Informatyku, pracodawca znajdzie Cię w social media

Dział: praca.studentnews.pl

Rekrutacja w biznesowych portalach społecznościowych staje się podstawą w procesie pozyskiwania pracowników z branży IT.

Jak wynika z analizy ofert pracy zamieszonych w największych serwisach rekrutacyjnych przeprowadzonej wraz z początkiem kwietnia przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine - pracodawcy z branży IT opublikowali ponad 6,5 tys. propozycji zatrudnienia. Najbardziej poszukiwani są programiści - to aż 35 proc wśród ofert pracy z branży IT. Równie duże zapotrzebowanie jest na informatyków specjalizujących się w rozwiązaniach telekomunikacyjnych (20 proc.) i konsultingu (15 proc.).

Panujący na rynku trend potwierdzają wyniki analizy działu handlowego GoldenLine z końca pierwszego kwartału 2012 roku. Stwierdzono, że wyspecjalizowani w branży IT rekruterzy biorą pod lupę przede wszystkim kandydatów, którzy posiadają wysokie kwalifikacje zawodowe. Większość z nich nawet nie poszukuje aktywnie pracy, są natomiast otwarci na otrzymanie ciekawej oferty.

Specyfika rynku pracy w branży IT kieruje pracodawców w stronę rekrutacji za pośrednictwem biznesowych serwisów społecznościowych - mówi Monika Samojlik, Marketing Manager GoldenLine. Jeżeli chcemy zwiększyć swoje szanse na otrzymanie od rekrutera oferty pracy należy dokładnie uzupełnić swój profil w biznesowym serwisie społecznościowym. Przede wszystkim warto dokładnie opisać swoje doświadczenie zawodowe i kierunek studiów oraz znajomość języków obcych. Często rekruterzy wyszukując kandydatów korzystają z tzw. "słów kluczy", czyli nazewnictwa charakterystycznego dla danej branży. W przypadku branży IT są to np. języki programowania.

Dla pracodawców z branży IT media społecznościowe są równoległą platformą rekrutacyjną z portalami pracy. Biznesowe serwisy społecznościowe jak GoldenLine dają firmom możliwość dotarcia do osób wysoko wykwalifikowanych oraz skierowania swojej oferty wyłącznie do kandydatów spełniających wymagania rekrutacji. Obecnie w GoldenLine swoje aktywne konta posiada prawie 1,5 tys. rekruterów, którzy w miesiącu wykonują średnio 100 tys. wyszukiwań.

Głównym kryterium jakie bierzemy pod uwagę rekrutując specjalistów z branży IT jest doświadczenie w komercyjnych projektach oraz cechy osobowości. Następnie sprawdzamy historię zatrudnienia, referencje, kontakty, a ostatnio coraz częściej aktywności w sieci - zaznacza Tomasz Berenecki, Dyrektor Rekrutacji w IT Kontrakt Sp. z o.o. Bardzo ważna jest chęć dzielenia się posiadanym doświadczeniem z zespołem, inicjatywa oraz zdolności interpersonalne. Dziś stereotyp informatyka przyrośniętego do krzesła i pracującego w izolacji jest bardzo daleki od rzeczywistości.

Specjaliści ds. IT w Polsce to głównie ludzie aktywni oraz świadomi tego jak ważne jest kreowanie swojego wizerunku na rynku pracy - wyjaśnia Joanna Kucharska, Dyrektor ds. HR i Komunikacji, Sii sp. z o.o.
Osoby z branży IT najchętniej korzystający z serwisu społecznościowego GoldenLine stanowią ponad 5 proc. spośród 1 mln użytkowników. 6 proc. z nich deklaruje w swoich profilach pracę na stanowiskach kierowniczych takich jak prezes czy dyrektor, natomiast 10 proc. to właściciele firm.

Największa grupa wiekowa informatyków w serwisie społecznościowym GoldenLine to użytkownicy od 25 do 29 roku życia - stanowiąca ponad 36 proc. spośród wszystkich 55 tys. zarejestrowanych specjalistów ds. IT.

Na drugim miejscu plasują się informatycy od 30 do 34 roku życia.
Profesjonaliści z branży IT należą do jednych z najaktywniejszych grup na portalu społecznościowym GoldenLine. Z analizy postów publikowanych na wszystkich grupach tematycznych wynika, iż są oni drugą najbardziej aktywną grupą zawodową pod kątem aktywności na forach, zaraz za osobami z marketingu i PR.

Analiza przeprowadzona przez biznesowy serwis społecznościowy GoldenLine pokazuje, że profesjonaliści IT wykorzystują szanse jaką daje im obecność w mediach społecznościowych. Zdają sobie sprawę, iż profil w social media to efektywne źródło bezpośredniego kontaktu z pracodawcami. Większość z nich to ludzie do 30 roku życia udzielający się w branżowych grupach, biorący udział w dyskusjach oraz stale pielęgnujący nawiązane w sieci kontakty tworząc relacje. Takie działania pozwalają znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo otrzymania oferty pracy pokazując nie tylko wiedzę potencjalnego kandydata, ale przede wszystkim jego inicjatywę.

Media społecznościowe mogą posłużyć także samym kandydatom jako cenne źródło wiedzy o potencjalnym pracodawcy.

Informacje obecne w serwisach społecznościowych mogą się okazać cenne np. podczas przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej. Natomiast oceny pracodawców wprowadzone niedawno na GoldenLine pozwalają aplikującym na nabranie wyobrażenia o kulturze organizacyjnej danej firmy - dodaje Monika Samojlik.

Statystki pokazują, że warto zakładać konta w biznesowych serwisach społecznościowych. Obecnie 80 proc. pracodawców w Stanach Zjednoczonych używa właśnie tej formy pozyskiwania nowych pracowników. Jest to wzrost o 13,7 proc. w stosunku do 2009 roku.

Dane z badania Jobvite Social Recruiting Survey 2011, pokazują bardzo wyraźnie jeszcze jeden mechanizm. 66,3 proc. przebadanych osób z branży HR zadeklarowało, że ich rekrutacje w Social Media kończy się sukcesem. Według badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez Randstad 54 proc. polskich pracowników jest świadoma, że obecność w mediach społecznościowych może pomóc w znalezieniu pracy.

Sytuacja na rynku pracy w branży IT jest spowodowana ogromnym popytem na kandydatów kierunków technicznych. W Polsce ciągle ich brakuje. Trzy lata temu Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego uruchomiono program stypendialny, mający na celu zachęcić młodych ludzi do podjęcia studiów na kierunkach technicznych - tzw. listę Kierunków zamawianych.

Celem programu jest zwiększenie liczby studentów na kierunkach, których absolwenci są poszukiwani na rynku pracy. Według danych resortu w 2011 roku wśród najpopularniejszych kierunków zamawianych wskazano m.in. informatykę czy matematykę. Do momentu w którym system edukacyjny nie odpowie na wciąż rosnące potrzeby rynku pracy - rekruterzy będą musieli stosować coraz bardziej wyszukane narzędzia.


ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Polityka Prywatności