Wskazano
w nim także utrzymujące się wyzwania dla kobiet pod względem bezrobocia
i niepełnego zatrudnienia oraz przedstawiono aktualne informacje na
temat ostatnich
tendencji w zakresie mobilności pracowników, które potwierdzają wyższe
wskaźniki zatrudnienia mobilnych pracowników i coraz wyższy poziom ich
wykształcenia.
Komisarz ds. zatrudnienia,
spraw społecznych i włączenia społecznego László Andor stwierdził:
„Wiele osób nadal doświadcza poważnych trudności ze znalezieniem pracy.
Dotyczy to zwłaszcza tych,
którzy od dłuższego czasu jej nie mają. Jak
podkreślono w zaleceniach dla poszczególnych krajów na 2014 r., państwa
członkowskie muszą uczynić więcej, aby wesprzeć tworzenie miejsc pracy i
walkę z wykluczeniem społecznym,
głównie za pomocą aktywnych polityk rynku pracy i większych inwestycji
społecznych. Stworzenie każdemu
młodemu człowiekowi realnych szans na zatrudnienie dzięki wdrożeniu
gwarancji dla młodzieży jest obecnie najpilniejszym
zadaniem. Pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby pomóc osobom
długotrwale bezrobotnym”.
Jednym z
pozytywnych sygnałów wskazanych w kwartalnym przeglądzie jest to, że
powstają miejsca pracy w sektorze prywatnym, głównie w dziedzinie usług,
a bezrobocie, chociaż umiarkowanie, stale spada.
Aktualne poziomy zatrudnienia (ok. 224 mln osób pracujących) są jednak
nadal niższe od poziomów sprzed kryzysu (ok. 230 mln pracujących w
połowie 2008 r.), a stopy bezrobocia pozostają na poziomie zbliżonym do
rekordowo wysokich poziomów (10,4 proc. w kwietniu
2014 r. po osiągnięciu najwyższego poziomu 10,9 proc. w pierwszej
połowie 2013 r.).
Istnieją
znaczne różnice w poziomach bezrobocia między państwami członkowskimi, a
jakość miejsc pracy wciąż jeszcze wzbudza obawy, ponieważ na wzrost
zatrudnienia największy wpływ mają praca tymczasowa
i praca w niepełnym wymiarze czasu pracy. Najbardziej niepokojący jest
fakt, że w krajach o najwyższej stopie bezrobocia nie przestaje rosnąć
bezrobocie długotrwałe.
Na rynku
pracy nadal bardzo trudna jest sytuacja ludzi młodych poniżej 25 roku
życia – stopa bezrobocia wśród nich w kwietniu 2014 r. wynosiła
22,5 proc., a wzrost zatrudnienia jak dotąd okazał
się korzystny głównie dla starszych pracowników (w wieku od 55 do 64
lat). Młodzi to również osoby najbardziej dotknięte problemem niepełnego
zatrudnienia i zniechęcone poszukiwaniem pracy.
Aby wspierać przejście od kształcenia do zatrudnienia, Komisja zaproponowała państwom członkowskim zalecenia
dla poszczególnych krajów dotyczące poprawy jakości publicznych służb zatrudnienia, kształcenia i szkolenia, a także zwiększenia możliwości przyuczenia do zawodu oraz pilnego wdrożenia gwarancji
dla młodzieży.
Kobiety nadal pracują mniej
Nawet
jeśli w ciągu ostatnich lat zmniejszyły się różnice w traktowaniu kobiet
i mężczyzn w UE, z najnowszych dostępnych danych wynika, że bezrobocie w
przypadku kobiet spada wolniej niż w przypadku
mężczyzn. Ponadto kobiety ze wszystkich grup wiekowych są zazwyczaj
częściej niepełnozatrudnione (pracują w niepełnym wymiarze godzin nie z
własnej woli), a między państwami członkowskimi występują zasadnicze
różnice we współczynnikach aktywności zawodowej
kobiet oraz w wymiarze czasu pracy.
