Jak dobrze inwestować w zasoby ludzkie w czasie kryzysu?
Dział: praca.studentnews.pl
Kryzys gospodarczy odczuwalny jest w Polsce coraz silniej. Rząd tnie publiczne wydatki, firmy mają mniej zleceń, ograniczają produkcję i redukują koszty, banki niechętnie udzielają przedsiębiorcom kredytów, gospodarka wyraźnie spowalnia, a giełda osiąga kolejne dno.
Coraz częściej pojawiają się informacje o zwolnieniach grupowych w całym kraju.
Jak w takiej sytuacji utrzymać u pracowników odpowiednio wysoką wydajność, motywację, zaangażowanie do pracy? Odpowiedź jest jedna – należy mądrze w nich inwestować.
„Inwestowanie w zasoby ludzkie w organizacji jest zawsze kosztowne i powinno być głęboko przemyślaną decyzją o charakterze inwestycyjnym”- mówi Arkadiusz Świderski, ekspert programu Talent Club, na co dzień zajmujący się doradztwem personalnym w firmie Morgan Brown Group. – „Zdecydowanie łatwiej podejmuje się decyzje inwestycyjne, gdy firmowy portfel jest pełny. Trudniej, gdy większość wydatków trzeba optymalizować. Jednak mimo wszystko, również w czasie kryzysu warto przemyśleć strategię rozwoju zasobów ludzkich, skonfrontować ją oczywiście z celem biznesowym firmy, ale poprzez jej wdrożenie można zapewnić sobie przewagę na rynku pracy” - przekonuje Arkadiusz Świderski.
Po pierwsze – stałe podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności
W sytuacji takiej jak dziś, niedoprzecenienia są wszystkie wysiłki (w tym szkoleniowe) podnoszące wydajność, jakość i organizację pracy (w tym zarządzanie czasem, zarządzanie zmianą). Zainteresowaniem mogą się cieszyć zagadnienia szkoleniowe związane z: przywództwem, motywowaniem, przedsiębiorczością i efektywnością działania. „Kiedy większość firm redukuje wynagrodzenia pracowników, rezygnuje z wcześniejszych deklaracji inwestowania w pracowników, warto pójść pod prąd. Inwestycja w szkolenia z jednej strony podniesie efektywność pracy pracowników, , wpłynie na morale i motywację, wzmocni ich poczucie bezpieczeństwa ale także znacząco wpłynie
na pozytywne postrzeganie firmy na rynku. Kryzys to szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji, na przygotowanie się do tego co będzie potem gdy już minie, a zawsze mija” - podkreśla Świderski.
Gdy jednak firma nie jest w stanie utrzymać zaplanowanego poziomu inwestycji w kapitał ludzki, należy mocniej koncentrować się na motywacji pracowników. Celem działania będzie uzyskanie możliwie jak najwyższej efektywności i zaangażowania w pracę. Warto wtedy nagradzać pracowników za ponadprzeciętne rezultaty. Oczywiście sposobów oddziaływania jest bardzo wiele i trzeba znaleźć ten najbardziej odpowiedni, możliwy i dostosowany do obecnej sytuacji firmy, np. zmianę systemu motywacyjnego, poprzez wprowadzenie nagród za dobre pomysły usprawniające i przekładające się bezpośrednio na zwiększenie efektywności biznesowej firmy. Innym pomysłem może być prowadzenie szkoleń rozwojowych przez Managerów – pracowników firmy, a nie przez trenerów zewnętrznych. Pamiętajmy jednak, że muszą być to odpowiednio przygotowane do tego osoby. Z drugiej jednak strony czas kryzysu to wyraźny spadek cen na rynku szkoleniowym i większa niż zazwyczaj dostępność Trenerów, więc koszt zakupu usług szkoleniowych powinien być niższy niż w czasach prosperity.
Po drugie – postawy
„Poza typowymi szytymi na miarę szkoleniami warto zwrócić uwagę na inwestowanie, i to nie koniecznie finansowe, w postawy ludzi” – mówi Arkadiusz Świderski ekspert Talent Club. „Czas kryzysu wymusza przecież zmiany. O ich sprawne przeprowadzenie nigdy nie jest łatwo, lecz to najlepszy czas, aby je wprowadzać, choćby ze względu na większe niż zazwyczaj przyzwolenie ze strony pracowników”- dodaje.
Kryzys to dobry czas by wdrażać, eksponować i ugruntowywać wartości firmowe podnosić poziom wewnętrznego funkcjonowania organizacji oraz kultury organizacyjnej. To szansa na związanie pracownika z firmą i zwiększenie jego zaangażowania. Weryfikacji powinna zostać poddana rola każdego bezpośredniego menedżera, który powinien w tym czasie być zdecydowanie „bliżej” swoich podwładnych.
Po trzecie zarządzanie
Kryzys odnosić się może również do zmiany modelu zarządzania organizacją. Warto postawić na polepszenie komunikacji zarządu z pracownikami, choćby poprzez precyzyjne uzasadnianie podjętych decyzji w kontekście kryzysu, czy „wciąganie” ludzi, o ile to możliwe, w proces podejmowania ważnych dla firmy decyzji.
„Inwestować w rozwój ludzi trzeba zawsze, niezależnie od ekonomicznej koniunktury i sytuacji rynkowej. Jednak należy to czynić w dostosowany do strategii i możliwy do przeprowadzenia w danej organizacji sposób”- podkreśla Marek Smolarz, Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która jest organizatorem programu Talent Club..
Inwestycje w zasoby ludzkie w czasach kryzysu zwracają się dwójnasób: odpowiednim przygotowaniem pod względem umiejętności potrzebnych do wypełniania celów firmy już w lepszych czasach oraz mocnym employer brandingiem pracodawcy. Warto inwestować w zasoby ludzkie, a tym samym w wzmocnienie swojej siły biznesowej zwłaszcza teraz, w czasach gdy inni zastanawiają się jak ograniczyć wydatki firmy.
ostatnia zmiana: 2009-02-18