W budowie gospodarki opartej na wiedzy, innowacyjność biznesu musi iść w parze z jego etycznym prowadzeniem. Bez znajomości zasad uczciwej rywalizacji trudno jest obronić swoją pozycję na globalnym rynku.
"Większość ankietowanych deklaruje, że nie zdecydowałaby się na naruszenie prawa antymonopolowego i to bez względu na to, czy ich firma byłaby w sytuacji szansy na rozwój czy zagrożenia funkcjonowania. Mimo to, może niepokoić, że w badaniu stwierdzono większą skłonność do zachowań nieetycznych, zwłaszcza wśród mniejszych firm. Przypuszczalnie ma to związek z klimatem wywołanym przez kryzys gospodarczy. Być może jest tak, że sytuacja kryzysowa przynosi rozluźnienie norm i +usprawiedliwia+ działania niezgodne z prawem" - zastanawia się rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch.
Z badań wynika, że na zawarcie porozumienia cenowego, nawet w sytuacji zagrożenia istnienia przedsiębiorstwa, nie zdecydowałoby się ponad 60 proc. ankietowanych, 27,9 proc. było odmiennego zdania. Na uzgodnienie z innymi uczestnikami warunków ofert przetargowych zdecydowałoby się 18,8 proc. Przed taką decyzją nie powstrzymuje nawet świadomość, że niedozwolone porozumienia są surowo karane - nawet kwotą do 10 proc. przychodu.
Jak przypomina Cieloch, w 2008 roku prezes UOKiK prowadziła 44 postępowania w sprawie niezgodnych z prawem porozumień. Nie zawsze jednak naruszenia prawa muszą wiązać się z dotkliwymi sankcjami finansowymi. O istnieniu programu łagodzenia kar dla uczestników zakazanych porozumień słyszał niemal co piąty ankietowany.
Połowa badanych ocenia pozytywnie działalność UOKiK jako organu stojącego na straży reguł konkurencji. Takiego zdania jest niemal 68 proc. ankietowanych reprezentujących średnie przedsiębiorstwa (w 2006 roku - prawie 41 proc.) i ponad 65 proc. reprezentujących duże przedsiębiorstwa (2006 rok - ponad 53 proc.).
Gorzej wypada natomiast odpowiedź na pytanie, czy obowiązujące w Polsce prawo ochrony konkurencji działa w interesie przedsiębiorstw - 46,6 proc. uważa, że tak; przeciwnego zdania jest ponad 34 proc. ankietowanych. Jednocześnie połowa respondentów uważa, że prawo to w Polsce zapewnia równe traktowanie wszystkich przedsiębiorstw. Liczba pozytywnych opinii rośnie wraz z wielkością firmy.
Badanie dotyczące znajomości prawa konkurencji oraz zasad przydzielania pomocy publicznej w Polsce przeprowadzone zostało od 11 maja do 1 czerwca 2009 roku wśród 1200 przedsiębiorców przez ARC Rynek i Opinia.