Referencje są formą rekomendacji pracownika przez jego przełożonego,
współpracownika, usługodawcę czy klienta. Stanowią jeden z etapów selekcji
kandydatów w procesie rekrutacji. Referencje mogą być wystawione na papierze
lub udzielone w trakcie rozmowy telefonicznej. Ich najpowszechniejszą formą w
ostatnich latach są referencje wystawiane online na biznesowych portalach
społecznościowych typu GoldenLine czy LinkedIn. Na pierwszym z nich,
największym w Polsce serwisie tego typu, umieszczono już ponad 33 tysiące
referencji. Dlaczego o ich wystawienie warto prosić naszych pracodawców?
Przede wszystkim dlatego, że
referencje uwiarygodniają nas w oczach rekruterów. Stanowią potwierdzenie
naszych umiejętności przez kompetentne osoby. Jak zaznacza Monika Samojlik,
Marketing Manager GoldenLine: „
Referencje
są dowodem naszego profesjonalizmu i doświadczenia, wyjątkowo istotnym w
procesie selekcji kandydatów. Dlatego, jeśli nasza współpraca przebiegała
pomyślnie, warto o nie prosić byłych/obecnych przełożonych czy partnerów
biznesowych”.
Jak wynika z badania na branży HR
przeprowadzonego przez GoldenLine we wrześniu 2012 roku, rekruterzy obok
doświadczenia zawodowego oraz zainteresowań kandydatów, największą uwagę
zwracają na referencje wystawione im w social media (36 proc.). Osoby pracujące w
działach HR mniejszą wagę przywiązują do publikowanych zdjęć (21 proc.) i grupy
kontaktów kandydata w branży (26 proc.). Dlatego, zwłaszcza Ci, którzy znajdują się
w początkowym stadium swojej kariery, powinni prosić swoich dotychczasowych
pracodawców o wystawienie im referencji za odbyte praktyki czy staże. To
uwiarygodni nabyte przez studenta doświadczenie, powodując większe zainteresowanie
kandydaturą w przyszłych rekrutacjach.

Należy także pamiętać, że
referencje powinny być spójne z naszym wizerunkiem w internecie, który tworzymy
na profilach w mediach społecznościowych. Przytoczone wyżej badanie wykazało,
że ponad 80 proc. osób z branży Human Resources wykorzystuje social media w procesie
rekrutacji. Gdzie poszukują informacji o kandydatach? Przede wszystkim na
GoldenLine (94 proc.), dlatego warto zadbać, aby nasz profil na tym portalu był
dokładnie uzupełniony. Rekruterzy często przeszukują także LinkedIn (66 proc.),
Facebooka (45 proc.) lub używają wyszukiwarki Google (41 proc.). Dlatego, oprócz
prowadzenia profesjonalnego konta w biznesowym serwisie społecznościowym,
musimy dbać o to, żeby treści, które prezentujemy na portalach o charakterze
“rozrywkowym” typu Facebook były z nim spójne.

Podsumowując, warto pamiętać, że w
procesie rekrutacji bardzo dużą rolę odgrywają referencje. Zwłaszcza dla
młodych osób stanowią one przepustkę do ich dalszej kariery. Do gromadzenia
referencji należy wykorzystywać biznesowe serwisy społecznościowe typu
GoldenLine, ponieważ to właśnie tam rekruterzy poszukują informacji o
kandydatach.
źródło: GoldenLine