.pl

Wejście Polski do UE pociąga za sobą cały szereg zmian, które dotyczą każdego z nas. Wszystkie te zmiany, tak w systemie ekonomicznym jak i prawnym są stymulowane wspólną polityką i zmierzają do integracji unijnej. Ideał konwergencji państw członkowskich opiera się na zjednoczonym rynku pracy, bo tylko taki gwarantuje komunikację między specjalistami i upowszechnienie najlepszych rozwiązań, np. technologicznych i co za tym idzie rozwój gospodarczy.

Temu też zagadnieniu poświęca się coraz więcej uwagi. Tak zwany unijny rynek pracy to na pozór jasne i zwięzłe zagadnienie ale tak na prawdę posiada cały szereg kruczków w definicji i jeszcze więcej niuansów w procesach społecznych wynikających z wdrażania wspólnych polityk rozwoju. Polacy świetnie mogą to sobie wyobrazić jeśli jeszcze osobiście nie przeszli gehenny próby podjęcia pracy za granicą.

Założenia

W dążeniu do rozwiązania problemów związanych z konwergencją europejskiego rynku pracy został zdefiniowany cały szereg założeń, na których opierają się konkretne plany regulujące politykę związaną tak z edukacją jak i zatrudnieniem. Jednym z podstawowych założeń tych polityk jest mobilność pracownicza.

Założenie, że podstawą rozwoju unijnego jest rozwój aktywności pracowniczej jest związane z całym szeregiem tendencji, które należy wziąć pod uwagę, ponieważ mają bezpośredni wpływ na rozwój kariery zawodowej. Trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że model nowoczesnego społeczeństwa opiera się na sektorze usług, w której prym wiedzie turystyka i hotelarstwo ale owa branża nie istnieje i nie może rozwijać się bez współpracy z całym szeregiem innych specjalności, takich jak rekreacja czy kosmetyka. Nie wspominając o tym, że motorem, który umożliwia funkcjonowanie nawet najbardziej rozbudowanej branży jest marketing i rozwój aplikacji administracyjnych. To na pozór pomieszanie specjalizacji zawodowych nie jest takie przypadkowe. Trzeba pamiętać, że jednym ze znaków nowoczesności to zanik stałych miejsc pracy i jednoznacznie określonych kwalifikacji. Ta wiadomość dla osób o ściśle komformistycznym podejściu do życia może okazać się dość niemiła, ale w zasadzie jest skierowana do wszystkich miłośników wolności i jest furtką, która umożliwia przejście do świata, gdzie wszystko jest możliwe.

osoby_400.jpg

Otwartość i aktywność

Uczenie się przez całe życie to już slogan we wszystkich projektach promowanych przez Unię i jest normą w wysiłku budowania kompetycyjnego rynku pracy, na którym bezrobotni mają przekształcić się w osoby oferujące pracę tam gdzie im się podoba. Jak to możliwe? Czy to aby nie jest jeszcze jedna z utopii, która najprawdopodobniej odzwierciedli się tylko w dziełach literackich? No więc nie jest tak łatwo zbić argumenty wdrażane w życie od paru dobrych lat w Unii Europejskiej. Może i nigdy nie będziemy mieć pięciu zawodów, ale proszę wziąć pod uwagę, że same kwalifikacje nie są najważniejsze i że przecież od dawna wiadomo, że zręczność i biegłość nabyta w jednym zawodzie może nam posłużyć do wykonania innego. O co więc chodzi tak naprawdę w tych tendencjach europejskiego rynku pracy? W rzeczy samej, chodzi o wykształcenie tzw. kompetencji osobistych i interpersonalnych. Wspomniana na początku mobilna postawa wśród osób, które zamierzają podjąć pracę to nic innego jak specyficzne zdolności interpretacji nowych sytuacji i dostosowania własnej odpowiedzi do nowych warunków.

W kategoriach opisanego wcześniej europejskiego rynku pracy należy podkreślić tu przede wszystkim:

  • gotowość uczenia się,
  • organizacji własnej pracy,
  • automotywację,
  • otwartość na zmiany,
  • komunikatywność,
  • otwartość na innych,
  • zdolność do dostosowania się do kontekstów wielokulturowych,
  • znajomość języków obcych.

