W Wielkiej Brytanii nie jest regułą, aby podpisywać umowę o pracę między pracodawcą a pracownikiem. Jednakże pracodawca jest zobowiązany w ciągu 2 miesięcy od dnia rozpoczęcia pracy przez pracownika dostarczyć mu na piśmie oświadczenie, które powinno zawierać następujące elementy:
dane osobowe pracodawcy i pracownika;
datę rozpoczęcia zatrudnienia;
wynagrodzenie i częstotliwość jego wypłacania;
godziny pracy;
urlop i uprawnienia z tytułu choroby;
kwestie związane ze składkami emerytalnymi;
okres wypowiedzenia;
stanowisko pracy i krótki opis pracy;
umowy zbiorowe, które mają bezpośredni wpływ na warunki pracy.
Umowa o pracę w niepełnym wymiarze godzin
W Wielkiej Brytanii obowiązują przepisy, które mają zagwarantować, że osoby pracujące w niepełnym wymiarze godzin nie będą traktowane gorzej niż pracownicy zatrudnieni na pełen etat, chyba że mniej korzystne traktowanie może być obiektywnie uzasadnione. Oznacza to m.in., że zatrudnieni na część etatu są uprawnieni na przykład do:
jednakowej stawki godzinowej;
równego dostępu do firmowego systemu emerytalnego;
równego dostępu do urlopu wypoczynkowego oraz urlopu macierzyńskiego;
jednakowego prawa do zasiłku chorobowego;
równego dostępu do szkoleń.
Umowa na czas określony
Umowa na czas określony oznacza, że pracownik jest zatrudniony na z góry określony czas. Umowa wygasa z dniem zakończenia umowy bądź z chwilą wykonania określonego zadania. Pracownicy zatrudnieni na czas określony są również chronieni prawnie i nie mogą być traktowani gorzej niż pracownicy zatrudnieni na czas nie określony, chyba że jest to obiektywnie uzasadnione.