Komisja
zaproponowała również konkretne zalecenia dla wielu państw członkowskich
z myślą o zachęceniu kobiet do podejmowania pracy zwłaszcza dzięki
udostępnieniu wysokiej jakości, niedrogich placówek
opieki nad dziećmi oraz ograniczeniu zniechęcających czynników
podatkowych. Zwiększenie uczestnictwa kobiet w rynku pracy ma kluczowe
znaczenie dla osiągnięcia celu zatrudnienia wyznaczonego w strategii
„Europa 2020” (75 proc. kobiet w wieku od 20 do 64 lat).
Mobilni obywatele są dobrze wykształceni i częściej zatrudniani
Najnowsze tendencje
w zakresie mobilności pracowników w UE potwierdzają, że mobilni
obywatele UE mają wyższe wskaźniki zatrudnienia niż miejscowa ludność i
że nie
korzystają w większym stopniu niż ona ze świadczeń z tytułu
zabezpieczenia społecznego. Z analizy wynika również, że mobilność w UE
spadła w latach 2010–2011 i zaczęła rosnąć w latach 2012–2013, przy czym
różnice między poszczególnymi krajami były wyraźne.
Odpływ pracowników do innych państw członkowskich i do krajów
nienależących do UE znacznie zwiększył się przede wszystkim w krajach
najbardziej dotkniętych kryzysem gospodarczym.
W
porównaniu z latami przed kryzysem (2004–2008) zwiększyła się liczba
pracowników (+38 proc.) przemieszczających się na terytorium UE,
pochodzących z krajów południowych, natomiast zmalały przepływy
migracyjne z dwóch głównych krajów pochodzenia (z Polski -41 proc. i
Rumunii -33 proc.). Mobilni pracownicy z krajów południowych stanowią
obecnie 18 proc. globalnych wewnątrzunijnych przepływów migracyjnych
(wcześniej było to 11 proc.), a większość migrantów
wewnątrz UE w latach 2009–2013 nadal pochodziła z państw członkowskich
Europy Środkowej i Wschodniej (58 proc.), i to pomimo tendencji
spadkowej (z 65 proc. w latach 2004–2008).
Mobilni
pracownicy UE częściej niż kiedykolwiek wyjeżdżają do Niemiec, Austrii,
Belgii i krajów nordyckich, a rzadziej do Hiszpanii i Irlandii. Ogólnie
największą popularnością cieszą się Niemcy
i Wielka Brytania.
Jeśli
chodzi o strukturę wiekową osób migrujących wewnątrz UE, dominują ludzie
młodzi, choć zmniejszył się udział osób w wieku 15–29 lat (z 48 proc.
do 41 proc.). Ponadto mobilni pracownicy UE są
najprawdopodobniej lepiej wykształceni (41 proc. miało wykształcenie
wyższe w latach 2009–2013) niż kiedyś (27 proc. – w latach 2004–2008).
Prawo do swobodnego
przepływu pracowników w UE zostało zapisane w Traktacie ponad 50 lat
temu i jest jednym z filarów jednolitego rynku. Aby ułatwić korzystanie z
tego prawa, Komisja zaproponowała
nową dyrektywę, którą Rada Ministrów UE przyjęła w kwietniu 2014 r. (IP/14/421)
i która ma służyć usunięciu istniejących barier,
jakie napotykają mobilni pracownicy. Chodzi tu np. o brak świadomości
przepisów UE u pracodawców publicznych i prywatnych i trudności z
uzyskaniem informacji, pomocy oraz dochodzeniem roszczeń w przyjmujących
państwach członkowskich. Komisja zaproponowała również
dalsze usprawnienie ogólnoeuropejskiej sieci dla osób poszukujących pracy EURES,
aby zwiększyć liczbę ofert pracy i życiorysów dostępnych
dla tych, którzy są zainteresowani podjęciem pracy w innym państwie
członkowskim lub zatrudnieniem pracowników z innych państw członkowskich
(IP/14/26).