Jak unikać wpadek na rozmowie kwalifikacyjnej?
Dział: praca.studentnews.pl
Ucz się na cudzych błędach i unikaj wpadek podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Eksperci monsterpolska.pl przedstawiają najczęściej popełniane błędy przez kandydatów.
Słaby uścisk dłoni
Kilkusekundowy uścisk dłoni to pierwsza okazja, aby zrobić dobre wrażenie. Zbyt słaby uścisk sprawia wrażenie osoby słabej, mało zaangażowanej lub nieszczerej. Jeżeli masz wątpliwości poproś swoich przyjaciół o szczere opinie na ten temat, nawet jeśli mają nieść ze sobą brutalną prawdę.
Gadulstwo
Przybiera dwie główne formy. Mówiąc zbyt długo przed odpowiedzią na istotę pytania, sprawiasz wrażenie osoby nie potrafiącej mówić do rzeczy. Gdy jesteś zbyt nerwowy w trakcie mówienia, rekrutujący może odnieść wrażenie, że coś ukrywasz lub zwyczajnie kłamiesz.
Aby zapobiec wpadce gadulstwa, ćwicz z przyjaciółmi odpowiadanie na pytania, zaczynając nie od dygresji lub długiego wstępu, lecz od odnoszenia się do istoty sprawy.
Negatywne opinie o poprzednim szefie
Nawet jeśli Twój poprzedni pracodawca był diabłem wcielonym, nigdy nie mów o nim źle w obecności nowego szefa, zwłaszcza jeśli jesteś dopiero na etapie rekrutacji – pomyśli, że podobnie potraktujesz jego. Zamiast tego, skoncentruj się na pozytywnym przedstawieniu siebie, swoich umiejętności i doświadczeń.
Zbyt późne lub zbyt wczesne przychodzenie
Katastrofalnego znaczenia spóźnień nie trzeba tłumaczyć. Natomiast mało kto zdaje sobie sprawę, że także zbyt wczesne przychodzenie może robić złe wrażenie na pracodawcy. Powód? Sugeruje, że masz zbyt dużo czasu lub że jesteś zdesperowany. Nigdy nie przychodź na rozmowę o pracę wcześniej niż dziesięć minut przed umówionym terminem. Pokażesz, że jesteś punktualny, ale też, że cenisz swój czas na równi z rekrutującym.
Nieuprzejmość wobec recepcjonisty lub recepcjonistki
To, w jaki sposób traktujesz osobę, która przygotowuje Cię do spotkania z rekrutującym, jest najlepszym miernikiem Twojej zdolności do zrobienia dobrego wrażenia. Wiele osób sugeruje się niskim statusem recepcjonisty i traktuje go lub ją wyniośle lub wręcz niegrzecznie. Zwróć uwagę na to, że pracodawcy często pytają recepcjonistów o ich opinię na temat kandydata.
Przedwczesne pytanie o korzyści
Jak reagujesz, gdy sprzedawca samochodów pyta o Twoją zdolność kredytową zanim odbędziesz próbną jazdę? Prawdopodobnie zdegustowany rezygnujesz z zakupu. Podobny efekt wywołasz, gdy podczas rozmowy kwalifikacyjnej pierwszą rzeczą, o którą spytasz, będzie wysokość wynagrodzenia lub czas trwania urlopu.
To nader często spotykana wpadka. Tym bardziej warto jej unikać.
Nieprzygotowanie do rozmowy
Nic lepiej nie pokazuje braku zainteresowania, niż ujawnienie swojego braku przygotowania do rozmowy. Pokaż, że „odrobiłaś pracę domową” i przed rozmową zainteresuj się firmą, do której aplikujesz, aby podczas rekrutacji móc zadać kilka pytań o rozwój, plany na przyszłość czy najnowsze projekty potencjalnych pracodawców.
Tiki werbalne
Każdemu z nas zdarza się nadużywać pewnych sformułowań, w rodzaju „jak”, „rozumiesz” czy „prawda?”. Unikaj tych tików, ponieważ negatywnie wpływają na odbiór Twojej osoby. Nie wiesz jak? Ot, choćby robiąc kilkusekundową pauzę, gdy masz ochotę powtórzyć jeden z tych zwrotów. Doskonałą metodą na ich ograniczenie jest ćwiczenie rozmów zawodowych ze znajomym lub instruktorem.
Problemy z kontaktem wzrokowym
Unikając tego typu kontaktu, sprawisz wrażenie osoby nieszczerej lub nie zainteresowanej. Przesadzając z jego częstotliwością, z pewnością zmęczysz rekrutującego.
Jeśli masz problemy z utrzymaniem równowagi w tej kwestii, przećwicz ją z przyjaciółmi.
Nieodpowiednia komunikacja
Zrobienie dobrego wrażenia jest niemożliwe, jeśli nie potrafisz skutecznie komunikować się z rozmówcą. Tak więc bardzo ważne jest, abyś potrafił ustalić, jaki rodzaj komunikacji preferuje rekrutujący i dostosować się do niego.
Przykładowo, jeśli Twój potencjalny pracodawca jest biznesmenem, nie staraj się „wyluzować” go historią czy dowcipem. Bądź konkretny i skupiony na problemach. Jeśli natomiast rekrutujący lubi opowiadać o sobie i słuchać „ludzkich” historii, przekieruj rozmowę na jego zainteresowania. Pomocne mogą się tu okazać przedmioty, które zajmują eksponowane miejsca w jego gabinecie.
ostatnia zmiana: 2011-04-26