Najlepsza opcja na lato: praca
Dział: praca.studentnews.pl
Lipiec. Ci, którzy szczęśliwie zdobyli zaliczenia w pierwszych terminach, mają już wakacje. Pozostali muszą się jeszcze nieco pomęczyć i nie dać się skusić pięknej pogodzie za oknem.
Wszyscy jednak zastanawiają się, co zrobić z wolnym czasem przez najbliższe 3 miesiące i wielu zaczyna rozglądać się za pracą. Jak jej szukać i co najważniejsze: jak ją zdobyć?
Przede wszystkim należy zacząć od przygotowania dokumentów aplikacyjnych, żeby mieć je do dyspozycji, jak tylko znajdzie się interesująca oferta. Dobre CV to połowa sukcesu, ponieważ w ten sposób wywieramy „pierwsze wrażenie” na przyszłym pracodawcy. Życiorys musi być czytelny, napisany poprawnym językiem i zapadający w pamięć osoby rekrutującej. Dobrze jest dostosować je stylem do stanowiska, na które się aplikuje. Jeśli praca będzie się opierała w dużej mierze na działaniach kreatywnych, CV powinno pokazywać, że posiadamy takie umiejętności. Nie może jednak tak wyglądać, jeśli staramy się np. o stanowisko doradcy bankowego. Wciąż popularnym wymogiem pracodawców względem osób zainteresowanych zgłoszeniem swojej kandydatury na wskazane stanowisko, jest przygotowanie listu motywacyjnego. Często popełnianym przez wielu aplikantów błędem jest wymienianie w nim wszystkich zalet i dotychczasowych osiągnięć. Prawidłowy list powinien zawierać argumentację przekonującą, że przyjęcie nas na dane stanowisko przyniesie firmie wymierne korzyści. Zamiast „jestem osobą przyjazną i lubię pracę w grupie” lepiej napisać „moja otwartość i pogodny charakter sprawią, że grupa będzie pracowała efektywniej i z większą ochotą”. Dobrze jest przygotować kilka wersji dokumentów aplikacyjnych i poprosić znajomych o wskazanie najlepszej.
Niezwykle ważne jest zadanie sobie pytania, jakie mamy kompetencje i które z nich są naszą mocną stroną w staraniu się o dane stanowisko. Pomocne w tym zakresie mogą okazać się testy kompetencji, które oferuje np. portal www.testcv.com. Serwis umożliwia zweryfikowanie umiejętności z zakresu informatyki, wielu języków obcych, komunikacji, analitycznego myślenia, zarządzania itd. Jest to również narzędzie stosowane przez osoby rekrutujące, warto więc się z nim wcześniej zapoznać.
Miejsc, w których możemy szukać ofert pracy jest mnóstwo. Tradycyjne dodatki z ogłoszeniami w gazetach codziennych powoli odchodzą w zapomnienie, można w nich jednak trafić na ciekawe oferty lokalnych firm. W Internecie warto poszukać innych portali, niż te najbardziej popularne. Zakładkę „praca” znaleźć można na niemal każdej stronie domowej miasta, które nas interesuje. Dobrym sposobem jest też zrobienie spisu firm, w których moglibyśmy pracować i sprawdzenie na ich stronach, czy nie szukają nowego pracownika. Wychodząc ze świata wirtualnego, możemy przejść się do jednego z biur karier, które działają przy prawie każdej uczelni. Znajdziemy tam informacje nie tylko o miejscach pracy, ale także o warsztatach, szkoleniach, konferencjach, czy też spotkaniach z firmami. Nie zaszkodzi również spróbować szczęścia i wysłać dokumenty lub osobiście udać się w miejsce, w którym chcielibyśmy pracować, nawet jeśli nie pojawiła się nigdzie informacja o wolnym stanowisku.
Rozesłaliśmy już dokumenty aplikacyjne i czekamy na odpowiedź. Czego można się spodziewać w kolejnych etapach naboru? Rozmowa kwalifikacyjna to tradycyjna i nieodłączna metoda rekrutacji - nic bowiem nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z kandydatem. Ważne jest wcześniejsze przygotowanie się do niej przestudiowanie swojego CV, próbna rozmowa z przyjacielem, a także zadbanie o wygląd. Warto dowiedzieć się jak najwięcej o firmie, do której aplikujemy, ponieważ możemy spodziewać się pytania, dlaczego chcemy tu pracować.
W zależności od stanowiska, kolejne etapy mogą się od siebie znacznie różnić. Metod rekrutacyjnych jest wiele: odgrywanie scenek sytuacyjnych, case study, przygotowywanie prezentacji, a także wspomniane wcześniej testy kompetencji. Każda z tych metod może sprawdzać różne kompetencje: umiejętność przemawiania, pracy pod presją czasu, radzenia sobie ze stresem, kreatywność, wiedzę czy też nawet znajomość technologii.
Coraz bardziej popularne staje się obecnie Assessment Center. Stosuje się je głównie w dużych firmach, które mogą pozwolić sobie na zatrudnienie zespołu oceniającego kandydatów do pracy, czyli tzw. asesorów. W ramach tej metody można przeprowadzić test każdego typu – od rozmowy kwalifikacyjnej po case study. Zwykle trwa to cały dzień, a kandydaci pracują w kilkuosobowych zespołach. AC jest wysoko cenioną metodą, ponieważ umożliwia zbadanie wielu kompetencji i wyłonienie osób, które idealnie pasują na dane stanowisko.
Warto pamiętać, że nie trzeba być mistrzem z teczką wypchaną dyplomami, aby zdobyć upragnioną pracę. O przyjęciu kandydata decyduje całościowa ocena: suma cech charakteru, charyzmy i kompetencji. Do procesu rekrutacyjnego najlepiej podejść optymistycznie, bez stresu i z uśmiechem – pozytywnie nastawiony kandydat to świetny materiał na nowego pracownika.
ostatnia zmiana: 2011-09-05