Procedury i metody rekrutacji
Na stanowiska w służbie cywilnej przeprowadzany jest pisemny egzamin (konkurs) oraz egzamin ustny. W MŚP (Małych i Średnich Przedsiębiorstwach), rekrutacja jest często przeprowadzana przez menedżera spółki. W dużych firmach, jest ona przeprowadzana przez menedżera ds. personalnych (lub menedżera ds. zasobów ludzkich), czasami wraz ze specjalistą z danego działu. Pewne procedury rekrutacyjne są powierzane profesjonalistom (agencjom, konsultantom), którzy przedstawiają swoim klientom tylko dwóch do czterech kandydatów. Po złożeniu formularza aplikacyjnego, przedsiębiorstwa często przesyłają kandydatom specjalny lub standardowy kwestionariusz lub formularz do wypełnienia i odesłania z powrotem.
Jeżeli zostałeś zaproszony na rozmowę wstępną, dobrze się przygotuj. Pamiętaj, że osoba rekrutująca poszukuje kandydata spełniającego jej potrzeby, tak więc upewnij się, że oferowane stanowisko jest stanowiskiem, które ci odpowiada. Zdecydowanie zaleca się, aby zasięgnąć wcześniej informacji o przedsiębiorstwie i jego działalności (z Internetu, panoram firm takich jak Kompass, itp.).
Rozmowy kwalifikacyjne różnią się czasem trwania (od 15 minut do pełnego dnia). Rozmowa może być indywidualna (bezpośrednia) lub zbiorowa (rzadziej). Możesz przynieść kserokopie swoich dyplomów i świadectw pracy, a także wszelkie inne dokumenty, które mogą interesować osobę prowadzącą rekrutację. Rozmowie kwalifikacyjnej mogą towarzyszyć testy osobowościowe, psychologiczne i umiejętności, trwające od jednej godziny do pełnego dnia. Możesz poprosić o powiadomienie o wynikach aplikacji, a także o tym, czy odbędzie się druga rozmowa kwalifikacyjna, a jeśli tak, to kiedy. Pożyteczne może się okazać napisanie listu do osoby rekrutującej z podziękowaniem za spotkanie, a jeśli to konieczne, z ponownym wyjaśnieniem, dlaczego jesteś zainteresowany pracą oraz w jaki sposób odpowiada ona twoim oczekiwaniom i potrzebom.
List motywacyjny oraz życiorys są najczęściej stosowane. Możliwe jest jednak bezpośrednie aplikowanie przez telefon, faks lub pocztę elektroniczną.
Curriculum Vitae dzieli się na trzy lub cztery główne części:
Dane osobowe: nazwisko, imię, dokładny adres i osobisty numer telefonu (z międzynarodowym numerem kierunkowym), data urodzenia lub wiek, ewentualnie miejsce urodzenia, stan cywilny i obywatelstwo. Informacji dotyczących twojego wyznania, stanu zdrowia, powiązań rodzinnych, politycznych oraz członkostwa w związkach zawodowych nie należy zawierać w CV.
Wykształcenie. W tej części należy wymienić uzyskane dyplomy, wymieniając głównie związane z wykształceniem uniwersyteckim lub zawodowym. Podaj daty uzyskania dyplomów oraz, jeśli to możliwe, ich francuskie odpowiedniki. Nie ma sensu opisywać całej edukacji od żłobka. Należy jednak podać opis treści swojego wykształcenia. Osoby posiadające doświadczenie, powinny podać kursy, jakie przeszły w czasie zatrudnienia, wymieniając jedynie najważniejsze. Należy wyraźnie określić znajomość języków obcych, wraz z podaniem poziomu w każdym z nich.
Doświadczenie zawodowe. Ta część jest niezwykle istotna. U osób z doświadczeniem, powinna ona przyjąć formę osobnego akapitu dla każdego okresu doświadczenia (dla absolwenta, ustępu dla każdego odbytego kursu). Przy każdym okresie doświadczenia lub kursie, określ datę rozpoczęcia oraz zakończenia pracy na danym stanowisku, nazwę firmy oraz sektor działalności oraz zajmowane stanowisko. Następnie przedstaw swoją i pracę i powierzone Ci zadania. Nie trzeba podawać powodu opuszczenia danej firmy lub zmiany pracy.
Działalność osobista, hobby, informacje różne. Tę opcjonalną część można poświęcić na przedstawienie kilku zdań na temat swojej działalności i/lub obowiązków poza-zawodowych (organizacje studenckie, organizowanie imprez itp.), działalność w czasie wolnym oraz podróże, z podaniem krajów, które znasz i w których byłeś (jeżeli byłeś już we Francji, powinieneś oczywiście to napisać), sporty, jakie uprawiasz, Twoje zainteresowania osobiste (literatura, muzyka, itp.) oraz Twoje obowiązki poza zawodowe.
List motywacyjny
Składający się z minimum jednej lub dwóch stron, w standardowym białym formacie, powinien, zgodnie z francuskim zwyczajem, być napisany odręcznie. Dla niektórych rodzajów stanowisk, listy pisane maszynowo są coraz szerzej akceptowane, mogą nawet być przesyłane wraz z CV pocztą elektroniczną.
Trzeba podać swoje nazwisko, imię, pełny adres zamieszkania, numer telefonu wraz z międzynarodowym numerem kierunkowym w górnym lewym rogu strony. Datę należy napisać w prawym górnym roku. Kilka linii poniżej, należy napisać „Do rąk p. XXX”. Adres firmy należy podać w prawym górnym rogu strony.
Twój list musi umożliwić rekrutującemu zrozumienie, dlaczego odpowiadasz na tę ofertę pracy lub dlaczego się do niego zwróciłeś. Musisz wyraźnie dać do zrozumienia, że wiesz, czym jest dana firma i czego oczekuje oraz w jaki sposób spełniasz tę potrzebę.
List motywacyjny należy podpisać (najlepiej w prawym dolnym roku).