Handlowcy w istotny sposób wpływają na efektywność i konkurencyjność firmy. Spowolnienie gospodarcze to dobry moment na poszukiwanie przedstawicieli tego zawodu ze względu na wpływ, jaki ich praca ma na wyniki przedsiębiorstwa.
Na naszym rynku wciąż działa wiele firm, które nie posiadają odpowiednich strategii HR pomocnych w pozyskaniu poszukiwanych przedstawicieli działów sprzedaży. Przedsiębiorcy przeważnie decydują się zatem na powierzenie tego zadania profesjonalnej agencji zatrudnienia, co wpływa korzystnie zarówno na zatrudniającego pracodawcę, jak i rekrutowanego kandydata.
– Handlowcy to kandydaci zawsze poszukiwani przez pracodawców, – mówi Monika Styczyńska, ekspert agencji zatrudnienia Manpower. – Celem handlowców jest generowanie zysków firmy, dlatego też na pracowników tych zawsze będzie panował popyt, niezależnie od panującej w danym momencie na rynku sytuacji. Skuteczni przedstawiciele tego zawodu, nie powinni zatem obawiać się utraty pracy czy też trudności w znalezieniu nowej. Spośród wszystkich prowadzonych przez naszych konsultantów procesów rekrutacyjnych, około 75 proc. związanych jest właśnie ze sprzedażą, – dodaje przedstawiciel Manpower.
Pracodawca korzystający z rozwiązań agencji zatrudnienia w ramach rekrutacji na stanowisko sprzedażowe, zyskują przede wszystkim wsparcie w postaci oferowanej przez jej konsultantów wiedzy rynkowej, bazy kandydatów oraz sieci kontaktów. Umożliwia to skuteczne obsadzenie stanowiska kandydatem o możliwie najlepszych kompetencjach. Specjalizujący się w sektorze handlowym konsultanci agencji posiadają szczegółową wiedzę na temat sytuacji panującej w poszczególnych branżach. Potrafią porównać mocne oraz słabe strony stojących przed potencjalnym kandydatem możliwości, a przez to wiedzą w jaki sposób zainteresować i przekonać kandydatów do oferty pracodawcy, dla którego prowadzą projekt.
Rekrutacja na stanowisko handlowe jest wyjątkowym procesem. Poza znajomością danej branży i twardymi wymaganiami dotyczącymi np. wykształcenia lub znajomości języka obcego, kluczem do osiągnięcia sukcesu na stanowisku są kompetencje miękkie. By pracodawca miał pewność, że zatrudni najbardziej odpowiednią osobę, która będzie dobrze czuła się w jego firmie, warto by skorzystał ze wsparcia agencji zatrudnienia. Konsultant prowadzący proces rekrutacji określi odpowiednio profil stanowiska, a także kluczowe kompetencje. Będzie też dysponował odpowiednią wiedzą, umiejętnościami i narzędziami niezbędnymi do ich weryfikacji.
– Największym
wyzwaniem w rekrutacji handlowców jest obszar techniczny, a szczególnie
stanowiska łączące wiedzę inżynieryjną i umiejętności sprzedażowe, – mówi Monika Styczyńska. – Pośród poszukiwanych u handlowców umiejętności, pracodawcy zazwyczaj na pierwszym miejscu wymieniają
znajomość branży, w której funkcjonują oraz sieć kontaktów. Niezbędne do skutecznego wykonywania
tego zawodu kompetencje miękkie są wymieniane jako kolejne. Przed pracodawcą,
którzy samodzielnie rekrutuje handlowców, stoi kilka trudnych wyzwań. Już
określenie profilu kompetencyjnego poszukiwanego pracownika, tak, by odpowiadał
on sytuacji rynkowej i kulturze organizacyjnej, nie jest łatwe. Pracodawcy
bardzo często nie zdają sobie z tego niestety sprawy i w procesie rekrutacji
kierują się intuicją, – komentuje
przedstawiciel Manpower.
Również sami pracownicy sprzedaży mają
świadomość korzyści, jakie płyną dla nich z brania udziału w procesie
prowadzonym przez agencję zatrudnienia. Takie działania są bezpłatne dla kandydatów.
Przekazując swoją dalszą karierę zawodową w ręce konsultantów, uzyskują
kompleksową wiedzę na temat rynku i interesujących ich pracodawców. Innym
cenionym przez kandydatów aspektem, szczególnie w wąskich branżach handlowych,
jest poufność takiej współpracy. Kontakt z rekruterem często pozwala na
zdobycie większej liczby niezbędnych informacji o dostępnych ofertach pracy, niż
tradycyjne rozsyłanie swojego CV po rynku. Agencje zatrudnienia, takie jak
Manpower, reprezentują często najlepszych na rynku kandydatów, w imieniu których
kontaktują się
z wybranymi pracodawcami i organizują spotkania rekrutacyjne. Buduje to profesjonalny
wizerunek osób szukających pracy w działach sprzedaży, a także stanowi
ułatwienie organizacyjne dla nich i ich potencjalnego pracodawcy. Ta sama osoba
zarządza bowiem spotkaniami i przekazuje informację zwrotną.
Źródło: ManpowerGroup