Wiarygodność w procesie rekrutacji

Dział: praca.studentnews.pl

Jedną z kluczowych cech w procesie rekrutacji jest wiarygodność. Wielu studentów zapomina jednak, że podstawową formą jej potwierdzenia przed pracodawcą są referencje. To zasadniczy błąd, ponieważ jak pokazują badania, referencje są dla rekruterów ważniejsze niż zdjęcia kandydatów w social media czy ich grupa kontaktów w branży.

Referencje są formą rekomendacji pracownika przez jego przełożonego, współpracownika, usługodawcę czy klienta. Stanowią jeden z etapów selekcji kandydatów w procesie rekrutacji. Referencje mogą być wystawione na papierze lub udzielone w trakcie rozmowy telefonicznej. Ich najpowszechniejszą formą w ostatnich latach są referencje wystawiane online na biznesowych portalach społecznościowych typu GoldenLine czy LinkedIn. Na pierwszym z nich, największym w Polsce serwisie tego typu, umieszczono już ponad 33 tysiące referencji. Dlaczego o ich wystawienie warto prosić naszych pracodawców?

Przede wszystkim dlatego, że referencje uwiarygodniają nas w oczach rekruterów. Stanowią potwierdzenie naszych umiejętności przez kompetentne osoby. Jak zaznacza Monika Samojlik, Marketing Manager GoldenLine: „Referencje są dowodem naszego profesjonalizmu i doświadczenia, wyjątkowo istotnym w procesie selekcji kandydatów. Dlatego, jeśli nasza współpraca przebiegała pomyślnie, warto o nie prosić byłych/obecnych przełożonych czy partnerów biznesowych”.
   
Jak wynika z badania na branży HR przeprowadzonego przez GoldenLine we wrześniu 2012 roku, rekruterzy obok doświadczenia zawodowego oraz zainteresowań kandydatów, największą uwagę zwracają na referencje wystawione im w social media (36 proc.). Osoby pracujące w działach HR mniejszą wagę przywiązują do publikowanych zdjęć (21 proc.) i grupy kontaktów kandydata w branży (26 proc.). Dlatego, zwłaszcza Ci, którzy znajdują się w początkowym stadium swojej kariery, powinni prosić swoich dotychczasowych pracodawców o wystawienie im referencji za odbyte praktyki czy staże. To uwiarygodni nabyte przez studenta doświadczenie, powodując większe zainteresowanie kandydaturą w przyszłych rekrutacjach.



Należy także pamiętać, że referencje powinny być spójne z naszym wizerunkiem w internecie, który tworzymy na profilach w mediach społecznościowych. Przytoczone wyżej badanie wykazało, że ponad 80 proc. osób z branży Human Resources wykorzystuje social media w procesie rekrutacji. Gdzie poszukują informacji o kandydatach? Przede wszystkim na GoldenLine (94 proc.), dlatego warto zadbać, aby nasz profil na tym portalu był dokładnie uzupełniony. Rekruterzy często przeszukują także LinkedIn (66 proc.), Facebooka (45 proc.) lub używają wyszukiwarki Google (41 proc.). Dlatego, oprócz prowadzenia profesjonalnego konta w biznesowym serwisie społecznościowym, musimy dbać o to, żeby treści, które prezentujemy na portalach o charakterze “rozrywkowym” typu Facebook były z nim spójne.



Podsumowując, warto pamiętać, że w procesie rekrutacji bardzo dużą rolę odgrywają referencje. Zwłaszcza dla młodych osób stanowią one przepustkę do ich dalszej kariery. Do gromadzenia referencji należy wykorzystywać biznesowe serwisy społecznościowe typu GoldenLine, ponieważ to właśnie tam rekruterzy poszukują informacji o kandydatach.

źródło: GoldenLine

opublikowano: 2013-01-02
Komentarze
Polityka Prywatności