Firmy rodzinne na polskim rynku
Dział: praca.studentnews.pl
W krajach Unii Europejskiej 25 proc. wszystkich działających przedsiębiorstw to firmy rodzinne.
Według badań PARP „Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse
i wyzwania” z 2009 roku w Polsce 36 proc. wszystkich mikro, małych i średnich firm to przedsięwzięcia familijne. Firmy rodzinne to często liderzy w swoich branżach.
Rodzinne biznesy to duża część polskiej gospodarki. Badania PARP pokazują, że firmy rodzinne z sektora MSP wytwarzają co najmniej 10,4 proc. ogółu polskiego PKB. W polskich firmach rodzinnych pracuje 1,3 miliona osób. Najwięcej familijnych biznesów działa w województwie opolskim (64 proc.). Średni wiek firmy rodzinnej to 14 lat.
Polskie firmy rodzinne rozwijają się od około 20 lat. Właśnie teraz eksperci obserwują w Polsce moment, kiedy pierwsze pokolenie właścicieli – założycieli osiąga wiek emerytalny. Według danych PricewaterhouseCoopers 75 proc. firm rodzinnych zarządzanych jest przez założycieli. 40 proc. nie ma komu przekazać firmy. Podobnie dzieje się w innych krajach europejskich. Aż jedna trzecia firm rodzinnych ma problem z sukcesją. Dodatkowo niektóre rodzinne biznesy są wykupywane przez korporacje.
Mimo takiej sytuacji firmy rodzinne chcą się rozwijać i zmieniają styl zarządzania. Właściciele zaczynają zatrudniać osoby z zewnątrz, również menedżerów. W ten sposób firmy od lat prowadzone przez rodziny powoli upodabniają się do koncernów.
Ponad dwie trzecie właścicieli firm rodzinnych, którzy myślą o przekazaniu firmy następnym pokoleniom, wiąże sukcesję z konkretną osobą. Według badań PARP 55 proc. osób,
które w przyszłości mają zostać właścicielami, pracuje w tym przedsiębiorstwie. – Bardzo ważnym zadaniem dla właściciela firmy jest dobre przygotowanie swojego następcy. Najlepiej jeżeli długofalowe szkolenie odbywa się w tej firmie pod okiem doświadczonych pracowników i fachowców – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP.
Wiedza przekazywana z pokolenia na pokolenie była kiedyś tradycją i zapewniała ciągłość w prowadzeniu interesów. Teraz jednak rynek i konkurencja wymagają zmian i szybkich reakcji na nowości w otoczeniu. To właśnie czas dla młodego pokolenia, które jest otwarte na wprowadzanie innowacji. Aby iść z duchem zmian w świecie biznesu warto zdobywać nową wiedzę, która pomoże
w rozwoju firmy.
Idealnym rozwiązaniem dla firm rodzinnych jest e-learning. Według badań PARP z takiej metody kształcenia chętnie skorzystałoby 17 proc. pracowników firm rodzinnych. Zaletą tej metody kształcenia jest maksymalne wykorzystanie czasu pracy. Nie ma potrzeby wyjazdu na kilkudniowe szkolenie, co wiąże się z kosztami dojazdu i zakwaterowania. Uczestnik sam wybiera miejsce i czas nauki.
W Polsce takie możliwości daje portal edukacyjny Akademii PARP.
Akademia PARP jest projektem skierowanym do wszystkich, którzy chcą rozwijać swoje firmy. Uczestnicy mogą indywidualnie dopasować czas i długość szkoleń, adekwatnie do swoich możliwości. Przede wszystkim jednak, mając podłączenie do Internetu, uczestnicy mają dostęp do wszystkich aktualnych tematów szkoleń, bez względu na to, gdzie się znajdują - mówi Aneta Grzyb-Hejduk.
Na portalu www.akademiaparp.gov.pl znajduje się 21 szkoleń w pięciu obszarach tematycznych: zarządzanie strategiczne i operacyjne, umiejętności menedżerskie i specjalistyczne, marketing
i sprzedaż, zagadnienia finansowe i prawne oraz wiedza ogólna. Wszystkie szkolenia zawierają najnowszą wiedzę biznesową. Dzięki aktualizacjom merytorycznym szkoleń, uczestnicy są na bieżąco
z najnowszymi trendami w nauce. Wszyscy pracownicy sektora MSP mogą podjąć bezpłatną naukę. Zdobyta wiedza potwierdzana jest certyfikatem.
ostatnia zmiana: 2010-09-16