Cechy polskich menedżerów
Dział: praca.studentnews.pl
Umiejętność zarządzania ludźmi, kreatywność, elastyczność w działaniu i doświadczenie – to cechy najlepszych menedżerów. Ankietowani najczęściej oceniali siebie jako asertywnych, sumiennych, dyplomatycznych oraz kulturalnych.
Ponad 87% respondentów badania wskazało, że najważniejszą i zarazem niezbędną cechą dobrego menedżera jest umiejętność zarządzania ludźmi. Wśród pożądanych cech menedżerów respondenci wskazali również zdolności interpersonalne (ponad 76% odpowiedzi), kreatywność (prawie 70% odpowiedzi) oraz elastyczność w podejściu do rozwiązywania problemów (66% odpowiedzi respondentów). Dobry menedżer musi być także gotowy do podejmowania ryzyka w biznesie (prawie 55% respondentów) oraz mieć odpowiednie doświadczenie zawodowe – taką odpowiedź wskazało 54% osób.
„Badania nad efektywnością pracy wykazują, że to właśnie zdolności interpersonalne i tzw. inteligenecja emocjonalna powodują, że nasza praca przynosi dużo lepsze efekty. Współczesny menedżer musi być kreatywny i powinien mieć elastyczne podejście do rozwiązywania problemów. W biznesie konieczne jest również doświadczenie przyśpieszające procesy analizy zjawisk i zwiększające pewność wyboru właściwych rozwiązań. Dopiero kiedy menedżer posiada wszystkie te cechy, ma szansę na osiągnięcie założonych rezultatów biznesowych firmy” – powiedział prof. Czesław Szmidt z Akademii Leona Koźmińskiego, ekspert programu Talent Club.
Za potrzebne uznane zostały również cechy świadczące o fachowości menedżera i jego doświadczeniu - bycie specjalistą w swojej dziedzinie, wykształcenie i talent.
„Ciekawy wydaje się fakt, że za zbędne lub niepotrzebne zostały uznane cechy powszechnie przypisywane najlepszym menedżerom funkcjonującym w brutalnym i nieczułym świecie biznesu. Należą do nich bezpardonowość, umiejętność manipulowania, autorytarne rozwiązywanie problemów oraz bezwzględność w dążeniu do celu”- powiedziała Anna Wilk z Uniwersytetu Wrocławskiego, autorka badań i ekspert programu Talent Club.
Najlepsi menedżerowie to nie dążący do celu za wszelką cenę samotni strzelcy, nastawieni na rezultaty i zyski. „Kompetentny menedżer umiejętnie zarządza swoimi podwładnymi, jest nastawiony na współpracę, pomoc i wspólne dążenie do celu. Stawia na swoich współpracowników, a w swoich decyzjach jest obiektywny i uczciwy. Kreatywnie i elastycznie podchodzi do pojawiających się problemów. Nie ograniczają go także zastane struktury i nie boi się podjąć ryzyka” – dodał Marek Smolarz Dyrektor Generalny firmy Diners Club Polska, która stworzyła platformę www.talentclub.pl i bezpłatnie udostępniła wyniki badań polskiej kadry menedżerskiej.
Wypełniając ankiety respondenci mieli również możliwość ocenić samych siebie i wskazać, jakie cechy opisują ich jako pracowników i menedżerów. Nie dziwi fakt, że większość osób uważa się za specjalistów w dziedzinie przez nich wykonywanej. Uczestnicy badania najczęściej mówili, że mają odpowiednie wykształcenie oraz umiejętności, by zajmować obecne stanowiska pracy (prawie 74% osób). Respondenci wskazali u siebie występowanie również innych cech, takich jak asertywność, sumienność, pasja w działaniu, poczucie humoru, empatia, dyplomacja i kultura.
ostatnia zmiana: 2008-09-23