Profesjonaliści nie nadążają za rozwojem nauki

Dział: praca.studentnews.pl

Studenci muszą orientować się w najnowszych osiągnięciach w swoich dziedzinach. Ale czy nadążają za nimi po skończeniu studiów? Szwedzkie badania pokazały, że nie jest z tym najlepiej.

Badania nad tym, w jaki sposób przedstawiciele rozmaitych grup zawodowych wyszukują informacje związane ze swoją pracą, przeprowadzili naukowcy z uniwersytetów w Goeteborgu i Boras. Jak podaje serwis Eurekalert, przeprowadzili oni wywiady z profesjonalistami, których zawody wymagają szczególnego wykształcenia oraz śledzenia rozwoju naukowego w swej dziedzinie: nauczycieli, bibliotekarzy i pielęgniarki.

Okazało się, że nauczyciele, gdy przystępowali do pracy po zakończeniu własnej edukacji, w dalszym ciągu aktywnie poszukiwali informacji związanej ze swoim przedmiotem nauczania. Jednak skupiali się nie na nowych odkryciach w swej dziedzinie, lecz na zdobywaniu materiałów, które mogły im być przydatne w prowadzeniu lekcji. Nauczyciele narzekali też, że nie nauczono ich w czasie studiów, jak zdobywać najnowszą wiedzę. Starali się jednak przekazać tę umiejętność swoim uczniom.

Pielęgniarki zdawały sobie sprawę, że powinny być na bieżąco w z nową wiedzą ze swoich specjalizacji. Jednak twierdziły, że "łatwiej to powiedzieć niż zrobić". W nawale obowiązków związanych z opieką nad pacjentami, pielęgniarki po prostu nie miały czasu na naukę i śledzenie nowinek.

W lepszej sytuacji byli ankietowani bibliotekarze, bo ze względu na specyfikę swojej pracy musieli bez przerwy mieć kontakt z nowościami. Jednak, podobnie jak nauczycieli, nigdy nie uczono ich w jaki sposób na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę.

Przedstawiciele wszystkich zawodów zwracali uwagę na to, że - chociaż ogólnie wiadomo, że ich praca wymaga ciągłego doskonalenia i nadążania za rozwojem nauki - w ich pracy zawodowej nie było czasu z góry przeznaczonego na ten ważny cel. (PAP)


ostatnia zmiana: 2010-02-25
Komentarze
Polityka Prywatności