Z Sekretarki w Asystentkę

Asystentka w firmie
Asystentka w firmie

Sekretarka, stereotypowo jeszcze dwadzieścia lat temu uchodziła za najważniejszą osobę w firmie, tuż po panu prezesie. To u niej można było załatwić „coś” z „niczego”, bądź wyjść z pustymi rękami, w zależności od nastroju, pogody, itp. Taka wizja tego zawodu, wspomnienie z lat PRL-u, nie przystaje do współczesnych realiów. Obecnie z funkcją Sekretarki wiąże się zupełnie inny zakres kompetencji, a wielość obowiązków i pełniona w firmie rola, pozwalają sprawującym je osobom na szybki rozwój i start w dalszą karierę. Zmianie uległa też nazwa stanowiska, bo miejsce “Sekretarki” coraz częściej zastępuje “Asystentka”. Czego pracodawcy oczekują od niej dzisiaj?

W ciągu ostatnich kilku lat funkcja Sekretarki ulegała przewartościowaniu,
którego symbolem jest zmiana nazwy stanowiska z sekretarki na asystentkę. Rola stanowiska znacznie urosła, zwiększył się także zakres pełnionych na nim obowiązków. Głównymi zadaniami osób na stanowiskach sekretarskich i asystenckich nadal jest koordynowanie szeregu czynności administracyjnych związanych z funkcjonowaniem biura i poszczególnych osób, jak np. prezes, dyrektor, kierownik działu, ale czasem również całego zespołu.

W zakresie obowiązków Asystentki leży wiele różnorodnych zadań, dzięki którym wielcy tego świata mogą prawidłowo funkcjonować w prowadzonym przez ich firmy biznesie. To ona prowadzi kalendarz szefa, umawia spotkania, dba o kwestie administracyjne, korespondencję pocztową, sporządzanie notatek podczas spotkań. Jest też często łącznikiem pomiędzy przełożonym a pozostałymi pracownikami, klientami, kontrahentami. Do sprawowanej przez nią funkcji typowo wspierającej doszło również samodzielne zarządzanie ważnymi kwestiami projektowymi, jak np. flota samochodowa, działania związane z polityka personalną firmy, a także kontakty z dostawcami lub przygotowywanie raportów i zestawień.

- Rekrutacje na stanowiska sekretarskie i asystenckie prowadzimy cały czas. Zapotrzebowanie na dobrze wykwalifikowanych pracowników w tym fachu jest olbrzymie, - komentuje Justyna Ścigler, Kierownik w agencji zatrudnienia Manpower. - Równolegle rosną też wymagania wobec zatrudnianych osób a zdobycie posady asystentki w firmie o znanej marce nie jest rzeczą prostą, choć wartą zachodu. W zależności od posiadanego doświadczenia, umiejętności i skali przedsiębiorstwa, zatrudnieni na tym stanowisku mogą liczyć na miesięczne wynagrodzenie rzędu od 2500 do 8000 zł brutto. W przypadku wyspecjalizowanych asystentek w firmach takich jak kancelarie prawne lub firmy konsultingowe stawki idą w górę, sięgając nawet do ok. 10 000 zł brutto. Do wynagrodzenia dochodzą podstawowe benefity w postaci telefonu komórkowego, dofinansowania do nauki lub karty sportowej, ale również mniej typowe dodatki jak opieka dietetyka, codzienny dostęp do świeżych owoców, dni otwarte dla dzieci, z którymi można przyjść do pracy, itp. W większych firmach jest również możliwość otrzymania samochodu służbowego, - dodaje przedstawiciel Manpower.

Na stanowisku asystenckim kierunek wykształcenia nie zawsze jest kluczowy, choć pracodawcy zwracają uwagę na to, by kandydat miał ukończone studia wyższe. Zdarza się, że prócz płynnej znajomości angielskiego wymagana jest również znajomość dodatkowego języka obcego. Z racji charakteru pracy i konieczności przygotowywania wielu tekstów, istotne jest też, by umiejętność posługiwania się programami pakietu MS Office była na wysokim poziomie, o obsłudze ksero lub skanera nie wspominając.

Jednak jedną z kwestii najważniejszych jest posiadanie odpowiednich kompetencji miękkich. Bycie asystentką wymaga odpowiedzialności i dyskrecji, które pozwalają na to, by pracodawca obdarzył ją zaufaniem. To osoba, która ma często dostęp do tajnych, ważnych dla firmy informacji i bywa świadkiem wielu wewnętrznych spotkań oraz podejmowanych na nich ustaleń. Ważne są również takie cechy jak komunikatywność, samodzielność, zdolności interpersonalne, myślenie rozwiązaniami. Cenione są również elastyczność i dyspozycyjność,
co związane jest z możliwością służbowych wyjazdów z racji konferencji, targów, lub spotkań służbowych umówionych w odległym miejscu. Przydatną cechą jest także odporność na stres, z którym, niezależnie
od wielkości firmy, pracownik może mieć często do czynienia. To bowiem wymagające stanowisko, które jest jednak dla pracownika świetną bazą do dalszego rozwoju kariery w kierunku bycia specjalistą w wybranym obszarze lub dziale firmy.

Szukając pracy na stanowiskach sekretarskich i asystenckich, warto korzystać z ofert doświadczonych agencji zatrudnienia, takich jak Manpower, wyspecjalizowanych w rekrutacji pracowników tego szczebla. Współpracując z pracodawcami z różnych branż, agencja zatrudnienia Manpower udziela dostępu do wielu ofert pracy, ułatwiając kandydatom jej szybsze znalezienie.


opublikowano: 2015-04-27
Komentarze
Trochę humoru przed pracą:)
Firma zatrudnia nowego dyrektora finansowego, wybrano kilku kandydatów: matematyka, filozofa, ekonomistę i prawnika. Pierwszy na rozmowę kwalifikacyjną do prezesa wchodzi ekonomista:
- Mam tylko jedno pytanie. Ile jest dwa plus dwa? - pyta prezes.
- No, jeżeli spojrzymy na to pod kątem matematyki to 4, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę zasadę zysków korporacyjnych... itp. itd.
- Dziękuję, skontaktujemy się z panem.
Następnie wchodzi filozof:
- Mam tylko jedno pytanie. Ile jest dwa plus dwa? - pyta znowu prezes.
- Hmmmm, to trzeba by się zastanowić nad symboliką liczby dwa... można by zacząć od kultury antycznej albo nawet hinduizmu... trzeba by też pomyśleć o aspektach znaczenia połączenia obu dwójek... itd. itd.
Kolejny wchodzi matematyk i słyszy to samo pytanie.
- Cztery - odpowiada bez zastanowienia.
Ostatni wchodzi prawnik i na zadane pytanie powoli wstaje, podchodzi do okna, zaciąga żaluzje, zamyka drzwi na klucz. wraca na swoje miejsce, siada, spogląda prezesowi prosto w oczy i pyta:
- A ile ma być?
Polityka Prywatności