Jak sięgnąć po kasę z portfela funduszu?

5 lutego we Wrocławiu odbyła się debata „Pierwszy milion – finansowanie biznesu”, której gośćmi honorowymi byli Tomasz Czechowicz, współzałożyciel i Prezes MCI Management – Technologicznego Funduszu Inwestycyjnego Venture Capital oraz Wojciech Dołkowski, Prezes Zarządu Polskiej Sieci Aniołów Biznesu PolBan.

Na spotkaniu młodzi przedsiębiorcy dowiedzieli się, jak przy pomocy funduszy przełamywać bariery związane z brakiem środków finansowych. Dariusz Żuk, Prezes Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, przekonywał, że: ”pierwszym krokiem do sukcesu jest przełamywanie barier mentalnych”.

We współczesnej Polsce przedsiębiorcy mają coraz więcej możliwości zdobycia środków przy pomocy funduszy inwestycyjnych. Problemem jest ograniczone rozumienie kultury venture capital. „Jesteśmy w przemyśle ciężkim, a nie w innowacjach. Kultura innowacyjności jest niska w Polsce” – mówił Czechowicz i uczulał, że sukces finansowy i merytoryczny to nie to samo. Przy ocenie projektów, które wpływają do funduszu liczy się nie tylko pomysł na dużą kasę. Fundusz na początku inwestuje przede wszystkim w zespół.

Na pytanie o to, jak działa fundusz Czechowicz odpowiedział, że jest to „fabryka produkcji wartości, która ma duże zapasy i przetwarza produkt przez 3-7 lat. Fundusz to podmiot, który buduje przedsiębiorstwo, to jest developer firmy. Rolą funduszu jest pomnożyć wartość inwestycji razy dziesięć. Fundusz nie zarabia na kapitale, ale na pracy.”

Ambicją Czechowicza jest produkcja spółki, która będzie liderem w Europie „ bycie lokalnym przedsiębiorcą przestaje powoli być metodą na życie. Trzeba korzystać z rynku europejskiego”. Do dotychczasowych sukcesów funduszu należą takie inwestycje jak Bankier.pl, Travelplanet, One to one, Abc data.

Zanim dojdzie do rozmów, każdy projekt przechodzi ostrą selekcję. Fundusz Czechowicza inwestuje najchętniej w przedsiębiorców, którzy posiadają już portfolio. Początkujący przedsiębiorca powinien najpierw skorzystać ze wszystkich dostępnych środków własnych. „Jego działania zostaną docenione i będzie miał lepszy start” - przekonywał z kolei Wojciech Dołkowski. Business Angels, którzy łowią młode talenty, rozpatrują cechy osobowe kandydatów równie wnikliwie, jak ich pomysły.

Proces aplikacji jest prosty, wystarczy wypełnić formularz i …czekać. Jak mówi Dołkowski: „czas jest najlepszym weryfikatorem”. Przy czym na kryterium oceny największe znaczenie mają członkowie zespołu i ich potencjał. Zapytany o sukces żartował, że nie czuje się człowiekiem sukcesu, bo nie ma na to czasu. W budowie funduszu inwestycyjnego pomogło mu doświadczenie, z uczestnictwa w biznesie od piętnastego roku życia. Jego zdaniem, sukces pomogły mu osiągnąć mądre decyzje oparte o własne doświadczenia i konsekwencję: „jak już coś zacznę robić, to robię to do końca, bo wiem, że osiągnę sukces”- mówił.

Debata we Wrocławiu była czwartym spotkaniem w ramach II edycji programu Johnnie Walker Biznes Mixer „10 kroków do biznesu”. Uczestniczyło w niej około 250 osób. W ramach imprezy młodzi przedsiębiorcy mogli porozmawiać ze znakomitymi przedstawicielami biznesu: Przemysławem Zaleskim – Prezesem Zaleski Consulting, Markiem Woronem - Kanclerzem Loży Dolnośląskiej BCC, Maciejem Szczechurą z Euro Bank S.A., Krzysztofem Mojzychem - Dyrektorem Loży Dolnośląskiej BCC, Maciejem Jarzębowskim – Prezesem Livechat, Grzegorzem Gromadą - Managing Director MCI Managment. Johnnie Walker Biznes Mixer „10 kroków do biznesu” to skierowana do młodych przedsiębiorców seria nowoczesnych spotkań biznesowych, zorganizowanych przez markę Johnnie Walker Red Label we współpracy z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości. Skierowany do młodych aktywnych ludzi, studentów i przedsiębiorców program ma w nowatorski sposób odpowiedzieć na ich potrzeby – zainspirować do działania i stworzyć nowe możliwości rozwoju. Tegoroczna edycja obejmuje 10 największych ośrodków akademickich w Polsce: Warszawę, Wrocław, Katowice, Kraków, Poznań, Trójmiasto, Toruń, Lublin i Białystok. Program Johnnie Walker Biznes Mixer, jest zgodny z ideą „Keep Walking”, w ramach której Johnnie Walker Red Label od lat wspiera młodych ludzi, dążących z pasją do realizacji marzeń. Więcej na stronie: WWW.BIZNESMIXER.PL 


ostatnia aktualizacja: 2008-02-11
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności