Nowe zawody związane z branżą mody w Polsce to temat wciąż fascynujący. Nareszcie firmy poszukują już nie tylko projektantów, ale rekrutują także na inne stanowiska, które są niemniej kreatywne i wymagające. Jednym z takich nowych zawodów jest zawód Visual Merchandisera.
Do tej pory Visual Merchandiserem
zostawało się z przypadku. Od kiedy istnieje Szkoła Visual Merchandisigu
(www.ksa.edu.pl) tych przypadków w branży mody jest coraz mniej. Wykształcenie
kierunkowe odgrywa znaczącą rolę nie tylko przy rekrutacji na stanowiska
dekoratorów salonu, ale przede wszystkim przy zatrudnianiu głównych Visual
Merchandiserów znanych firm. Jednym z absolwentów Szkoły VM na takim stanowisku
jest Andrzej Ziembiewicz, główny VM firmy Carry, który w swojej karierze
pracował także dla takich firm jak Big Star czy LPP. Hanna Majdecka, która
pracuje na podobnym stanowisku w firmie Pepe Jeans podkreśla, że szczególnie
przydały jej się umiejętności praktyczne nabyte w szkole. Anna Makuszewska oraz
Magdalena Poręba oprócz realizowania zleceń na zasadzie freelance pracują także
jako stylistki w firmie Osa Osobista Stylistka.
Znajomość zasad VM i stylizacji
sprawdza się doskonale nie tylko w zawodzie Visual Merchandisera, stylisty czy
personal shoppera, ale także kierownika salonu lub grafika. Ale na szczęście
polski rynek ma wciąż niedosyt specjalistów od VM, więc nowe roczniki
absolwentów mają w czym wybierać.