O czym warto pamiętać, pisząc CV? Ekspert radzi

Dział: praca.studentnews.pl

Korzystając z czasu wakacji, wiele osób rozpocznie poszukiwanie często swojej pierwszej pracy. Co roku, dużym zainteresowaniem cieszy się praca sezonowa. Decydują się na nią m.in. absolwenci szkół średnich, bo od października wielu z nich, zdecyduje się pójść na studia.

Praca dorywcza, w okresie letnim może wiązać się z dużym nakładem energii. Często dotyczy ona branży gastronomicznej, turystycznej, handlu czy też branży usługowej, a czas pracy może wykraczać ponad standardowo przyjęte 8 godzin dziennie, 5 dni w tygodniu. Osoby podejmujące tymczasowe zatrudnienie, często akceptują również konieczność wyjazdu np. do nadmorskich miejscowości lub gospodarstw wiejskich, gdzie swoje obowiązki wykonuje się przy zbiorach warzyw albo owoców. Praca sezonowa jest zazwyczaj idealnym rozwiązaniem dla młodych ludzi, którzy chcą odłożyć pierwsze zarobione pieniądze na swoje studia lub zrealizować inne plany.

Najważniejszym pierwszym krokiem, przed rozpoczęciem poszukiwania jakiejkolwiek pracy jest odpowiednio napisane CV. Należy pamiętać, że jest to dokument prezentujący nasz życiorys i powinno się go tworzyć z uwagą oraz precyzją. Trzeba też zadbać o to, by nie wpadł w niepowołane ręce.

Poradnik tworzenia CV, podzielony na 6 modułów:


  1. Warunki ogólne: CV powinno zawierać maksymalnie 2 strony. Autor powinien utworzyć je sam – nie używając gotowych wzorów z internetu. Tło powinno być białe, a kolor czcionki – czarny, granatowy lub ciemnozielony. Należy podawać jak najmniej informacji – tylko te niezbędne, i tylko te zgodne z prawdą. Podawanie fałszywych informacji w CV podlega karze. Przykładowo m.in. dopisywanie tytułów, których kandydat nie ma, to wykroczenie. Zastosowanie ma tutaj art. 61. Kodeksu wykroczeń: „Kto przywłaszcza sobie stanowisko, tytuł lub stopień albo publicznie używa, lub nosi odznaczenie, odznakę, mundur, do których nie ma prawa, podlega karze grzywny do 1000 złotych albo karze nagany”. Dodatkowo pracodawca, który został oszukany, może domagać się rekompensaty od osoby, która celowo wprowadziła go w błąd*. 

  2. Dane personalne i fotografia: Zdjęcie w CV jak najbardziej powinno się znaleźć. Należy jednak pamiętać, aby miało ono biznesową formę. Każdy fotograf wie jak je wykonać. Nie wskazane jest używanie zdjęć prywatnych, czy bezpośrednio z innych dokumentów. Dane personalne powinny zawierać takie informacje jak: imię i nazwisko, numer telefonu i mail.Dane personalne i fotografia: Zdjęcie w CV jak najbardziej powinno się znaleźć. Należy jednak pamiętać, aby miało ono biznesową formę. Każdy fotograf wie jak je wykonać. Nie wskazane jest używanie zdjęć prywatnych, czy bezpośrednio z innych dokumentów. Dane personalne powinny zawierać takie informacje jak: imię i nazwisko, numer telefonu i mail.

  3. Wykształcenie: Warto utworzyć dwie kolumny – lewą wykorzystać na daty, a prawą na informacje. Jeżeli chodzi o daty, to wystarczy wpisać rok rozpoczęcia i zakończenia edukacji w danym miejscu. W prawej kolumnie należy zawrzeć informacje o szkole/uczelni, jaka została ukończona. Warto pamiętać o zachowaniu hierarchii, wypisując od góry to, co zostało zakończone w ostatnim czasie. W informacjach wystarczy wpisać nazwę placówki, kierunek i ewentualnie stopień naukowy.

  4. Doświadczenie: W tym punkcie również można utworzyć dwie kolumny zgodnie z wcześniej wskazanymi zasadami – po lewej stronie należy umieścić daty, a po prawej informacje z zachowaniem hierarchii – rozpoczynając od miejsca ostatniego zatrudnienia. W lewej kolumnie różnica będzie taka, że do daty powinniśmy dopisać miesiąc rozpoczęcia i zakończenia pracy w danym miejscu. W kolumnie prawej natomiast należy wpisać nazwę pracodawcy i zajmowane stanowisko, a dodatkowo, około czterech myślników z informacjami o obowiązkach wykonywanych na poprzednim stanowisku.

  5. Szkolenia i umiejętności: Należy wpisać tylko te szkolenia, które naprawdę są istotnie i wniosły coś ważnego w życiu zawodowym osoby, której CV dotyczy. Ważne jest, aby być przygotowanym na ewentualne pytania dotyczące prezentowanych szkoleń, w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Warto opisywać szkolenia ich nazwą, datą ukończenia oraz nazwą organu, który organizował szkolenie. Umiejętności można podzielić na trzy rodzaje: Uprawnienia, do których możemy przedłożyć dokumenty, np. do prowadzenia pojazdów (prawo jazdy, uprawnienia na wózki widłowe). Język obcy –stopień znajomości należy określić w nomenklaturze europejskiej (od A1, do C2). Umiejętności miękkie - ale tylko takie, które można sprawdzić w czasie procesu rekrutacji, np: umiejętności sprzedażowe lub umiejętności obsługi klienta.

  6. Zainteresowania: Opisując je, warto wybrać te kilka rzeczy, które można faktycznie nazwać życiowym hobby, bądź tematy, które naprawdę nie są nam obce. Należy jednak unikać uogólnień, dlatego wspominając np. o hobby jakim jest gotowanie, warto je doprecyzować, pisząc np. „gotowanie-kuchnia azjatycka”. Uogólnienia według rekruterów rozmywają osobowość, dlatego warto ich unikać.


Na końcu CV – nie trzeba już zamieszczać żadnych klauzul, gdyż wedle nowego prawa, to po stronie pracodawcy stoi obowiązek zebrania odpowiednich zgód. Należy pamiętać również o tym, że jest to nasz dokument – obchodźmy się z nim z szacunkiem.

*Źródło: https://www.praca.pl/poradniki/cv-zyciorys/klamanie-w-cv-co-grozi-za-klamstwo-w-cv_pr-33.html

Autorem artykułu jest mgr Łukasz Sokal, wykładowca WSB w Szczecinie


data ostatniej modyfikacji: 2020-06-30 14:53:05
Komentarze
 
Polityka Prywatności