Szósta edycja Henkel Art.Award.

Już po raz szósty Henkel ogłasza konkurs artystyczny Henkel Art.Award. Jest on skierowany do twórców z 28 państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz Azji Środkowej. Polscy designerzy mają szansę zdobyć atrakcyjne nagrody ufundowane przez firmę Henkel i austriacką fundację KulturKontakt.

Wśród nich znajduje się między innymi: czek na 7000 euro oraz organizacja wystawy prac w Wiedniu. Dodatkowo Henkel Polska przyzna najlepszemu polskiemu artyście nagrodę specjalną – 5000 złotych. Tegoroczny konkurs poświęcony będzie wzornictwu przemysłowemu.

Konkurs Henkel Art.Award. koncentruje się na trzech dziedzinach sztuki nowoczesnej: rysunku, fotografii i wzornictwie przemysłowym. Co trzy lata każda z nich jest przedmiotem rywalizacji artystów.

Oprócz walorów artystycznych, konkurs ma umożliwić wzajemne poznanie się narodów w Europie oraz przyczynić się do ich integracji europejskiej.

„Henkel Art.Award to uniwersalny, międzynarodowy program wspierania kultury w formie artystycznego konkursu, którego formuła pozwala zarówno na promowanie artystów na poziomie regionalnym, jak i lokalnym. Właśnie dlatego Henkel Art.Award jest tak interesujący dla lokalnych publiczności i mediów. Jego koncepcja zrodziła się w 2002 roku, kiedy Europa przygotowywała się do integracji z ośmioma państwami z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Towarzyszyło temu wiele obaw po obu stronach. Henkel Art.Award - międzynarodowy konkurs artystyczny skierowany do krajów całego regionu, ale z finałem w Wiedniu – doskonale wpisywał się w ogólnoeuropejskie wysiłki, zmierzające do lepszego poznania, zbudowania wzajemnej akceptacji, „oswojenia się” z nową sytuacją narodów w nowej jednoczącej się Europie. Pokazywał, że kultura jest czymś uniwersalnym i w naturalny sposób promował jedną z misji Henkla - wspieranie rozwoju gospodarczego krajów regionu w ich staraniach o wyrównywanie poziomów życia z krajami Starej Europy” - powiedziała Dorota Strosznajder, rzecznik prasowy Henkla w Polsce.

Od lat partnerem Henkla w konkursie jest austriackie stowarzyszenie kulturalne – KulturKontakt. Ma ono ogromne doświadczenie w organizacji i sponsoringu corocznych konkursów dla artystów z krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo – Wschodniej.

Tegoroczny konkurs
Tematem tegorocznego konkursu jest wzornictwo przemysłowe. Jeśli chodzi o prace, organizatorzy nie narzucają ani tematycznych ani formalnych ograniczeń uczestnikom. W konkursie mogą wziąć udział osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia. W żadnym wypadku prace nie mogą być powiązane z firmą Henkel, bądź jej produktami.

Pierwsze eliminacje odbędą się na poziomie ogólnopolskim. Spośród nadesłanych zgłoszeń w czerwcu krajowe jury wytypuje prace pięciu artystów, które zostaną wystawione do etapu europejskiego. Główną nagrodą dla zwycięzcy Henkel Art.Award. 2007 będzie 7000 euro oraz wystawa w Wiedniu. O przyznaniu głównej nagrody w listopadzie br. zadecyduje międzynarodowe jury.

Zgłoszenia do konkursu Henkel Art.Award. 2007 przyjmowane są do 8 czerwca 2007 r. pod adresem:

Magda Gieorgica, Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations Consultants
Al. Jana Pawła II 61 C, lok. 214
01-031 Warszawa

Zgłoszenia muszą zawierać:
-        Kwestionariusz (do pobrania na: www.henkel.pl)  zawierający:
o        Dane kontaktowe artysty (imię, nazwisko, adres, telefon, data i miejsce urodzenia - artysta nie może być starszy niż 40 lat, narodowość)
o        Curriculum vitae oraz podsumowanie kariery artystycznej – edukacja i wystawy (w języku angielskim lub niemieckim)
-        Dokumentację pracy artystycznej: czyli projekt i wizualizacja projektu (plus opcjonalnie model)
-        Prace zgłaszane do konkursu muszą być stworzone po roku 2004 i spełniać kryteria definicji wzornictwa przemysłowego

Wszystkie prace zostaną zwrócone po sesji jury (do listopada 2007).

Szczegółowy regulamin na stronie: www.henkel.pl


Wzornictwo przemysłowe
Wzornictwo przemysłowe to dziedzina sztuki zajmująca się opracowywaniem wzorów przedmiotów przeznaczonych do produkcji masowej. Powstała ona na początku dwudziestego wieku, jako reakcja na szpetotę produkowanych wtedy przedmiotów, w których nieudolnie naśladowano wzory rzemiosła artystycznego. Zamiast tandetnie kopiować wyroby ręczne, należało zaprojektować ich nowe formy, piękne i dostosowane do możliwości technicznych przemysłu.

Obecnie kształt i kolorystyka wszystkich produktów dobrych firm, od komputera po szczoteczkę do zębów, opracowują projektanci. Do ich zadań należy dobranie odpowiedniego tworzywa, zaprojektowanie wygodnego kształtu i modnego wyglądu.

Wzornictwo przemysłowe ma własne zasady projektowania. Przedmiot powinien być jak najprostszy do wykonania i jak najprostszy w obsłudze, powinien mieć kształt dostosowany do zadań, jakie ma spełniać. W projektowaniu konstrukcji i wyglądu przedmiotu uwzględnia się i wykorzystuje naturalne cechy materiału (tworzywa). Jednocześnie należy unikać wszystkich niepotrzebnych ozdób i dodatków. O pięknie decyduje prostota, zachowanie proporcji, dobra jakość użytego materiału i staranne wykonanie.

Historia Henkel Art.Award w Polsce
2005: Ukoronowaniem polskiego etapu konkursu Henkel Art.Award. 2005, poświęconego rysunkowi współczesnemu, była wystawa prac pt. „Polska sztuka jedzie do Wiednia”, zorganizowana w nietypowym miejscu - pociągu relacji Warszawa – Wiedeń. Przez 6 tygodni pasażerowie pociągu EuroCity „Sobieski” mieli okazję oglądać reprodukcje 15 prac pięciu polskich finalistów.

2006: Fotografie 5 laureatów Henkel Art.Award. 2006 zostały wystawione w nietypowy sposób - na flagach - na warszawskim  moście Świętokrzyskim. Warszawiacy i osoby odwiedzające stolicę mogli je oglądać przez cały wrzesień.

Henkel to wiodące marki i technologie, które czynią życie ludzkie łatwiejszym, lepszym i piękniejszym.
Henkel to firma międzynarodowa, obecna na ponad 125 rynkach całego świata i zatrudniająca ponad 50 tysięcy pracowników, wiodący producent środków piorących i czystości, kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała, klejów konsumenckich, chemii budowlanej oraz technologii przemysłowych. W Polsce firma Henkel działa od 16 lat. Uruchomiła 5 zakładów przemysłowych: w Raciborzu, Stąporkowie, Wrzącej, Dzierżoniowie    i Ciechanowie, produkujących zarówno na potrzeby rynku polskiego, jak i na eksport. Zatrudnia ponad 1000 pracowników.



« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności