W ostatnich latach standardy rekrutacji uległy licznym zmianom, zarówno ze strony pracodawców, jak i kandydatów. Ci drudzy pod wpływem postępu technologicznego oraz zmian kulturowych mają aktualnie jasno sprecyzowane oczekiwania względem procesów rekrutacji. Czego wymagają? Oto co udało się ustalić na podstawie badania Pracuj.pl „Zmiana czasów w rekrutacji”.
Kandydaci oczekują od pracodawców obiektywnej oceny ich kompetencji zawodowych, a nie wyglądu. Dlatego zależy im, aby w CV nie było potrzeby umieszczania zdjęć.
61% osób uczestniczących w procesach rekrutacji nie wysyła listu motywacyjnego.
Ponad 8 na 10 badanych osób oczekuje od rekruterów odpowiedzi na wysłane CV, niezależnie od tego, czy zostało ono przyjęte, czy odrzucone.
Szukający pracy chętnie korzystaliby z podpowiedzi sztucznej inteligencji w tworzeniu profilu kandydata lub idealnego CV.
CV bez zbędnych dodatków
Kwestią, na którą kandydaci aktualnie zwracają uwagę, jest precyzyjne przygotowanie CV. 55% respondentów zaznacza, że w odpowiedzi na wybrane oferty pracy dopasowuje treść życiorysu do wymagań pracodawcy. Co ciekawe, zdecydowana większość badanych opowiada się za odejściem od konieczności umieszczania zdjęcia w CV. Uważają, że takie praktyki rekrutacyjne są dyskryminujące, bo niosą ryzyko odrzucenia kandydata ze względu na jego wygląd. Za zbędny dodatek uważany jest również list motywacyjny. 61% badanych kandydatów uznaje, że zautomatyzowane systemy i platformy cyfrowej rekrutacji wystarczą, by dopasować ich dane do wymagań stanowiska.
Potrzeba utrzymania komunikacji z pracodawcą
Osoby, które poświęcają swój czas na szukanie pracy w Krotoszynie lub w innej lokalizacji, wysyłają konkretne i dopasowane do oferty CV, często też wysyłają ich znacznie mniej. Wkładają sporo pracy w jego przygotowanie, więc oczekują od pracodawcy odpowiedzi. 81% badanych zdecydowanie chciałoby otrzymać jakąkolwiek informację od osoby odpowiedzialnej za procesy rekrutacyjne w firmie, niż nieustannie zastanawiać się, czy ktoś się skontaktuje. Wolą wiedzieć, czy ich CV zostało przeczytane, ocenione, przyjęte lub odrzucone. Dlatego mile widziane przez kandydatów są automatyczne oznaczenia statusu odpowiedzi wysłanej na daną ofertę pracy.
Przejrzysty, zautomatyzowany proces rekrutacji
W toku postępu technologicznego kandydaci aktualnie oczekują zautomatyzowania procesów rekrutacji. Zależy im na tym, żeby było szybko i prosto. Zdecydowanie przychylnie podchodzą do generatorów CV, dzięki którym za pomocą kilku kliknięć i na podstawie informacji umieszczonych na profilu, automatycznie powstanie dokument. Ponad połowa badanych (53%) pozytywnie podchodzi do sztucznej inteligencji. Mile widziane są podpowiedzi AI związane z uzupełnieniami profilu lub CV o informacje, które zwiększają szanse zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.
Automatyczne rekomendacje spersonalizowanych ofert pracy
Współcześni kandydaci doceniają przede wszystkim nowoczesne rozwiązania, jak również cenią swój czas. Dlatego ponad 50% respondentów badania wskazywała na fakt, że nie chce przekopywać się przez wszystkie dostępne ogłoszenia. Wolą automatycznie otrzymywać spersonalizowane propozycje pracy. Ważne są dla nich rekomendacje dostosowane do ich doświadczenia zawodowego, preferowanej pensji lub trybu pracy. Na przykład co drugi badany byłby zainteresowany tylko ofertami pracy zdalnej lub hybrydowej. Co więcej, 61% respondentów ucieszyłaby możliwość wysłania CV jednocześnie na kilka podobnych ofert.
Szukasz zatrudnienia w konkretnej lokalizacji? Sprawdź, jaka praca w Ostrzeszowie czeka na osoby z Twoimi kwalifikacjami.
Podsumowanie
Aktualne oczekiwania kandydatów względem rekrutacji podkreślają potrzebę podążania drogą nowoczesnych technologii oraz skupiania się na lepszym zarządzaniu zasobami ludzkimi. Pracodawcy powinni wyjść naprzeciw wysyłanym sygnałom i dostosowywać na bieżąco swoje standardy rekrutacyjne. Przede wszystkim liczą się dobra komunikacja oraz elastyczność i transparentność procesu selekcji. Takie praktyki zwiększają szanse zainteresowania ogłoszeniem i przyciągnięcia prawdziwych talentów.