Menstream.pl zapytał 11 tys. internautów o to, czy i jakiej muzyki słuchają w pracy, a ekspertów o to, czy odpowiednio dobrany podkład może sprzyjać naszej kreatywności.
53 proc. internautów słucha muzyki w pracy. W tym gronie dominują ci, którzy robią to razem z kolegami (61 proc.). 39 proc. uczestników badania odcina się od otoczenia i zakłada na uszy słuchawki.
Eksperci nie chcą generalizować - bo to, czy muzyka w pracy nam
pomaga czy przeszkadza, zależy od wielu różnych czynników - ale nie mają
wątpliwości, że jeżeli nie wyobrażamy sobie pracy w ciszy, warto zadbać
o odpowiednie i nieprzypadkowe tło. - Muzyka dobrze dobrana do pory
dnia i charakteru miejsca pracy podnosi subiektywne poczucie jakości
życia i w ten sposób pomaga produktywności - przekonuje dr Barbara Mróz z
Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego, która zajmuje się
psychologią osobowości i zarządzania.
W gronie słuchających najliczniejszą grupę stanowią ci, którzy w towarzystwie dźwięków spędzają więcej niż sześć godzin (36 proc.). Najmniej – bo przyznaje się do tego, co dziesiąty badany – słucha muzyki przez mniej niż godzinę dziennie.
Najczęściej pracę umila nam radio - tradycyjne lub internetowe. Mniej więcej co trzeci muzykalny pracownik słucha muzyki z komputera - korzysta z serwisów typu YouTube lub plików mp3 na dysku. Najmniej osób korzysta z tradycyjnych odtwarzaczy płyt CD.
Psychologowie podkreślają, że inna muzyka dobrze sprawdzi się przy pracy umysłowej, a inna przy fizycznej. Tą pierwszą dobrze umilić może np. muzyka barokowa. Praca fizyczna lepiej pójdzie, gdy towarzyszyć będzie nam muzyka żwawa i energiczna, która zmobilizuje i uprzyjemni niekoniecznie lubiane albo monotonne czynności. I właśnie energetyzująca funkcja muzyki jest tą, którą internauci najczęściej wskazują, jako kluczową (55 proc.). Dla niewiele mniejszego odsetka muzyka to źródło odprężenia i relaksu (49 proc.).
Co trzeciemu ankietowanemu muzyka pozwala lepiej skupić się na obowiązkach. Sprzyja wprowadzeniu się w odpowiedni nastrój Także dla co trzeciego internauty najważniejsze jest to, że, dzięki muzyce, może odizolować się od biurowego gwaru i szumu. A co dziesiąty jest na muzykę skazany. Słucha, bo musi, gdyż robią to ludzie, z którymi pracuje.
Cały raport z badań przeczytać można w portalu MenStream.pl.
Źródło: MenStrem.pl