Spór o pomarańczę
Dział: praca.studentnews.pl
Istnieje klasyczny przykład negocjacji – spór dwóch sióstr o pomarańczę pozostawioną na kuchennym stole. Po dość długiej sprzeczce postanawiają przeciąć owoc na pół. Czy to dobre rozwiązanie?
Jeśli obie strony, które negocjują myślą tylko o swoich potrzebach nie znajdują wspólnego rozwiązania. Tak było w przypadku dwóch sióstr sprzeczających się o pomarańczę. Każda z nich myślała tylko o chęci zdobycia owocu. Ważny był cel, a nie istota problemu. Dopiero później, podczas rozmowy okazało się, że jedna z nich potrzebowała skórki pomarańczowej do ciastek, a druga chciała wycisnąć z pomarańczy sok. Gdyby siostry zainteresowały się swoimi potrzebami mogłyby mieć i sok i ciastka.
Czy zdarzyło się, że nie byłeś zadowolony z rezultatów przeprowadzanych rozmów? Czy dostałeś mniej, niż zakładałeś? Ile razy wychodzisz ze spotkania niezadowolony? Na myśl o rozmowach z przyszłym pracodawcą na temat wynagrodzenia czujesz ciarki na plecach? Nie martw się, nie jesteś jedyny.
Negocjowanie już dawno przestało być domeną ludzi związanych z polityką. Codziennie każdy z nas spotyka się z sytuacjami, podczas których musi negocjować. Każda rozmowa, której celem jest przekonanie kogoś do swojej racji stanowi rodzaj negocjacji. Jak korzystnie negocjować? „Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na odnoszenie sukcesu w negocjacjach. Należy pamiętać o tym, że obie strony negocjacji wzajemnie się potrzebują. Klient nie kupi, jeśli sprzedający nie przedstawi atrakcyjnej oferty, a sprzedawca nie sprzeda, jeśli klient nie pozna jego oferty.” – mówi trener biznesu Agnieszka Maruda.
Więcej na temat sztuki negocjacji oraz zasady skutecznego negocjowania możecie dowiedzieć się na warsztatach Agnieszki Maruda, które odbędą się w ramach Poznańskich Dni Przedsiębiorczości Akademickiej. Warsztat Negocjacyjny Savoir-Vivre rozpocznie się 22 kwietnia o godzinie 12.30 w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Formularz rejestracyjny oraz szczegółowe informacje dostępne na stronie www.preinkubator.poznan.pl
Agnieszka Maruda jest właścicielem agencji komunikacji marketingowej VisionConultingGroup, firmy Inspirion oraz treningibiznesowe.pl. Należy do ekspertów konkursu „Ja w biznesie” oraz Inventree.
ostatnia zmiana: 2009-04-16