Czego i jak Polacy słuchają w pracy - Badanie MenStream.pl

Dział: praca.studentnews.pl

Menstream.pl zapytał 11 tys. internautów o to, czy i jakiej muzyki słuchają w pracy, a ekspertów o to, czy odpowiednio dobrany podkład może sprzyjać naszej kreatywności.

53 proc. internautów słucha muzyki w pracy. W tym gronie dominują ci, którzy robią to razem z kolegami (61 proc.). 39 proc. uczestników badania odcina się od otoczenia i zakłada na uszy słuchawki.

Eksperci nie chcą generalizować - bo to, czy muzyka w pracy nam pomaga czy przeszkadza, zależy od wielu różnych czynników - ale nie mają wątpliwości, że jeżeli nie wyobrażamy sobie pracy w ciszy, warto zadbać o odpowiednie i nieprzypadkowe tło. - Muzyka dobrze dobrana do pory dnia i charakteru miejsca pracy podnosi subiektywne poczucie jakości życia i w ten sposób pomaga produktywności - przekonuje dr Barbara Mróz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, która zajmuje się psychologią osobowości i zarządzania.

W gronie słuchających najliczniejszą grupę stanowią ci, którzy w towarzystwie dźwięków spędzają więcej niż sześć godzin (36 proc.).  Najmniej – bo przyznaje się do tego, co dziesiąty badany – słucha muzyki przez mniej niż godzinę dziennie.

Najczęściej pracę umila nam radio - tradycyjne lub internetowe. Mniej więcej co trzeci muzykalny pracownik słucha muzyki z komputera - korzysta z serwisów typu YouTube lub plików mp3 na dysku. Najmniej osób korzysta z tradycyjnych odtwarzaczy płyt CD.

Psychologowie podkreślają, że inna muzyka dobrze sprawdzi się przy pracy umysłowej, a inna przy fizycznej. Tą pierwszą dobrze umilić może np. muzyka barokowa. Praca fizyczna lepiej pójdzie, gdy towarzyszyć będzie nam muzyka żwawa i energiczna, która zmobilizuje i uprzyjemni niekoniecznie lubiane albo monotonne czynności. I właśnie energetyzująca funkcja muzyki jest tą, którą internauci najczęściej wskazują, jako kluczową (55 proc.). Dla niewiele mniejszego odsetka muzyka to źródło odprężenia i relaksu (49 proc.).

Co trzeciemu ankietowanemu muzyka pozwala lepiej skupić się na obowiązkach. Sprzyja wprowadzeniu się w odpowiedni nastrój Także dla co trzeciego internauty najważniejsze jest to, że, dzięki muzyce, może odizolować się od biurowego gwaru i szumu. A co dziesiąty jest na muzykę skazany. Słucha, bo musi, gdyż robią to ludzie, z którymi pracuje.

Cały raport z badań przeczytać można w portalu MenStream.pl.

Źródło: MenStrem.pl


opublikowano: 2012-10-31
Komentarze
Polityka Prywatności