Upowszechnienie postawy otwartej i aktywnej w kształtowaniu swojego rozwoju zawodowego, który w czasach unijnych nabiera zupełnie nowych rozmiarów i perspektyw, odzwierciedla się w szeregu programów tzw. praktyk zagranicznych. To właśnie staże i praktyki zagraniczne są uważane za idealną formę przygotowania do nowych warunków pracy, ponieważ redukując ryzyko, jakie normalnie jest związane z podjęciem pracy za granicą, posiadają duży procent gwarancji wdrożenia zawodowego w nowych warunkach.

Podział praktyk

Generalnie można wyróżnić dwie główne linie organizacji mobilności. Pierwsza linia to programy dofinansowane przez Unię Europejską takie jak Leonardo da Vinci czy Erasmus. Projekty wspierające mobilność w tym przypadku są organizowane poprzez szkoły lub inne instytucje i promują praktyki w konkretnych miejscach i konkretnych branżach, są przeznaczone dla konkretnej grupy i odnoszą się do celów zgodnych z działalnością placówek organizacyjnych. Takie inicjatywy posiadają zaletę niskich lub żadnych kosztów które normalnie ponoszą zainteresowani. Niestety, generalnie są dostępne tylko dla odbiorców usług konkretnych instytucji, np. uczniów / absolwentów w przypadku projektów promowanych przez uczelnie lub adresatów konkretnych instytucji (np. w przypadku projektu promowanego przez urząd pracy, odbiorcami są osoby zapisane w danym urzędzie).

Druga linia organizacji mobilności to wszelkiego rodzaju oferty praktyk poszczególnych firm związanych z pośrednictwem pracy jak np. Work and Travel. W ostatnich czasach coraz częściej spotyka się oferty praktyk ośrodków szkolenia dla dorosłych, które chcą poszerzyć swoją ofertę usług lub też wprowadzić innowację na przykład w nauce języków obcych lub w szkoleniach zawodowych. Praktyki zagraniczne organizowane bezpośrednio przez przedsiębiorców są dostępne dla wszystkich i nie posiadają ograniczeń co do terminu lub branży. I jest w czym wybierać.

Na co zwrócić uwagę?

Zanim jednak student/absolwent podejmie decyzję o tym gdzie, z kim i po co pojechać należy wziąć pod uwagę parę szczegółów.
Przede wszystkim liczą się warunki oferty. Zainteresowani wyjazdem, powinni wymagać czegoś więcej niż przekazania ich CV do firmy, która akurat kogoś potrzebuje. Należy poszukiwać ośrodków wyspecjalizowanych, tzn. posiadających doświadczenie i odpowiednią bazę która zapewnia bezpośredni kontakt, wybór miejsca stażu/praktyki a także przygotowanie do praktyk, gwarancję podpisania kontraktu praktyk, ich monitoring oraz wydanie odpowiednich świadectw o zrealizowanym stażu. Należy odróżnić pośredników wyspecjalizowanych tylko w marketingu od specjalistów z branży szkolnictwa. Tylko ci ostatni są w stanie dołożyć odpowiednich starań, aby CV kandydata dotarło do odpowiednich potencjalnych pracodawców a także przyjąć i zapewnić praktykantom warunki niezbędne do odbycia stażu, takie jak, np. zakwaterowanie lub przygotowanie językowo – kulturalne. Planując praktyki zawodowe warto przyjrzeć się tzw. ofertom “dwa w jednym”. Zazwyczaj oferują je oficjalne ośrodki nauki języka, które organizując specjalistyczny kurs językowy, który przygotowuje do odbycia praktyk umożliwia za jednym zamachem poprawić kwalifikacje zawodowe i jednocześnie uzyskać najbardziej uznawane świadectwo znajomości języka obcego.

Barbara Rostecka
Menadżer Relacji Publicznych na obszar Polski, FU International Academy We Love Languages


ostatnia aktualizacja: 2008-03-12
Komentarze
Polityka Prywatności